بررسی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ یک کراس اوور کوچک شهری

بررسی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ یک کراس اوور کوچک شهری


منبع: آرگا

17

1401/8/19

15:08


شرکت سانگ یانگ در بازار ایران چند سالی است که حضور پیدا کرده و خودروهای مختلفی را به بازار روانه نموده است. در این مطلب به برسی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ یکی از محصولات این شرکت می پردازیم.

کمپانی سانگ یانگ برای سال ۲۰۱۸ نمونه ای فیس لیفت نیوکوراندو را تولید نمود که در بخش ظاهری با تغییراتی همراه شده است. این مطلب به بررسی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ می پردازد.

آشنایی و بررسی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸

در دهه هشتاد شمسی اکثر ایرانیان برند کره ای سانگ یانگ را با دو خودرو کوراندو و چیرمن شناختند. آن سال ها کوراندو لقب جیپ کره ای و چیرمن لقب بنز کره ای را در کشور ما دریافت کرده بود. به واسطه خاص بودن این دو خودرو، مزایا و معایب سانگ یانگ کوراندو در ابتدا اهمیت زیادی برای مشتریان نداشت. ولی به تدریج با ورود سایر خودروهای کره ای زیبا و مجهز به تدریج نظرشان تغییر پیدا کرد.

   

سانگ یانگ کوراندو یک کراس اوور کوچک شهری محسوب می شود که از سال ۱۹۶۹ روی خط تولید قرار گرفت. نسل اول این خودرو در همین سال معرفی شد که البته خودرویی بر پایه جیپ cj-7 بود. ولی زمان زیادی گذشت تا سانگ یانگ نسل دوم کوراندو را معرفی نماید که نهایتا در سال ۱۹۹۶ سانگ یانگ کوراندو نسل دوم را ارائه کرد.

نسخه ۲۰۱۵-۲۰۱۷ سانگ یانگ کوراندو نیز نسل سوم محسوب می شوند که با اسم نیوکوراندو در دو تیپ اپتیمم و پرمییوم تولید شدند که در ایران توسط شرکت رامک خودرو عرضه می شوند. هر دو تیپ از یک موتور ۴ سیلندر دو لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گیربکس ۶ سرعته اتومات با قابلیت تعویض دنده از روی فرمان و سردنده مجهز هستند.

قابل ذکر است از سال ۱۳۸۵ دو نسل از اعضای خانواده سانگ یانگ کوراندو به بازار کشور ما وارد شده اند که نسل سوم آن همانطور که اشاره شد در سال های ۲۰۱۵-۲۰۱۷ توسط رامک خودرو به اسم نیو کوراندو به بازار روانه شد. همچنین تعداد محدودی از نمونه های فیس لیفت نسل سوم با مدل ۲۰۱۸ نیز به بازار روانه شدند.

سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ در بازار کشور ما با خودروهای هم وطن خود یعنی کیا اسپورتیج و هیوندای توسان و بعضی کراس اوورهای لوکس چینی به رقابت می پردازد. مزیت های این خودرو نسبت به دو رقیب کره ای خود قابل توجه می باشد. در صورتی که سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ با تبلیغات مناسبی روانه بازار می شد می توانست تجربه فروش خوبی داشته باشد.

در بررسی ها مشخص شد سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ در سه تیپ اپیتمم، پرمیوم و پرمیوم پلاس به بازار کشور ما وارد شده است که نسخه اپتیمم کمترین امکانات و نسخه پرمیوم پلاس با بالاترین میزان تجهیزات همراه است. نسل سوم سانگ یانگ کوراندو محصول زبان طراحی جدید شرکت سانگ یانگ محسوب می شود و برعکس نسل های قبلی ظاهری زیبا و دلچسب دارد. در ادامه با بررسی بیشتر سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ با ما همراه باشید.

طراحی زیبا

در طی سال ها سانگ یانگ کوراندو تغییرات زیادی را تجربه کرده تا با دیگر کراس اوورها به رقابت بپردازد. بررسی ها نشان می دهد سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ با تغییرات ظاهری  از جمله جلو پنجره ای باریک، چراغ های جدید و ورودی هوای عریض همراه شده است و در بخش عقب نیز چراغ های جدید باز طراحی شده است و برجستگی روی گلگیر سبب شده تا این کراس اوور پهناور دیده شده و اسپرت تر به نظر برسد.

یافته ها حاکی از آن است نسل سوم سانگ یانگ کوراندو برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ با فیس لیفت همراه شد و کره ای ها تصمیم گرفتند در سال ۲۰۱۷ مجددا ظاهر خودرو را کمی تغییر بدهند. فیس لیفت دوم دارای جلوپنجره ای و چراغ های جدید بوده و ضمنا مه شکن ها چهره متفاوت تری دارند.

رینگ های آلومینیومی ریل سقفی، لوله اگزوز دوتایی کرومی و چراغ های ال ای دی از سایر تغییراتی است که در کوراندو ۲۰۱۷-۲۰۱۸ صورت گرفته است. با این وجود اگر کوراندو ۲۰۱۸ اگر کنار هیوندای توسان و کیا اسپورتیج قرار بگیرد، طراحی آن قدیمی تر به نظر می رسد.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی سانگ یانگ کوراندو ۲۰۱۸ می توان اشاره داشت که فاصله ۲۶۵۰ میلی متری بین محورهای جلو و عقب حکایت از یک کابین جادار دارد. صندلی های عقب فضای کافی برای سه سرنشین داشته و برای راحتی بیشتر به عقب متمایل گشته اند. طراحی فرمان به راننده این امکان را داده تا تسلط بیشتری هنگام رانندگی داشته باشد.

با این وجود به کار رفتن پلاستیک خشک و طراحی قدیمی داشبورد سبب شده مخاطب در هنگام خرید این کراس اوور دچار تردید شود. ولی از مزیت این محصول می توان به صندوق عقب با ظرفیت ۴۸۶ لیتر اشاره کرد که ۷۰ لیتر گنجایش بیشتری از نیسان قشقایی ارائه می دهد.

مشخصات فنی

در این بخش به بررسی مشخصات فنی سانگ کوراندو ۲۰۱۸ می پردازیم. کره ای ها برای این خودرو سه پیشرانه در نظر گرفته اند. یک پیشرانه بنزینی و دو موتور دیزلی. این کراس اوور تنها با پیشرانه ۲ لیتری بنزینی با قدرت ۱۴۹ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۷ نیوتن متر به بازار ایران وارد شد.

با این که سانگ کوراندو ۲۰۱۸ به سیستم چهار چرخ متحرک با قفل الکترونیکی تجهیز شده است و گیربکس ۶ سرعته آن حالت زمستانی داشته ولی سیستم تعلیق خودرو قادر نیست ضربات و ناهمواری ها را جذب و رد نماید. یکی از رقبای این خودرو در بازار کشور سوزوکی ویتارا می باشد که هر دو تایم زیادی را به رقابت با یکدیگر سپری کرده اند.

در این میان سوزوکی ویتارا روز بروز قدرتمندتر شده و پیشرانه های قوی تر ۲.۴ لیتر جایگزین موتور کم توان دو لیتری در این خودرو شدند. از سویی توان سانگ یانگ کوراندو تحلیل رفته تا جایی که موتور ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری در نسل دوم با نمونه های ۴ سیلندر دو لیتری جایگزین شدند.

نیروی تولیدی پیشرانه سانگ کوراندو ۲۰۱۸ توسط گیربکس ۶ سرعته اتومات به چرخ های خودرو منتقل می شود تا این کراس اوور در عرض ۱۴ ثانیه از شتاب صفر به صد برسد. توان خروجی این پیشرانه به همراه عملکرد نرم و دقیق گیربکس ساخت شرکت آیسین ژاپن سبب شده سانگ کوراندو ۲۰۱۸ یک کراس اوور مطلوب برای استفاده روزانه به نظر برسد.

ولی شتاب و کشش آن خیلی قابل توجه نبوده به ویژه با حضور کراس اوورهای چینی مجهز به موتور توربوشارژر در بازار کشور. همچنین تیپ اپتیمم سانگ یانگ کوراندو تک دیفرانیسل و تیپ پرمیوم از سیستم چهارچرخ متحرک AWD بهره می برد. از این رو تیپ پرمیوم یا فول ۱۳۵ کیلوگرم سبک تر از تیپ اپتیمم می باشد.

آپشن ها و امکانات رفاهی

از جمله آپشن ها و امکانات رفاهی سانگ کوراندو ۲۰۱۸ می توان به نمایشگر لمسی ۷ اینچی و مجهز به ناوبری ماهواره ای اشاره کرد. ضمنا سنسورهای عقب پارک خودرو را راحت تر می نماید. مدل های موجود در کشور دارای صندلی های چرمی و گرم کن صندلی در ردیف های جلو و عقب می باشند. اما تنها صندلی راننده مجهز به سرد کن است و قابلیت تنظیم برقی دارد.

امکانات رفاهی متنوع این خودرو از مزیت های آن محسوب می شود. به جز تیپ پایه سانگ کوراندو ۲۰۱۸ که امکانات کمتری دارد در سایر تیپ ها با انبوهی از آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی روبرو هستیم که برای یک کراس اوور کمتر شناخته شده کره ای مناسب به نظر می رسد.

از این آپشن ها می توان به سنسور باران، اتولایت، کنترل حرکت در سربالایی، فرمان برقی دو حالته به همراه گرمکن، سیستم مولتی مدیا، سیستم تهویه مطبوع اتومات، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت و سرنشین جلو در ۴ جهت، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کروز کنترل، سیستم هشدار موانع عقب، آینه ضد انعکاس نور، آینه جانبی تاشونده مجهز به گرمکن، چراغ روشنایی زیر آینه های جانبی، روف ریل، شیشه های برقی مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع، سانروف برقی مجهز به سیستم ایمنی وجود مانع، برف پاک کن با سیستم یخ زدا، مدیریت پیمایش سفر، اشاره کرد.

از امکانات ایمنی نیز برای سانگ کوراندو ۲۰۱۸ هشت عدد ایربگ جلو و کناری راننده و سرنشینان عقب و پرده ای، سیستم هشدار کمر بند ایمنی، قفل درب ها در سرعت بالا، سیستم ضد سرقت خودرو، ریموت کنترل، قفل ایمنی کودک، سیستم های ترمز و پایداری، سیستم ضد واژگونی و … در نظر گرفته شده است.

تجهیزات ایمنی کاملی برای سانگ کوراندو ۲۰۱۸ لحاظ شده و از نظر استحکام بدنه هم در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۶ در تست موسسه ایمنی یوروانکپ موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی شده است. از این رو می توان از ایمنی سانگ کوراندو ۲۰۱۸ در مقایسه با کراس اوورهای همتای چینی اطمینان پیدا کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو