موارد ابتلا به آنفلوآنزا ۴۰ درصد افزایش یافته/ هشدارهای بهداشتی را جدی بگیریم

17

1401/8/20

22:35


همه گیری بیماری آنفلوآنزا زودتر از آنچه فکر می کردیم از اوایل مهرماه بسیاری از گروههای سنی بویژه کودکان و دانش آموزان را با بازگشایی مدارس روانه مراکز درمانی کرده است، بطوریکه موارد ابتلا به ۴۰ درصد افزایش یافته و باید هشدارهای بهداشتی را جدی بگیریم.

موارد ابتلا به آنفلوآنزا ۴۰ درصد افزایش یافته/ هشدارهای بهداشتی را جدی بگیریم

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روزانه حدود ۳۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند که در پی آن یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ نفر بستری شده‌اند، با بررسی‌های صورت گرفته و انجام نمونه‌گیری در بیش از ۲ هزار نفر، تست آنفلوآنزا بالای ۵۰ درصد مثبت شده در حالی که وضعیت مثبت شدن تست کرونا کمتر از ۱۰ درصد است.

همانطور که هفته گذشته بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از همه گیری آنفلوآنزا به طور غیرقابل پیش‌بینی در اواسط مهر با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خبر داده بود، در عین حال نیز ۱۴ آبان ماه به فروکش آنفلوآنزا اشاره کرده است، اما باید گوش به زنگ باشیم تا همه گیری این بیماری وسیع تر نشود.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: از دو هفته گذشته به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته و هفته گذشته نسبت به هفته قبل حدود ۳۰ درصد و نسبت به ۲ هفته قبل، تعداد مراجعین حدود ۷۰ درصد بیشتر شده است.


ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر

بر اساس اظهارات وی، بیماری آنفلوآنزا قدیمی است و واکسن‌ها بر آن بسیار موثر هستند اما ضرورتی ندارد تمام افراد واکسن را تزریق کنند. افراد دارای بیماری قلبی، تنفسی، کلیوی، بیماران دارای دیابت کنترل نشده، افراد دارای بیماری زمینه ای دارای نقص ایمنی، افراد سالمند و زنان باردار مستعد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند و باید واکسن را تزریق کنند. در هفته گذشته نزدیک به ۲ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا در کشور توزیع شده است.

کریمی افزود: اکنون بیماری آنفلوآنزا که در کشور شیوع پیدا کرده همان سویه‌های قدیمی H۱N۱ و H۳N۲ است در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم ویروس، زیاد نمود پیدا نکرد اما با کاهش رعایت شیوه نامه هاو افزایش برخورد سیستم ایمنی با ویروس بیماری خودش را نشان داده است.

وی افزود: یکی از مهمترین درمان‌های آنفلوآنزا استراحت است افراد مبتلا به این ویروس باید پنج روز تا یک هفته استراحت کنند. استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و خود مراقبتی به خصوص در افراد دارای بیماری زمینه ای تاثیر چشم گیری در کاهش ابتلا دارد.

کریمی با بیان اینکه ایمنی ناشی از واکسن در خصوص کرونا بعد از گذشت ۶ ماه کاهش می‌یابد، تاکید کرد: توصیه می‌شود افرادی که ۶ ماه از تزریق نوبت قبلی واکسن خود گذشته است برای تزریق دُز یادآور اقدام کنند.

آنچه که حائز اهمیت است، دو نوع ویروس آنفلوانزا، A و B، باعث همه گیری سالانه آنفلوانزا می شوند و هیچ کشوری نمی تواند از ورود این بیماری جلوگیری کند، بنابراین رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی می تواند در کنترل و مقابله با این بیماری موثر باشد.

همانطور که مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای بر تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد.

این مرکز در راستای مراقبت و کنترل بیماری آنفلوانزا و سایر بیماری‌های واگیر شدید تنفسی و کاهش حساسیت عمومی نسبت به رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی، ایجاد آمادگی‌های لازم با شروع فصل سرما را الزامی دانست و ۶ کار اساسی پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه یا عطسه، در صورت امکان استفاده از ماسک یکبار مصرف، شست و شوی مداوم و مکرر دست‌ها، نوشیدن آب و مایعات کافی و استراحت، استفاده از داروهای ضد ویروسی در صورتی که سیستم ایمنی آسیب پذیری داشته باشید و بنا به تشخیص و تجویز پزشک، عدم استفاده خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک؛ (این داروها بر روی سرماخوردگی و آنفلوانزا و بیماری‌های ویروسی تاثیری ندارند)، پرهیز و عدم حضور در اماکن عمومی و تجمعات را در کنترل و پیشگیری از انتقال و انتشار بیماری‌های تنفسی موثر عنوان کرد.

ایجاد آمادگی های لازم با شروع فصل سرما در کنترل و پیشگیری از انتقال و انتشار بیماریهای تنفسی الزامی است

شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: در فصل شیوع آنفلوانزا پزشک برای تشخیص این بیماری و رد کردن علل دیگری مانند کرونا ویروس، طی ۳ تا ۴ روز پس از شروع علائم و نشانه ها، مانند تب، سردرد، دردهای عضلانی، گلو درد، ضعف، خستگی، سرفه، گلو درد، گرفتگی بینی و آبریزش بینی آزمایش تشخیص آنفلونزا را درخواست می دهد.

وی اظهار داشت: پزشکان به طور معمول آنفلوانزا را بدون انجام آزمایش تشخیصی، درمان می کنند. اما، آزمایش آنفلونزا می تواند به رد سایر بیماری ها مانند کرونا ویروس کمک کند و احتمال استفاده از آنتی بیوتیک های غیرضروری را در افراد کاهش می دهد.

پزشکان به طور معمول آنفلوانزا را بدون انجام آزمایش تشخیصی، درمان می کنند. اما، آزمایش آنفلونزا می تواند به رد سایر بیماری ها مانند کرونا ویروس کمک کند و احتمال استفاده از آنتی بیوتیک های غیر ضروری را در افراد کاهش می دهدعرشی با بیان اینکه تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا در پنج هفته گذشته کمتر از یک درصد بود که اکنون روند افزایشی دارد، تصریح کرد: ۵۰ درصد سرماخوردگی های شدید، ابتلا به آنفلوآنزا تشخیص داده می شود و هر سال حدود هزار تا ۲ هزار موارد ابتلا به آنفلوآنزا را حتی در فصول گرم سال نمونه برداری می کنیم البته افرادی که علایم سرماخوردگی دارند، اما امسال روند ابتلای افراد به آنفلوآنزا زودتر شیوع یافته به همین دلیل مشاهده می شود که مراجعات مردم به مراکز درمانی افزایش یافته است.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سالمندان، کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم و غیره با توجه به اینکه سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به سایر افراد دارند، وقتی دچار آنفلوآنزا بشوند در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند، به همین دلیل توصیه می شود هر چه سریعتر واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

همانطور که مردم با همکاری و توجه به هشدارهای بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در اماکن شلوغ مانند مترو و اتوبوس، حفظ فاصله اجتماعی و شستشوی مکرر دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده در کنترل همه گیری کرونا مشارکت داشتند، لازم است در پیشگیری از روند افزایشی آنفلوآنزا نیز رعایت این اصول بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

موارد ابتلا به آنفلوآنزا ۴۰ درصد افزایش یافته/ هشدارهای بهداشتی را جدی بگیریم

نقل از العالم

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو