بهترین فیلم های رومن پولانسکی از نگاه سایت فیگار

بهترین فیلم های رومن پولانسکی از نگاه سایت فیگار


منبع: فیگار

37

1401/8/19

20:47


رومن پولانسکی، یکی از برجسته‌ترین و کاربلدترین کارگردانان تاریخ می‌باشد که در ادامه، به بهترین فیلم های رومن پولانسکی خواهیم پرداخت.

بهترین فیلم های رومن پولانسکی از نگاه سایت فیگار

رومن پولانسکی، یکی از برجسته‌ترین و کاربلدترین کارگردانان تاریخ می‌باشد که در ادامه، به بهترین فیلم های رومن پولانسکی خواهیم پرداخت.

رومن پولانسکی ، یکی از برجسته‌ترین کارگردانان لهستانی در تاریخ سینما و تنها کسی است که در جریان اصلی سینمای آمریکا موفق بوده. او که فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی فیلم لودز است، متخصص در جنبه تاریک روان انسان و استاد مشاهدات کنایه‌آمیز اجتماعی در آثار می‌باشد.

پولانسکی همچنین فردی است که زندگی‌اش پر از تراژدی‌ها و رسوایی‌های مختلف بوده. فیلم های او جذاب، ترسناک، اما سرگرم‌کننده نیز هستند. دوران حرفه‌ای در سطح جهانی پولانسکی بیش از 50 سال از زمانی که او یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی خود را کارگردانی کرد، «چاقو در آب» (1963) می‌گذرد. در فیلم‌شناسی او شاهکارهای واقعی و بلایای هنری نیز می‌توان یافت.

بیشتر بخوانید:

500 تا از ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

  • پُر فراز نشیب‌ترین کارگردان تاریخ

در ادامه نوشتار بهترین فیلم های رومن پولانسکی به معرفی آثار موجود در فهرست زیر، پرداخته شده است:

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

رومن پولانسکی از سال 1978، پس از اقرار به داشتن رابطه‌ی جنسی با یک دختر 13 ساله در آمریکا، به فرانسه گریخته و در چهار دهه‌ی گذشته، از سوی مقامات قضایی آمریکا تحت تعقیب بوده‌ است. با ما همراه باشید تا به معرفی بهترین فیلم های رومن پولانسکی بپردازیم.

Pirates

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

بهترین فیلم های رومن پولانسکی
  • بازیگران : والتر مثیو، کریس کمپیون، شارلوت لویس
  • سال انتشار : 1986
  • امتیاز : 6.0

این فیلم، اولین پیش‌نویس فیلمنامه‌ای از دزدان دریایی بود که توسط رومن پولانسکی در سال 1974 پس از نمایش موفق محله‌ی چینی‌ها نوشت. اما او در این راه، برای به دست آوردن پول فیلم، و ماجراجویی خود با مشکلات زیادی مواجه شد. که نهایتاً در سال 1986 آن را ساخت. نقش اصلی فیلم را، کاپیتان رید، والتر مثیو بازی می‌کند، اما اولین انتخاب، به عهده‌ی جک نیکلسون بود که به علت دریافت دستمزد بالا، رد شد.

این فیلم، به عنوان یک پروژه پرشور شروع شد و به عنوان بدترین فیلم از لحاظ نمره‌دهی به پولانسکی پایان یافت. دزدان دریایی، یک بمب هنری و تجاری بود که در باکس آفیس تنها 6 میلیون دلار در مقابل بودجه 40 میلیون دلاری به دست آورد که بخش قابل توجهی از آن برای ساختن یک ماکت کاملاً کاربردی از یک گالون اسپانیایی سرمایه گذاری شد. بازیگر نقش اصلی، معمولاً کاریزماتیک شخصیتی ضعیفی را رفتار می‌کند که انگار هر دقیقه فیلمبرداری، بار سنگینی است.

The Ninth Gate

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

فیلم های برتر رومن پولانسکی
  • بازیگران : جانی دپ، امانوئل سیگنر، لنا الین
  • سال انتشار : 1999
  • امتیاز : 6.7

یکی از بهترین فیلم‌های جانی دپ ، که بر اساس رمان محبوب آرتورو پرز-رورته، «کلاب دوما»، که در آن یک کارآگاه کتاب به دنبال رمانی می‌گردد که توسط لوسیفر نوشته شده است، می‌باشد. این فیلم، یک زمینه‌ای عالی برای اقتباس سینمایی از رمانی که ترکیبی از حساسیت نوآر باشد، است.

قهرمان داستان، که جانی دپ آن را بازی می‌کند، سخت و ملایم است و چیز زیادی برای شخصیتش به ارمغان نمی‌آورد. او فاقد کاریزما است و احساس سختی می‌دهد که باید با ضد قهرمان دین کورسو جبران شود. شاید بازیگری‌ها در این فیلم، احساس بی‌حوصلگی را  بدهند اما تحقیق برای کتاب شیطانی، جذاب و شگفت‌انگیز است. فیلم فاقد تعلیق، شگفتی‌ها و عمق خاصی می‌باشد اما روان است و مخاطب را خسته نمی‌کند.

پولانسکی در این فیلم، همانند بچه رزماری، به شیطان پرستانی که به عنوان نمایندگانی کسل کننده و خوش اخلاق طبقه بالا اجتماعی دارند، می‌پردازد.

Carnage

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

بهترین فیلم های رومن پولانسکی
  • بازیگران : کریستوف والتز، کیت وینسلت، جان سی.ریلی
  • سال انتشار : 2011
  • امتیاز : 7.1

قتل عام، یک کمدی سیاه بر اساس نمایشنامه «خدای قتل عام» اثر یاسمینا رضا است که دیداری از دو زوج میانسال را ارائه می‌کند که برای بحث درباره این موضوع، دور هم جمع می‌شوند. وضعیتی که یکی از فرزندان آنها با چوب هاکی به صورت فرزند زوج دیگری ضربه می‌زند.

چیزی که قرار بود یک جلسه‌ی کوتاه باشد، تبدیل به یک دعوای ایدئولوژیک واقعی بین آنها می‌شود و این تازه، شروع ماجرا است. در نتیجه، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، همه چیز را هر ثانیه‌ای پیچیده‌تر و از کنترل خارج می‌کند. هدف اصلی این دیدار، بهانه‌ای می‌شود برای نشان دادن چهره واقعی آنها.

از هر سه اقتباس تئاتری ساخته شده توسط پولانسکی، «قتل عام» در انتقال از میز تئاتر به صفحه نمایش بزرگ، جایی که گام‌های رو به جلو در اختلاف زوج‌ها چندان قانع‌کننده نیست، کمترین حس طبیعی را دارد. مطمئناً این یک شکست در انتخاب بازیگران نیست و پولانسکی در این فیلم، از بازیگری خوبی انتخاب کرده . هر بازیگری تمام تلاش خود را می‌کند تا بهترین را ارائه بدهد.

داستان در طول فیلم، نمی‌تواند خسته‌تانکند و این فوق‌العاده است. ارائه‌ای که در بین این دو زوج، بر سر یک میز رخ می‌دهد، پویایی خوبی دارد و به مخاطب کمک می‌کند تا فیلم را ادامه دهد.

Death and the Maiden

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

بهترین فیلم های رومن پولانسکی
  • بازیگران : سیگنوری ویویر، بن کینگزلی، کریستیا مووآ
  • سال انتشار : 1994
  • امتیاز : 7.3

«مرگ و دوشیزه» اقتباسی از نمایشنامه آریل دورفمن با همین عنوان است. عنوان این نمایشنامه، برگرفته از قطعه‌ای از شوبرت، آهنگساز معروف کلاسیک عصر مدرن است که برای فیلم بسیار معنادار می‌باشد. داستان این فیلم، در کشوری نامشخص در آمریکای جنوبی، مدت‌ها پس از سقوط یک رژیم تشنه به خون رخ می‌دهد.

اگر سه نفر را در یک فضای محدود ببینیم که در حال انجام یک بازی روانی هستند، پس مطمعن می‌شویم که با یک فیلم پولانسکی روبرو هستیم. خوشبختانه پولانسکی در بهترین شرایطش این فیلم را کارگردانی کرد. این تریلر کلاستروفوبیک و روانشناختی، میخکوب کننده می‌باشد و رابطه‌ی پرتنشی بین شخصیت‌ها وجود دارد که تا آخر فیلم، داستان را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند.

Venus in Fur

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

بهترین فیلم رومن پولانسکی
  • بازیگران : امیلینو سیگنر، مثیو آمالریک
  • سال انتشار : 2013
  • امتیاز : 7.3

این فیلم، نیز یکی از اقتباس پولانسکی از نمایشنامه تئاتر نوشته دیوید ایوز است. فیلم در یک سالن خالی قرار می‌گیرد. جایی که کارگردان، توماس نواچک با واندا ژوردین را که دو کارکرتر فیلم هستند را در مورد بازی جدیدش بر اساس کتاب لئوپولد فون ساچر-ماسوخ، به نام «زهره در خز» ملاقات می‌کند.

چیزی که به عنوان یک تست ساده برای نقش اصلی شروع می‌شود، به یک بازی روانی-جنسی عجیب ختم پیش می‌رود. جایی که خط باریک بین بازی درباره‌ی وسواس و واقعیت، نازک‌تر از هر موقعی می‌شود. این جذاب‌ترین نمایشنامه اقتباسی پولانسکی و بهترین کارگردانی او در قرن بیست و یکم است که به یکی از برترین فیلم های Roman Polanski تبدیل شده است.

تمام جنبه‌‌‌های مشخص کارگردانی او، مانند فضای محدود کلاستروفوبیک، طنز سیاه، تنش و نمادگرایی وجود دارد و تقریباً در این فیلم، تمامی آنها به کمال رسیده‌اند. اگر به خاطر بازی‌های عالی آمالریک و سیگنر نبود، اثر نهایی آنقدر گیج‌کننده نمی‌شد. زیرا آنها کل فیلم را روی شانه‌های خود حمل می‌کنند. هیچ لحن کاذبی در بازی آنها وجود ندارد و شخصیت‌ها به سادگی مجذوب می‌شوند.

The Pianist

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

بهترین فیلم های رومن پولانسکی
  • بازیگران : آدرین برودی، توماس کرشمن، امیلیا فاکس
  • سال انتشار : 2002
  • امتیاز : 8.5

فیلم پیانیست، که اقتباسی از یک رمان زندگی‌نامه‌ای از ولادیسلاو شپیلمن، پیانیست لهستانی-یهودی است، به عنوان  بهترین فیلم رومن پولانسکی شناخته می‌شود. پولانسکی مانند شیپلمن، بی‌رحمی جنگ جهانی دوم را تجربه کرد و در کودکی، در محله یهودی‌نشین نازی‌ها زندانی شد، سپس فرار کرد و تا پایان جنگ از نازی‌ها پنهان ماند. داستان پس‌زمینه‌ی پولانسکی، تماشای فیلم پیانیست را با اصالتش جذاب می‌کند، اما همچنین تجربه‌ای غم‌انگیز و ویران‌کننده است.

این فیلم، به طور خلاصه درباره‌ی بقا در دوران غیرانسانی و تاریخ ورشو در طول جنگ جهانی دوم می‌باشد. کارگردانی هر صحنه، دقیق است و به شیوه‌ی طبیعت گرایانه، تماشاگر را کاملا به دوران کودکی پولانسکی نزدیک می‌کند. موسیقی متن فیلم Wojciech Kilar و آهنگ‌هایی از شوپن، یک درام مناسب را به کل فضا اضافه کرده که در ترکیب با تصاویر، یک دلخراش واقعی را ایجاد می‌کند.

آدرین برودی در نقش اصلی کم بازی می‌کند، اما در چشمان او، روح سوخته‌ای نمایان است و اندوه ناشی از فضای ناامیدی می‌باشد که خلقت او را فوق‌العاده باورپذیر می‌کند. پولانسکی در سال 2002، براس ساخت این فیلم، جایزه‌ی اسکار کسب کرد.

Knife in the Water

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

بهترین فیلم های رومن پولانسکی
  • بازیگران : جولانتا اومکا، زیگمونت مالاگونچ، لیون نیمسشک
  • سال انتشار : 1962
  • امتیاز : 7.4

«چاقو در آب» اولین کارگردانی بلند سینمایی پولانسکی در سن 28 سالگی بود که در آن زمان سروصدای زیادی بر پا کرد. کارگردانی یک فیلم به این شکل پخته و عالی در سطوح مختلف توسط یک بازیگر، امری نادر در صنعت سینما بود. تاکنون، این تنها فیلمی است که پولانسکی در لهستان کارگردانی کرده است.

داستان فیلم، درباره‌ی یک سفر دریایی یک روزه در قلب دریاچه‌های ماسوری است. عنوان فیلم به اشتباه نشان می‌دهد که ما یک فیلم هیجان‌انگیز را تجربه خواهیم کرد، اما در واقع یک درام روان‌شناختی شخصیت محور و پیچیده است که در انتظار می‌باشد.

علیرغم این واقعیت که ظاهراً هیچ اتفاقی روی پرده نمی‌افتد، فیلم با اعصاب خرد شده و احساس آرامش قبل از طوفان آغاز می‌شود، به خصوص در حالی که ممکن است به طعنه عنوان آن را القا کند. اگرچه 50 سال از نمایش اول فیلم می‌گذرد، اما این فیلم همچنان عالی عمل می‌کند، زیرا جنبه‌های مشکل‌ساز جدال نسلی رایج و بی زمان است. این فیلم با موسیقی جَز اتمسفریک کریستوف کومدا، که تا زمان مرگش، در سال 1969، همکار دیرینه پولانسکی بود، همراه شده است.

Chinatown

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

بهترین فیلم های رومن پولانسکی
  • بازیگران : جک نیکلسون، فای دانوی، جان هاستون
  • سال انتشار : 1962
  • امتیاز : 8.2

آخرین فیلم آمریکایی پولانسکی، محله‌ی چینی‌ها یکی از برترین فیلم های Roman Polanski و یک کلاسیک واقعی ژانر نئو نوآر است. محله‌ی چینی‌ها بزرگ‌ترین ادای احترام به یک ژانر فیلم آمریکایی نوآر می‎‌باشد که بهترین ویژگی‌ها را دارد. اینکه شخصیت اصلی یک محقق خصوصی عاقل و سخت‌جو باشد، فتنه‌ی چند بعدی و به آرامی پر رونق فیلم را تشکیل می‌دهد.

فیلمنامه، مملو از غافلگیری و تعلیق است که شایسته‌ی دریافت جایزه اسکار می‌باشد. نیکلسون، به عنوان جیک گیتس سرخورده، در نقش خود بی‌نقص می‌باشد و عمداً در هر صحنه از فیلم ظاهر می‌شود تا نگاهی ثابت از دیدگاه خود داشته باشد. او برای نوآر به اندازه همفری بوگارت نمادین است.

Rosemary’s Baby

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

برترین فیلم های Roman Polanski
  • بازیگران : میا فارو، جان کاساوتس، روث گوردون
  • سال انتشار : 1968
  • امتیاز : 8.0

بچه رزماری، اقتباسی وفادارانه از رمان ایرا لوین با همین عنوان و اولین فیلم به کارگردانی پولانسکی در هالیوود است و احتمالاً محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین فیلم او نیز می‌باشد. شخصیت اصلی، رزماری که نقش او را میا فارو بازی کرده است، با همسرش به آپارتمانی در نیویورک نقل مکان می‌کند.

این فیلم به دلایل خوبی به عنوان یک کلاسیک ترسناک مهم در نظر گرفته می‌شود و همچنین جرقه‌ای است که مد را برای فیلم‌های وحشت شیطانی مانند جنگیر را در ایالات متحده آغاز کرد. فیلم بچه رزماری، برخلاف مقلدانش، بر رویارویی با طرف تاریک تمرکز ندارد و تقلیدی کاملا نمادین به عنوان تمثیلی از ترس از مادر شدن اشاره می‌کند.

تا انتهای داستان، فیلم نمی‌گوید که آیا عناصر ترسناک صرفاً اثرات بدتر شدن وضعیت روحی رزماری ناشی از بارداری هستند یا خیر. بر اساس قاعده‌ای که ما بیش از همه از آن می‌ترسیم، تعلیق ایجاد می‌کند و چیزی که دیده نمی‌شود، به جای لفظ‌گرایی، که دقیقاً پایه‌ای از بهترین فیلم های ترسناک آمریکایی نوشته شده است را نمایان می‌کند. میا فارو رزماری را به شیوه‌ای رسا می‌سازد، اما هرگز از مرز تبدیل شدن به یک کاریکاتور فوق‌العاده نمی‌گذرد.

The Tenant

بهترین فیلم های رومن پولانسکی

بهترین فیلم های رومن پولانسکی
  • بازیگران : ایزابل ایدجانی، جو ون فلیت، ملوین داگلاس
  • سال انتشار : 1976
  • امتیاز : 7.6

آخرین فیلم از سه گانه آپارتمانی، به اسم مستأجر، اقتباسی از رمانی به نام Le Locataire chimérique اثر رولان توپور است و داستانی عجیب از یک مهاجر لهستانی در فرانسه، را به تصویر می‌کشد. به نظر می‌رسد که طرح کتاب برای استعداد کارگردانی پولانسکی ساخته شده است. پتانسیل آن به طور کامل مانند هیچ جای دیگری به کار گرفته شده.

این فیلم نمونه‌ای ناب از سبک پولانسکی و بهترین بخش از سه‌گانه آپارتمانی می‌باشد که پارانویای کلاستروفوبیک و جنون سرطانی را که در بچه رزماری آغاز شده است، را به انجام می‌رساند و یکی از فیلم های برتر رومن پولانسکی تبدیل می‌کند.

پولانسکی، فیلم ترسناک را با طنز طعنه آمیز و مشاهده اجتماعی ترسناک گروتسک در هم می‌آمیزد و بینش نویسنده را رها کرد. این داستان کافکیایی درباره بیگانگی اجتماعی نیز ترسناک ترین فیلم پولانسکی است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های رومن پولانسکی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو