وعده رئیس کل بانک مرکزی عملی شد ؛ رونمایی از چک الکترونیکی تا اواخر آبان ماه

منبع: تکراتو

139

1401/8/19

17:02


رونمایی از چک الکترونیکی تا اواخر آبان ماه انجام می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی دوشنبه، 21 آبان را به عنوان تاریخ رونمایی از اولین چک الکترونیکی اعلام کرد.

وعده رئیس کل بانک مرکزی عملی شد ؛ رونمایی از چک الکترونیکی تا اواخر آبان ماه

رونمایی از چک الکترونیکی تا اواخر آبان ماه انجام می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی دوشنبه، 21 آبان را به عنوان تاریخ رونمایی از اولین چک الکترونیکی اعلام کرد.

رونمایی از چک الکترونیکی تا اواخر آبان ماه طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی در تاریخ 21 آبان انجام خواهد شد. از این پس برای پیاده‌سازی چک الکترونیکی می‌توانید به سامانه «چکاد» مراجعه کنید. در اولین مرحله اجرا سه بانک تجارت، صادرات و پارسیان قرار دارند که به تدریج بانک‌های دیگر نیز به این لیست اضافه می‌شوند.

بیشتر بخوانید‌: تغییر موضع بانک مرکزی ؛ واردات خودرو با یوان امکانپذیر است؟

رونمایی از چک الکترونیکی تا اواخر آبان ماه

رئیس کل بانک مرکزی، علی صالح‌آبادی، در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که روز شنبه با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین وزیر اقتصاد و دارایی چک الکترونیکی کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

چک الکترونیکی آخرین مرحله از اجرای اصلاح قانون چک است و با پیاده‌سازی و اجرای سامانه چکاد امکان صدور چک الکترونیکی نیز فراهم خواهد شد.

رونمایی از چک الکترونیکی تا اواخر آبان ماه

این پروژه با سه بانک تجارت، صادرات و پارسیان آغاز خواهد شد و به تدریج بانک‌های کشور در صورت آمادگی‌شان به آن متصل خواهند شد. بانک مرکزی پیش‌نویس سند «الزامات، ضوابط و فرآیندهای اجرایی چک الکترونیکی» را اردیبهشت ماه ۹۸ منتشر کرد و حال پس از گذشت تقریبا ۳ سال اجرای آن آغاز شد پیش از صدور و به بهره‌برداری رسیدن چک الکترونیکی سامانه محچک که مربوط به سامانه یکپارچه چک‌های برگشتی است نیز شهریورماه ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده بود.

هرچند فرایند صدور چک الکترونیکی با چک کاغذی کاملاً یکسان است؛ یعنی برای صدور چک الکترونیکی ابتدا وضعیت چک برگشتی افراد بررسی می‌شود و پس از آن اجازه صدور دسته‌چک صادر می‌شود یا اطلاعات چک هنگام صدور روی سامانه صیاد ثبت می‌شود و در نهایت اگر چک برگشت خورد، سامانه اطلاعات چک برگشتی را به تمامی بانک‌ها ارسال خواهد کرد اما مراحل صدورش با توجه به دوگانه بودن فرایند صدور چک در شرایط فعلی ساده‌تر خواهد بود.

چک الکترونیکی روی سامانه چکاد یا سامانه چک امن دیجیتال صادر می‌شود، سامانه چکاد حدود ۳۰ خدمت آنلاین به کاربران خود ارائه می‌کند؛ امکان فعال‌سازی سرویس، درخواست دسته چک، صدور چک دیجیتالی، وصول درون‌بانکی و بین‌بانکی چک، انتقال چک، ضمانت چک دیجیتالی، ابطال و مسدودی چک و کارتابل مشاهده چک‌های دریافتی تعدادی از خدمات سامانه چکاد است. با استفاده از سامانه چکاد، دسته‌چک کاغذی به مشتری تحویل داده نمی‌شود و همه فرایندها به صورت غیرحضوری و روی موبایل یا رایانه قابل انجام است.

پیش‌نیاز اصلی چک الکترونیکی امضای الکترونیکی است در شرایط فعلی متقاضیان چک الکترونیکی می‌توانند امضای الکترونیکی خود را از تمامی مراکز میانی ذیل مرکز ریشه دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره رونمایی از چک الکترونیکی تا اواخر آبان ماه چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو