معنی ضرب المثل سر کسی را گرم کردن با مفهوم و گسترش

منبع: ماگرتا

13

1401/8/21

06:32


معنی ضرب المثل سر کسی را گرم کردن: این ضرب المثل معمولا در زمان مشغول کردن کسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و افراد با استفاده از آن قصد دارند مشغول و حواس پرت بودن فردی را نشان دهند. در بسیاری از اوقات پیش آمده که افراد برای اینکه بتوانند سر کسی را مشغول کنند، او را به صحبت گرفته و با این کار سبب حواس پرتی طرف مقابل شده‌اند.

در این مواقع در صورتی که کسی از این موضوع آگاه شود می‌گوید او سر فلان کس را مشغول کرده بود و حتی از چیزی خبر نداشت. برای آشنایی با مطالب کامل‌تری در مورد ضرب المثل، در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

مَثَل پیشنهادی : معنی ضرب المثل در جایی که سگ صاحبش را نمی شناسد

معنی ضرب المثل سر کسی را گرم کردن

مفهوم ضرب المثل سر کسی را گرم کردن

مفهوم این ضرب المثل گاهی اوقات دارای جنبه مثبت و گاهی منفی است که هر یک از آن‌ها در حالتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در وجه مثبت رئیس جمهور را فرض کنید که روی امور سازمانش حساس است و می‌خواهد همه چیز بدون عیب و نقص انجام شود، در این حالت اگر امور به درستی انجام نشده باشد کارمندان فرد شیرین زبانی را واسطه می‌کنند تا او با چرب زبانی بتواند رئیس جمهور را مشغول کند و آن‌ها نیز از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و امور را به درستی انجام دهند.

ولی گاهی اوقات این مثل در جنبه منفی بکار گرفته‌ می‌شود که جنبه منفی آن به صورت فریب دادن کسی قابل انجام است. برای مثال فردی که در درس خواندن حرفه‌ای و کاربلد است در زمان امتحان بخاطر کمک به سایر دانش آموزان با صحبت سر معلم را گرم می‌کند تا آن‌ها نیز به راحتی تقلب کنند.

داستان یا تاریخچه ضرب المثل سر کسی را گرم کردن

در زمان‌های گذشته رفت‌وآمدهای بسیاری میان خانواده‌ها وجود داشت و هر خانواده‌ای هر روز مهمانداری می‌کردند. روزی خانواده‌ای تصمیم گرفتند تا برای مهمانی و دید و بازدید به منزل عموی خانوادگی خود بروند. خانواده عمو که از این موضوع آگاهی نداشتند به همین سبب هیچ تدارکی ندیده و تمیزی انجام نداده بودند.

چندین روز گذشت و آن‌ها راهی منزل عمو شدند. زمانی که رسیدند خانواده عمو با دیدن آن‌ها تعجب کردند و به نگرانی افتادند که نکند بخاطر ناپاکی منزل و نداشتن چیزی بعد از رفتن پشت سرشان حرف در بیاورند.

خلاصه که مهمانان به داخل منزل آمدند و عمو و همسرش تصمیم گرفتند تا بچه‌ها سر مهمانان را گرم کنند و آن‌ها نیز با استفاده از این فرصت به تمیزی منزل و خرید لوازم خوراکی بپردازند. پس به فرزندان خود گفتند: بروید و سر مهمانان را گرم کنید تا ما نیز به کارهایمان بپردازیم. به این ترتیب آن‌ها توانستند توسط فرصت پیش آمده منزل را تمیز کنند و تدارکاتی برایشان ببینند.

گسترش و بازآفرینی ضرب المثل سر کسی را گرم کردن

هر فردی برای اینکه بتواند کارهایی را به نفع خود پیش ببرد دست به انجام اموراتی خواهد زد که این امورات ممکن است جنبه مثبت یا منفی داشته باشند. پس بهتر است حواس خود را جمع کنید تا کسی نتواند سرتان را گرم کرده و در اصطلاح سرتان کلاه بگذارد.

مَثَل های پیشنهادی :
معنی ضرب المثل چاه مکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی
و
معنی ضرب المثل یک بز گر گله را گرگین می کند
و
معنی ضرب المثل آبغوره گرفتن

به پایان معنی ضرب المثل سر کسی را گرم کردن رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل داشتید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو