بازیگران سریال گیلدخت [بیوگرافی + عکس]

بازیگران سریال گیلدخت [بیوگرافی + عکس]


منبع: تکراتو

18

1401/8/19

19:00


گیلدخت، جدیدترین مجموعه تاریخی شبکه یک سیماست که کارگردانی آن را مجید اسماعیلی برعهده دارد. در این نوشتار به زندگینامه بازیگران سریال گیلدخت می‌پردازیم.

بازیگران سریال گیلدخت [بیوگرافی + عکس]

گیلدخت، جدیدترین مجموعه تاریخی شبکه یک سیماست که کارگردانی آن را مجید اسماعیلی برعهده دارد. در این نوشتار به زندگینامه بازیگران سریال گیلدخت می‌پردازیم.

مجموعه گیل‌دخت به قلم مجید آسودگان و به سفارش مرکز فیلم و سریال معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما به نگارش درآمده است. براساس جدول پخش برنامه‌های شبکه یک سیما، نخستین قسمت سریال گیلدخت، روز پنجشنبه دوازدهم آبان ماه از این شبکه روی آنتن رفت.

در این مجموعه تاریخی بازیگرانی توامند و مشهور همچون ثریا قاسمی، محمود پاک نیت، حبیب دهقان نسب، فخرالدین صدیق شریف، فریبا متخصص، صالح میرزاآقایی، نفیسه روشن، میترا رفیع به هنرمندی پرداخته‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

بازیگران سریال گیلدخت

ساخت «گیل دخت» از سال 1398 در سکوت خبری آغاز شد و پس از گذشت 2 سال، تصویربرداری این مجموعه در آبان ماه سال جاری به پایان رسید. سریال تاریخی و درام گیلدخت در 60 قسمت ۴۵ دقیقه‌ای ساخته شده و تهیه کنندگی آن را محمدرضا شفیعی برعهده دارد. سریال گیلدخت به‌صورت همزمان از شبکه یک سیما و آی فیلم پخش می‌شود.

بازیگران سریال گیلدخت [بیوگرافی + عکس]

بازیگران سریال گیلدختعلاوه بر بازیگرانی که ابتدای این نوشتار نام بردیم، چهره‌هایی همچون سعید راد، رضا اکبرپور، یاسمین معاوی، سعید چنگیزیان، شقایق فراهانی، پریوش نظریه، رامتین خداپناهی، حمید ابراهیمی، محمد فیلی، رویا جاویدنیا، مجید سعیدی، زیبا بنماران، فریده دریامج، امین میری، یوسف صفری بختیاری، بهزاد محسنی، مرتضی نجفی، سعیده جمشیدی، محبوبه صادقی، فرزانه وهاب، زهرا میری، علی عطایی حور، یاسمین خلخالی، هدی خنجری، علی گلشنی، پریا انوری، ندا اکبرپور، مانی آخشی و صبا گرگین‌پور نیز در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ما در این نوشتار تکراتو،  علاوه بر زندگینامه بازیگران سریال گیلدخت ، بیوگرافی کارگردان عکس بازیگران سریال گیلدخت را نیز شرح داده‌ایم.

ثریا قاسمی

بازیگران سریال گیلدخت

مولود ملاقاسم، نام شناسنامه‌ای ثریا قاسمی، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون است. وی در بیست‌ و هشتم آذر ماه سال ۱۳۱۹ در رشت به دنیا آمد. مادر ایشان، خانم حمیده خیرآبادی (مادر سینمای ایران) است.

ثریا قاسمی در سال 1349 زمانی که 30 سال داشت، با رحیم برفراز ازدواج کرد که ثمره‌ی این زندگی سه فرزند به نام‌های بابک، بهروز و بنفشه است.

وی تا مقطع دیپلم به تحصیل پرداخت و پس از آن در 21 سالگی فعالیت خود را از گویندگی در رادیو ارتش شاهنشاهی آن زمان آغاز کرد. بعد از رادیو، وارد عرصه دوبلوری شد و سپس با اجرا در تئاتر و بازی در فیلم کوتاه به فعالیت هنری خود ادامه داد.

قاسمی در سال 1351 در 32 سالگی با نقش‌آفرینی در فیلم آرامش در حضور دیگران، برای اولین بار جلوی دوربین به نقش‌آفرینی پرداخت و این آغازی شد برای بازی در فیلم‌ها و سریال‌های موفق بسیاری که با حضور درخشان در آن‌ها نامش در ذهن ببیندگان ماندگار شده است.

ثریا قاسمی برنده‌ی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم مارال و همچنین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره کانزاس سیتی برای نقش‌آفرینی در همین فیلم شد. او در سال ۱۳۹۵ برای بازی در فیلم ویلایی‌ها سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

بیشنر بخوانید:

میترا رفیع

بازیگران سریال گیلدخت

عکس بازیگران سریال گیلدخت

میترا رفیع، زاده‌ی دوازدهم آذر ماه سال 1373 در تهران است. او دارای مدرک کارشناسی بازیگری از دانشگاه هنر تهران بوده و از 6 سالگی با بازی در تئاتر فعالیت هنری خود را آغاز کرده است.

او در سال 1385 در جشنواره تئاتر تک نفر نیاوران، استعدادش در بازیگری را به نمایش گذاشت و توانست جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کند. این بازیگر خوش‌آتیه تجربه کارگردانی هم دارد.

میترا رفیع در 14 سالگی در نمایش نقطه چین‌ها به کارگردانی امیرحسین شفیعی توانست نقش‌آفرینی در جشنواره تئاتر فجر را تجربه کند. از افتخارات او می‌توان به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن تئاتر دانشگاهی و نیز کسب جوایز بهترین بازیگر و کارگردان زن جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر در سال 92 اشاره کرد.

این بازیگر جوان در سال 1396 با بازی در فیلم کلمبوس وارد سینما شد و سپس با ایفای نقش در سریال پربیننده «از سرنوشت» کارش را ادامه داد.

فیلم‌های سینمایی کلمبوس، کوتاه lady، من می‌ترسم، مجدلیه مقدس و سریال‌های از سرنوشت و آخرین پناه از آثار دیده شده میترا رفیع هستند. وی کارگردانی دو نمایش به نام‌های «یه جوری مثلِ …» و «از این تاریکی» را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

صالح میرزا آقایی

بازیگران سریال گیلدخت

صالح میرزا آقایی در یکم مرداد ماه سال 1349 در تهران به دنیا آمد. او در 22 سالگی دوره بازیگری را زیر نظر خانم اکرم قاسم‌پور گذراند و برای اجرای یک نقش در نمایش موزیکال شادی در سالن چاپلین بهمن برای اولین بار روی صحنه رفت.

وی در سال 1372 با ایفای نقش در بخش‌های نمایشی برنامه صندوق پست به کارگردانی ایرج طهماسب و حمید جبلی جلوی دوربین رفت.

او در یکی از مصاحبه‌هایش دربازه بازیگری گفته است: «من به شدت عاشق ضد قهرمان‌ها هستم، فکر می‌کنم ضد قهرمان‌ها تخت نیستند و شما باید تلاش کنید نقش را دربیاورید. اینکه مخاطب در عین اینکه نسبت به شخصیت انزجار داشته باشد از او خوشش هم بیاید یعنی بازیگر کار خود را به خوبی انجام داده است.»

او علاوه بر بازیگری با مطبوعات سینمایی و فرهنگی همکاری داشته، همچنین تولیدکننده میز تلویزیون LCD و کارآفرین است.

رسم عاشقی، ریحانه، مختارنامه، کلاه پهلوی، سال ‌های برف و بنفشه، پریدخت، بچه‌های بهشت، سرزمین کهن، تعبیر وارونه یک رویا، آسمان من، گاندو، روزهای ابدی و بانوی عمارت، برخی از آثار کارنامه هنری میرزا آقایی هستند.

صالح میرزا آقایی در 26 سالگی با هنگامه طالبیان (چهره پرداز) ازدواج کرد. ثمره زندگی موفق آن‌ها دو فرزند به نام‌های خورشید و ماهور است.

نفیسه روشن

بازیگران سریال گیلدخت

عکس بازیگران سریال گیلدخت

نفیسه روشن متولد سیزدهم اردیبهشت ماه سال 1361 در تهران است. پدر او مهندس پرواز نیروی هوایی ارتش، و مادرش خانه دار است. روشن فارغ التحصیل رشته‌ی حقوق اسلامی از دانشگاه آزاد بوده و تنها یک برادر دارد که مهندس پرواز است.

او در د‌‌‌وره‌ی نوجوانی عضو گروه تئاتر مد‌‌‌رسه و کلاس‌‌های تئاتر کانون پرورش فکری تئاتر بازی بود و بعدها د‌‌‌ر دوره‌های مقد‌‌‌ماتی بازیگری استاد‌‌‌ حمید سمند‌‌‌ریان شرکت کرد‌‌‌.

روشن در 19 سالگی با ایفای نقش در سریال «روزهای به یادماندنی» برای اولین بار بازی جلوی دوربین را تجربه کرد و در سال 1385 با نقش‌آفرینی در یکی از ایپزودهای سریال «کلانتر» به طور حرفه‌ای به کارش ادامه داد.

نفیسه روشن در سال 1386 با ایفای نقش پری در مجموعه پربیننده‌ی «اغما» به کارگردانی سیروس مقدم به شهرت رسید.

دادزن، مانکن، با تو می‌مانم، در راه خانه عروس، باران تابستانی، پلکان مرگ،  تهران دربست، پنج کیلومتر تا بهشت، فرات، عملیات 125 (سری سوم)، زمانی برای عاشقی، برابر با اصل، شش قهرمان و نصفی، بهترین نقش زندگی و  بچه مهندس برخی از آثار کارنامه هنری نفیسه روشن هستند.

بیشتر بخوانید:

محمود پاک‌ نیت

بازیگران سریال گیلدخت

زندگینامه بازیگران سریال گیلدخت را با محمود پاک‌ نیت ادامه می‌دهیم. او در دهم دی ماه سال ۱۳۳۱ در کازرون متولد شد. پاک‌نیت از سال ۱۳۴۸ وارد دنیای بازیگری شد و در تئاتر به اجرای نمایش‌ پرداخت. ایشان در 21 سالگی به استخدام اداره کل فرهنگ و هنر درآمد.

وی از سال ۱۳۶۷ کار هنری خود را با نقش‌آفرینی در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی ادامه داد. او با بازی در مجموعه پرطرفدار روزی روزگاری به شهرت رسید. پاک نیت با نقش‌آفرینی در مجموعه‌های پدرسالار و پس از باران به بازیگری محبوب و مشهور تبدیل شد.

ایشان در سال 1356 با مهوش صبرکن در یک تئاتر هم بازی بوده و این آشنایی باعث علاقه بین آن‌ها شد و دو سال بعد با هم ازدواج کردند. این زوج هنرمند دو فرزند پسر به نام های مسعود و مهرداد دارند.

محمود پاک‌ نیت درجه یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است.

فریبا متخصص

 

بازیگران سریال گیلدخت

بیوگرافی بازیگران سریال گیلدخت

فریبا متخصص متولد یکم مرداد ماه سال 1340 در بروجرد است. وی فارغ‌التحصیل رشته جامعه شناسی بوده و بازیگری را از 20 سالگی با اجرای نمایش در تئاتر آغاز کرده است.

متخصص علاوه بر بازیگری، به عنوان گوینده در نمایش‌های رادیویی اجرا داشته و از سال 68 در اداره کل نمایش صدا استخدام شده است. ایشان در سال ۱۳۶۳ با ایفای نقش در فیلم شب مکافات به کارگردانی فرامرز باصری وارد سینما شد.

او در 23 سالگی با ایفای نقش در سریال‌ طالب به کارگردانی عبدالرضا اکبر وارد قاب تلویزیون شد. فریبا متخصص یکی از بازیگران پرکار تلویزیون بوده که با کارگردانان صاحب نام همکاری کرده است.

نیمه پنهان ماه، آوای فاخته، تولدی دیگر، چشم به راه، همسفر، در چشم باد و به دنیا بگویید بایستد، برخی از سریال‌های تلویزیونی کارنامه هنری وی هستند. همچنین متخصص از بازیگران سریال آتش سرد به کارگردانی رضا ابوفاضلی است؛ این مجموعه به تازگی از شبکه دو پخش می‌شود.

فریبا متخصص سال‌هاست که ازدواج کرده و پسری به نام پوریا پور‌بهرامی دارد که در عرصه بازیگری فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

رضا اکبرپور

بازیگران سریال گیلدخت

رضا اکبرپور، زاده‌ی دوازدهم آذر ماه سال 1365 در تهران است. وی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی علوم سیاسی است و از 14 سالگی وارد کلاس‌های بازیگری کانون حر شد. او زیر نظر علی سلیمانی بازیگری را آموخت.

اکبرپور چند سالی از بازیگری فاصله گرفت تا اینکه در سال 1390 با علی سراهنگ کارگردان و فیلمنامه نویس آشنا شد و در یک تئاتر به ایفای نقش پرداخت. سپس در تله فیلم زمانی برای ایستادن (فیلم برگزیده جشنواره جام جم) نقش‌آفرینی کرد. وی در سال 97 در نقش اصلی مجموعه در حوالی پاییز بهتر شناخته شد.

رضا اکبرپور متاهل است و یک فرزند دارد. او در کنار بازیگری یک کتاب‌فروشی را اداره می‌کند.

یاسمین معاوی

بازیگران سریال گیلدخت

بیوگرافی بازیگران سریال گیلدخت

یاسمین معاوی در مرداد ماه سال 1372 در تهران به دنیا آمد. پدر و مادرش اهل اهواز هستند. وی فارغ‌التحصیل کاردانی رشته‌ی مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار است.

معاوی پس از ورود به دانشگاه، کاملا اتفاقی وارد دنیای بازیگری شد و سپس با شرکت در دوره‌های بازیگری زنده‌یاد امین تارخ به طوری حرفه‌ای بازیگری را آموخت. پس از پایان کلاس‌هایش در چند دفتر سینمایی تست بازیگری داد و در نهایت برای ایفای نقش در چند سکانس فیلم سینمایی کلاشینکف به کارگردانی سعید سهیلی انتخاب شد.

این بازیگر جوان در سال 1394 در نقش توکا در فیلم غیرمجاز به کارگردانی حسن یکتاپناه، در کنار بازیگران مطرحی همچون میلاد کی مرام، لیلا زارع و پریوش نظریه ایفای نقش کرد.

نقش‌آفرینی یاسمین معاوی در مجموعه شبکه خانگی پیکسل نخستین تجربه بازی او در یک سریال است.

حبیب دهقان نسب

بازیگران سریال گیلدخت

در پایان نوشتار بیوگرافی بازیگران سریال گیلدخت می‌رسیم به حبیب دهقان نسب که در هفدهم تیر ماه سال ۱۳۲۸ در شیراز به دنیا آمد. او برای عشق و علاقه‌ای که به بازیگری داشت و دارد، در رشته‌ی بازیگری و کارگردانی تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.

دهقان نسب از سال 1346 کار هنری خود را از نمایش‌های تئاتر و رادیو شیراز آغاز کرد و آن را تا سال ۱۳۵۲ ادامه داد. نخستین حضور دهقان‌نسب در سینما، ایفای نقش در فیلم شرایط عینی به کارگرانی احمدرضا گرشاسبی در سال ۱۳۶۶ بود.

وی در تلویزیون با بازی در سریال در پناه تو به شهرت رسید. نقش‌آفرینی او در فیلم سفر به چزابه و نسل سوخته به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، مورد توجه منتقدان سینما قرار گرفت و تحسین آن‌ها را برانگیخت.

حبیب دهقان‌نسب سال‌هاست که ازدواج کرده و یک دختر به نام آزاده دارد. ایشان بازنشسته وزارت فرهنگ و ارشاد واحد تئاتر بوده و هم‌اکنون در شهرک اکباتان تهران زندگی می‌کند. او از همکاران و کتابداران کتابخانه بلوک دو، فاز دو اکباتان است.

از نقش‌آفرینی‌های ماندگار و مهم او می‌توان به سریال‌ خواب و بیدار به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده و مجموعه‌های امام علی و مختارنامه ساخته‌ی داوود میرباقری اشاره کرد.

داستان سریال گیل دخت

بازیگران سریال گیلدخت

در خلاصه‌ی قصه‌ی این سریال که نگارش آن 5 سال زمان برده، آمده است: «حکایت گلنار و اسماعیل که در میان هیاهو و مهلکه قجری، تار و پود دلشان با مهر و محبت هم بافته می‌شود. قصه و غصه عاشق و معشوقی است که اگر صد دلیل برای رفتن داشته باشند، یک بهونه برای ماندن پیدا می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

کارگردان سریال گیل‌دخت

مجید اسماعیلی، زاده‌ی پنجم مهر ماه سال ۱۳۵۹در تهران است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته‌ی کارگردانی سینماست و کارش را پس از ورود به هنرستان صدا و سیما آغاز کرد.

بازیگران سریال گیلدخت

اسماعیلی با ایفای نقش در چند نمایش ابتدا وارد دنیای بازیگری شد و سپس با نویسندگی و کارگردانی به فعالیتش در زمینه‌ی هنر ادامه داد.

وی در بیشتر آثارش به مضامین اجتماعی، مسائل و روابط انسانی در جامعه می‌پردازد. نخستین فیلم کوتاه حرفه‌ای اسماعیلی «قرار ملاقات» نام دارد که در سال ۱۳۸۳ آن را ساخته است.

خشت بهشت، کمی دورتر، نزدیکتر بیا، رقص روی یخ، خدا جیرجیرکها را دوست دارد، محکومین، دوباره زندگی و گمیچی، برخی از آثار کارنامه هنری مجید اسماعیلی هستند.

از جوایز و افتخارات وی می‌توان به دریافت تندیس بهترین کارگردانی از جشنواره بین‌المللی مستند حقیقت برای راه، آب، خاک، قاصدک، نشانی و دریافت تندیس بهترین دستاورد هنری از جشنواره بین‌المللی لوکاس آلمان و نیز دریافت تندیس یاس زرین بهترین کارگردانی بخش بین‌الملل فیلم یاس برای فیلم گمیچی اشاره کرد.

عوامل سریال گیل‌دخت

  • مدیر تولید: سعید کنگاوری نظری
  • مدیرتصویربرداری: پیمان عباسی زاده
  • مدیرصدابرداری: علی عدالت دوست
  • طراح گریم: کامران خلج
  • طراح صحنه: عباس حاج درویش
  • طراح لباس: سمیرا شجاعی
  • مدیربرنامه ریزی: علی جودی، حمید همتی
  • دستیار اول کارگردان: امیر سلیم خانی،  سونیا قریشی
  • منشی صحنه: مهین شهبازی
  • مدیر تدارکات: علی حصاری
  • عکاس: حسن هندی و بهار عسگری
  • مشاوره رسانه ای: سرونازمظاهری، فائزه صمدی، موسسه فرهنگی هنری وصف صبا

سوالات متداول

کدام بازیگرها در سریال گیل‌دخت نقش‌آفرینی کرده‌اند؟

ثریا قاسمی، محمود پاک نیت، حبیب دهقان نسب، فخرالدین صدیق شریف، فریبا متخصص، صالح میرزاآقایی، نفیسه روشن، میترا رفیع، سعید راد، رضا اکبرپور، یاسمین معاوی، سعید چنگیزیان، شقایق فراهانی، پریوش نظریه، رامتین خداپناهی، حمید ابراهیمی، محمد فیلی، رویا جاویدنیا، مجید سعیدی، زیبا بنماران، فریده دریامج، امین میری، یوسف صفری بختیاری، بهزاد محسنی و مرتضی نجفی در مجموعه گیلدخت به هنرمندی پرداخته‌اند.

سریال گیلدخت کی پخش می‌شود؟

مجموعه «گیل‌دخت» شب‌های پنجشنبه و جمعه ساعت 22:15 از شبکه یک سیما پخش می‌شود و بازپخش آن روزهای جمعه و شنبه در ساعات 8:30 و 15 از همین شبکه است.

مطالب بیشتر در تکراتو:

نظر شما در خصوص بازیگران سریال گیلدخت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو