روش های مدیریت درد با راهکار خانگی

روش های مدیریت درد با راهکار خانگی


منبع: آرگا

42

1401/8/20

09:10


دردها مختلف بوده و هر یک درمان خاص خود را می طلبد. از این رو یافتن دلیل و منشا درد اهمیت شایانی دارد. در این مطلب با روش های مدیریت درد آشنا می شوید.

بروز درد در بدن نشانه ای از وجود یک مشکل یا بیماری در فرد می باشد. از این رو کنترل و مدیریت درد سبب بهبود کیفیت زندگی بیمار می شود. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا روش های مدیریت درد را فرا گرفته و بتوانید آن را بهبود بخشید.

آشنایی با روش های مدیریت درد

دردها انواع مختلفی دارند که هر کدام درمان خاص خود را نیاز دارد. از این رو پیدا کردن دلیل درد اهمیت ویژه ای داشته و درمان درد سبب بهبود کیفیت زندگی بیمار خواهد شد. بیمار با دردهایی مانند سردرد، پادرد، کمر درد، زانو درد، شانه درد و دردهای سرطانی به مدیریت درد نیاز پیدا می کند.

مدیریت درد نشانگر کنترل، کاهش و رفع درد در بدن بیمار می باشد. هدف اصلی آن نیز بازیابی عملکرد بهینه و استقلال بیمار توسط کاهش احساس درد است. روش های مختلفی شامل طب سوزنی، دارو درمانی، فیزیوتراپی و … در مدیریت درد اثر مثبت ایجاد می کنند.

انواع درد

شکل گیری درد نشان دهنده وجود یک بیماری یا خطر برای بدن بوده و درد یک مشکل پیچیده پزشکی به شمار می رود که تاثیر مهمی در عملکرد جسم و روان فرد دارد. به صورت کلی درد به دو شکل حاد و مزمن روی می دهد. در بیشتر موارد، درد حاد به طور ناگهانی بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. مرسوم ترین دلیل شکل گیری درد حاد ناشی از عفونت، جراحی و شکستگی می باشد.

عدم تسکین درد حاد در طولانی مدت سبب تبدیل آن به درد مزمن خواهد شد. دردهای مزمن عموما فاقد درمان مناسب بوده و از اختلالات کمر، میگرن، آرتریت، درد گردن، درد عصبی و … ناشی می شوند. درد مزمن بر کیفیت زندگی بیمار اثر منفی می گذارد. جالب است بدانید روند درمان درد حاد نسبت به مزمن ساده تر است.

واکنش درد حاد به دارو خوب بوده و به درمان چند روز الی هفته ای نیاز دارد. در حالی که درد مزمن برای درمان به تجویز و تزریق دارو نیاز دارد. همچنین طول اثر داروهای کاهنده درد مزمن نیز کوتاه است.

مدیریت درد به چه روش هایی انجام می شود؟

باید اشاره کرد مدیریت درد بیانگر کنترل، کاهش و برطرف شدن درد در بدن بیمار می باشد. بیمار در مدیریت درد نقش شایانی دارد. در حقیقت بیمار می تواند بسته به روش های کاهش شدت درد، زندگی با درد و کاهش اثرات درد بر زندگی روزانه، بستر را برای کنترل درد فراهم نماید.

مثلا کنترل دردهای مزمن علیرغم نیاز به مصرف دارو، نیازمند پیروی از روش های مختلف کاهش درد از جمله طب مکمل، درمان مکانیکال مانند ماساژ، حمام، تغییر سبک رفتاری، تکنیک های آرام سازی و روش های تهاجمی مانند تزریق نخاعی و عضلانی می باشد.

در بیشتر موارد در راستای کاهش عوارض جانبی و کنترل درد، روش های ترکیبی استفاده می شود. از این رو ممکن است برای تسکین دردهای مزمن جراحی توصیه شود. به موجب مکانیزم های متعدد ضایع درد، روش های مدیریت آن نیز متفاوت خواهد بود. مکانیزم درد شامل درد فیزیولوژی، دردهای التهابی و دردهای نوروپاتیک می باشد.

جهت درمان درد گزینه های زیادی وجود دارد و انتخاب بهترین گزینه اهمیت زیادی دارد. هیچ یک از تکنیک های برطرف کننده درد، تضمین کننده رفع درد نبوده و گاهی ممکن است به استفاده از چند روش درمانی نیاز باشد. در ادامه با انواع روش های مدیریت درد آشنا می شوید.

۱. دارو درمانی

باید اشاره داشت که دردهای خفیف تر ممکن است با مسکن های بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن یا دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر ایبوبروفن و ناپروکسن درمان گردند. این داروها بر دردهای عضلانی موثر بوده و تورم و التهاب را کاهش می دهند.

در ضمن درمان های موضعی مانند کرم، لوسیون و اسپری هایی که روی پوست به کار می رود هم می توانند به کاهش درد کمک نمایند. اگر داروهای بدون نیاز به نسخه موجب کاهش درد نشوند، پزشک داروهای قوی تری تجویز می کند این داروها شامل شل کننده های عضلانی، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند سلکسوسیب، آرام بخش ها(مانند دیازپام) و مسکن های قوی تر مثل فنتانیل و کدئین هستند.

قابل ذکر است در مواردی نیز تزریق استروئید به محل درد سبب کاهش درد می شود و التهاب و تورم را می کاهد. با آنکه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مسکن خیلی خوبی هستند ولی خطر حمله های قلبی و سکته های مغزی را افزایش می دهند و ضمنا احتمال بروز خونریزی گوارشی با مصرف آن ها بیشتر می شود.

برخی مواقع گروهی از اعصاب سبب بروز درد در عضوی از بدن شده که می توان با بلوک عصبی با داروهای موضعی درد را برطرف نمود. تزریق مواد بی حس کننده به این ناحیه را بلوک عصبی می گویند. هر چند انواع مختلفی از بلوک عصبی وجود داشته ولی این درمان همواره قابل استفاده نیست. اغلب بلوک کردن غیر ممکن و خیلی خطرناک است یا بهترین گزینه درمانی نمی باشد.

۲. بی حسی با کنترل بیمار

بی حسی با کنترل بیمار یکی از روش های دیگر در جهت مدیریت درد می باشد. در این روش با فشار کلید متصل به یک دستگاه تزریق داروی مسکن، بیمار یک دوز مخدر استفاده می نماید. همچنین در روش مذکور داروی تزریقی به صورت وریدی یا زیر جلدی تزریق شده و بیشتر در معالجه بیماران تروماپی و مراحل پایانی سرطان کاربرد دارد.

۳. تزریق در نقاط ماشه ای

در این روش درمانی نقاط دردناک مانند عضلاتی که منقبض شده به حالت استراحت بر نگردند، تحت درمان واقع می شوند. در طول روند این درمان، پزشک به کمک یک سوزن مقداری ماده بی حسی که گاه شامل استروئید است را درون منطقه مدنظر تزریق می کند. با تزریق، بخش مورد تزریق غیر فعال می شود و درد کم کم فروکش می کند.

به طور معمول طی دوره کوتاهی درد از بین می رود. این شیوه درمانی برای معالجه دردهای عضلانی مانند درد دست، کمر، پا یا گردن کاربرد دارد. بوتاکس یکی از مواردی است که در این درمان به کار می رود.

۴. تحریک الکتریکی عصب توسط پوست

درمان تحریک الکتریکی عصب توسط پوست برای تسکین درد کاربرد دارد. این دستگاه با استفاده از الکترودهایی که روی پوست محل دردناک جای می گیرند، جریان الکتریکی با ولتاژ پایین را به اعصاب آن ناحیه انتقال داده و این تحریک سبب از بین رفتن پیغام های دردی می شود که این اعصاب به طرف مغز مخابره می نمایند. این شیوه برای دردهای مرتبط با نوروپاتی دیابتی به کار می رود.

۵. درمان بیو الکتریک

در این نوع درمان بیو الکتریک انتقال پیغام عصبی درد به طرف مغز را مسدود می نماید و سبب ترشح ماده ای به اسم اندروفین می گردد که سبب کاهش درد می شود. این روش درمانی برای بیشتر دردهای حاد و مزمن به کار می رود از جمله کمر درد، آرتریت، درد عضلانی و نوروپاتی دیابتی. این شیوه درمانی موقتی بوده و باید فقط به عنوان بخشی از درمان و مدیریت درد مورد استفاده واقع شود. درمان بیوالکتریک می تواند تا ۵۰ درصد استفاده از مسکن ها را کاهش بدهد.

۶. ورزش

هر چند استراحت کوتاه مدت می تواند سبب تسکین درد باشد ولی استراحت بیش از حد نیز سبب افزایش درد شده و فرد را در معرض آسیب مجدد در هنگام شروع به فعالیت دوباره می نماید. تحقیقات نشان داده که ورزش منظم می تواند درد را در طولانی مدت با بهبود قدرت عضلات تسکین بدهد و سبب ترشح اندورفین که یک مسکن طبیعی بدن است، می شود.

بعضی از ورزش ها برای افراد مبتلا به درد مزمن آسان تر از بعضی دیگر می باشد. بسته به شرایطی که دارید یکی از ورزش های شنا، دوچرخه سواری، یوگا، راه رفتن و قایق سواری را امتحان نمایید.

۷. درمان روحی

وقتی درد داشته باشید، ممکن است دچار خشم، رنج، و ناامیدی شوید. درد مزمن می تواند روی شخصیت فرد تاثیر گذاشته و خواب او را مختل کند. همچنین با شغلش تداخل داشته باشد. افسردگی، بی خوابی، اضطراب و … می توانند بدتر شوند. درمان روحی یک روش غیر دارویی ایمنی است که می تواند درد را با کاهش استرس به صورت مستقیم بکاهد. همچنین به صورت غیر مستقیم کمک کرده تا فرد خود را با شرایط جدید تطبیق داده و کیفیت زندگی اش بهتر شود.

۸. فیزیوتراپی

در این روش به کمک تکنیک های خاصی، حرکت و عملکرد عضو آسیب دیده و ناتوان شده بهبود می یابد. به همراه تکنیک های قدرتمند سازی و کاهش درد، فیزیوتراپی ممکن است از شیوه های دیگری مانند tens هم کمک بگیرد.

۹. روش گیاهی

موثر بودن درمان گیاهی هنوز مورد تحقیقات کامل قرار نگرفته است ولی در مورد پوست درخت بید، زردچوبه و زنجبیل پژوهش هایی صورت گرفته که موثر بودن آن ها را بیان نموده است. در صورتی که می خواهید از روش گیاهی برای کنترل و مدیریت درد بهره بگیرید، با پزشک مشورت نمایید. برخی گیاهان با داروها ممکن است تداخل داشته و سلامت شما را تهدید کنند.

۱۰. درمان جسمی ذهنی

درمان جسمی ذهنی درمانی است که به جهت کمک به ذهن برای تغییر میزان عملکرد و علائم جسم طراحی شده است. این روش درمانی طیف وسیعی از روش های درمانی مانند تکنیک های آرامش بخشی، خیالبافی، مدیتیشن، هیپنوتیزم تشکیل شده است. در این روش درباره تغییر عملکرد ذهن و نشانه های جسمانی، تکنیک های آرامش بخشی به کار گرفته می شود.

۱۱. رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی مناسب نیز یکی از روش های مدیریت درد محسوب می شود. به طوری که برخی عقیده دارند تغییر در میزان دریافت چربی یا خوردن غذای گیاهی دارای مواد ضد التهابی به کاهش درد کمک می نماید. رژیم خام گیاهخواری برای بعضی افراد مبتلا به فیبرومیالژی سودمند بوده است ولی در موثر بودن آن اثبات دقیقی بیان نشده است. کاهش وزن به کاسته شدن بعضی دردها مانند دردهای ناشی از آرتروز کمک کننده می باشد.

۱۲. ماساژ

ماساژ نیز یکی از روش های مدیریت درد محسوب می شود. و جزو شایع ترین درمان های غیر جراحی برای کمر درد می باشد که به بیمار توصیه می شود. ولی تاثیر این روش در درمان دردهای کمری مزمن و گردن تحت پژوهش است. ماساژ به صورت عمده در افرادی که به درد دچار می شوند، مورد استفاده واقع می شود.

این کار سبب کاهش استرس و افزایش جریان خون عضو دردناک می گردد. این روش ها بر اساس تحقیقات روش های مفیدی جهت کاهش درد هستند و در کوتاه مدت سبب تسکین درد و ناراحتی فرد می گردند.

۱۳. طب سوزنی

به طور کلی طب سوزنی یکی از شاخه های طب سنتی چین محسوب می شود. در این طب به وسیله سوزن های خاصی زمینه برای تحریک اعصاب فراهم می گردد. به این ترتیب طب سوزنی با افزایش ترشح اندورفین سبب کاهش درد می گردد.  بیشتر نقاطی که سوزن به آن ها فرو می شود نزدیک عصب بوده و با تحریک این اعصاب، درد مبهمی در عضله ایجاد می شود.

عضله تحریک شده پیغامی به سیستم عصبی فرستاده که سبب ترشح اندورفین می گردد. طب سوزنی به عنوان قسمتی از درمان برای بیشتر بیماری های ایجاد کننده مانند کمر درد، درد قاعدگی، آرنج تنیس بازان و … به کار می رود.

مدیریت درد چه مزیت هایی به دنبال دارد؟

اگر برای شما نیز جای سوال است که مدیریت و کنترل درد چه مزایایی به دنبال دارد؟ در پاسخ باید گفت پیشتر نیز اشاره شده این امر سبب بهبود کیفیت زندگی فرد بیمار می شود. همچنین در ادامه می توان به موارد زیر نیز در این راستا اشاره کرد:

  • با مدیریت درد، بستر تبدیل درد حاد به مزمن از بین می رود.
  • با این کار میزان رنج و ناراحتی بیمار کاهش پیدا می کند.
  • مدیریت درد کمک می کند که بیمار عوارض تنفسی کمتری را تجربه کند.
  • کنترل درد احتمال شکل گیری عوارض ناشی از بیماری های عفونی، ترومبوز وریدهای عمقی را کاهش می دهد.
  • این امر به افزایش دامنه حرکت بیمار کمک زیادی می کند.
  • اکثر افراد که از روش های مدیریت درد کمک می گیرند از آن احساس رضایتمندی دارند.

در پایان از همراهی شما با این مطلب کمال تشکر را داریم. امیدواریم از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با درمان درد با طب سوزنی و درمان سردرد روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو