درمان خانگی عفونت گوش؛ ۱۳ درمان خانگی رایج که می توانید امتحان کنید!

54

1401/8/21

09:47


اگر تا به حال عفونت گوش داشته اید، حتما می دانید که چقدر می تواند دردناک و آزار دهنده باشد. گوش درد برای بزرگسالان و کودکان به یک اندازه ناراحت کننده است، اما اگر بدانید از چه روشی برای تسکین آن استفاده کنید، به راحتی قابل درمان است. 

درمان خانگی عفونت گوش؛ ۱۳ درمان خانگی رایج که می توانید امتحان کنید!

به گزارش بهداشت نیوز، اگر تا به حال عفونت گوش داشته اید، حتما می دانید که چقدر می تواند دردناک و آزار دهنده باشد. گوش درد برای بزرگسالان و کودکان به یک اندازه ناراحت کننده است، اما اگر بدانید از چه روشی برای تسکین آن استفاده کنید، به راحتی قابل درمان است. درمان خانگی عفونت گوش گزینه ای است که می توانید قبل از مراجعه به پزشک امتحان کنید. در این نوشتار برخی از درمان های موثر را برا رفع عفونت گوش و تسکین درد گوش خواهیم دید. در این فصل که سرما و ویروس علائم زیادی در بسیاری افراد ایجاد می کند اطلاع از این راهکارها بسیار کمک کننده خواهد بود.

درمان خانگی عفونت گوش
باکتری ها یا ویروس ها اغلب باعث عفونت گوش (اوتیت میانی حاد) می شوند. عفونت گوش اغلب در نتیجه آلرژی، سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی رخ می دهد. هنگامی که لوله های داخل گوش با مایع و مخاط پر می شود، سبب بروز عفونت می شود.

کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار عفونت گوش می شوند و اکثر آن ها حداقل یک بار قبل از ۳ سالگی عفونت گوش را تجربه کرده اند. یکی از دلایل اصلی که کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار عفونت گوش میانی می شوند این است که آن ها شیپور استاش کوتاه تری دارند.

عفونت گوش می تواند علائم زیر را ایجاد کند:
درد گوش داخلی
تب
از دست دادن شنوایی
مختل کردن خواب
مشکل در ایجاد تعادل
تخلیه مایع از گوش
گلو درد
۱۳ درمان خانگی برای عفونت گوش
این روش ها رایج ترین درمان های خانگی برای عفونت گوش هستند که می توانند به تسکین گوش درد کمک کنند:

۱. کمپرس سرد یا گرم
کمپرس گرم و سرد می تواند درد ناشی از عفونت گوش را تسکین دهد. یک پد داغ یا یک دستمال سرد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی گوش نگه دارید. همچنین می توانید برای درمان آسان عفونت گوش، به‌ ویژه برای کودکان، از هر دو روش کمپرس گرم و سرد به صورت دوره ای استفاده کنید.

۲. حرکات تمرینی گردن
حرکات نرمشی گردن که باعث گردش گردن می شود، می‌توانند به کاهش فشار در کانال گوش که در اثر عفونت گوش ایجاد می‌شود، کمک کنند. در این جا نحوه انجام تمرینات چرخشی گردن آورده شده است:

صاف بنشینید یا بایستید.
گردن خود را به سمت راست بچرخانید تا با شانه راست شما موازی شود. سپس برای پنج تا ۱۰ ثانیه در همان حالت صبر کنید. این حرکت را در سمت چپ خون نیز تکرار کنید.
شانه های خود را به طرف بالا بکشید، طوری که انگار می خواهید با شانه ها به لاله گوش خود را لمس کنید. حالا شانه های خود را پنج تا ۱۰ ثانیه در همین حالت نگه دارید.
این حرکات تمرینی را در طول روز چندین بار تکرار کنید.
۳.  ویتامین D برای پیشگیری از عفونت گوش
هرچند ویتامین D ارتباطی با عفونت گوش ندارد، اما به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. یک سیستم ایمنی سالم کمتر مستعد ابتلا به عفونت گوش است. بر اساس تحقیقات، خطر عفونت گوش ممکن است با افزایش سطح سرمی ویتامین D از طریق مصرف غذا، مکمل‌ها و نور مستقیم خورشید کاهش یابد.

۴. روغن سیر برای درمان خانگی عفونت گوش
روغن سیر خاصیت ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد. چند قطره روغن سیر را می توان روی کانال گوش ریخت تا به کشتن باکتری ها یا ویروس هایی که ممکن است باعث عفونت گوش شوند به تسکین درد کمک کند. همچنین می توانید حبه های سیر له شده را در روغن زیتون گرم خیس کنید تا قطره گوش روغن سیر خود را بسازید.

۵. پراکسید هیدروژن
پراکسید هیدروژن می تواند به تمیز نگه داشتن گوش ها و جلوگیری از ورود آلودگی یا باکتری های اضافی به گوش میانی کمک کند. مخصوصا برای جلوگیری از ابتلا به گوش شناگر مفید است. مقدار کمی از پراکسید هیدروژن را روی کانال گوش بمالید، اما مراقب باشید که مقدار زیادی از آن وارد گوش نشود.

۶. زنجبیل؛ درمان خانگی عفونت گوش
زنجبیل به‌ خاطر خواص ضدالتهابی‌اش شناخته شده است. این گیاه دارویی را می‌توان به شکل روغن دم کرده یا چند قطره از آب آن را در مجرای گوش خارجی بریزید، اما هرگز نباید آن را مستقیما داخل گوش بریزید.

۷. قطره گوش طبیعی
قطره های گوش طبیعی حاوی انواع گیاهان مختلف یا روغن های ضروری هستند که می توانند به درمان عفونت گوش کمک کنند. آن ها ممکن است عصاره سیر، زنجبیل، روغن درخت چای یا گیاهان دیگری در ترکیب خود داشته باشند. بهترین مکان برای یافتن قطره های طبیعی گوش فروشگاه ها یا داروخانه ها است.

۸. تغییر شکل خوابیدن
اگر به پهلو می خوابید، سعی کنید گوش آسیب دیده خود را رو به بالا قرار دهید. روی گوش آسیب دیده نخوابید. خوابیدن روی گوش عفونتی می تواند باعث تشدید درد و عفونت شود. از این روش می توانید برای نوزاد و کودکان خوردسال استفاده کنید.

۹. درمان خانگی عفونت گوش با سرکه سیب
سرکه سیب به درمان عفونت گوش کمک می کند زیرا حاوی اسید استیک یک ضد باکتری است. این روش درمانی خانگی را با مخلوط کردن مقادیر مساوی آب گرم و سرکه سیب امت حان کنید، چند قطره از مخلوط را روی گوش آسیب دیده بمالید. از طرف دیگر، می‌توانید پنبه‌ای را با محلول آب گرم و سرکه آغشته کنید، آن را در قسمت بیرونی گوش قرار دهید.

۱۰. درمان خانگی عفونت گوش با طب سوزنی
طب سوزنی به ویژه برای گوش درد و عفونت گوش مفید است. این روش درمانی به آزادسازی ماهیچه‌ها اجازه می‌دهد که جریان خون و لنف را کاهش ‌دهند. همچنین می تواند با استفاده از نقاط خاص درد گوش را تسکین دهد.

داروی عفونت گوش
اگر با وجود درمان خانگی عفونت گوش شما درمان نشد، ممکن است به مسکن‌های بدون نسخه یا داروهای تجویزی نیاز داشته باشید. این جا با برخی از محبوب ترین داروهای عفونت گوش آشنا شوید:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی می توانند به تسکین درد و تب های ناشی از عفونت گوش کمک کنند. این سه مورد از رایج ترین NSAID ها هستند:

ایبوپروفن
آسپرین
ناپروکسن
آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت گوش
اگر عفونت ناشی از باکتری باشد، آنتی بیوتیک ها می توانند به پاکسازی عفونت کمک کنند. اگر برای شما یا فرزندتان آنتی بیوتیک برای عفونت گوش تجویز شده است، باید کل دوز آنتی بیوتیک را مصرف کنید. تکمیل نکردن دوره مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده می تواند برخی از باکتری ها را زنده نگه دارد و منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی شود. این ها برخی از بهترین آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت گوش هستند:

آموکسی سیلین
کلاریترومایسین
زیتروماکس
داروی ضد احتقان
داروی ضد احتقان‌ سبب کاهش تورم در غشاهای مخاطی می شود که به باز شدن مجاری منتهی به گوش میانی و تسکین درد کمک می کند.

چه زمانی برای گوش درد به پزشک مراجعه کنیم؟
گاهی اوقات هیچ روش خانگی و خود مراقبتی یا داروهای بدون نسخه نمی تواند به درمان عفونت گوش کمک کند. اگر گوش درد شما شدید شد یا با علائم دیگری مانند تب یا کم شنوایی همراه بود، باید به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. پزشکان می توانند لوله های کوچکی را در پرده گوش قرار دهند که به جلوگیری از عفونت گوش کمک می کند. لوله ها اجازه می دهند هوا به داخل گوش میانی جریان یابد و مایع تخلیه شود. عدم درمان عفونت گوش می تواند باعث گسترش عفونت یا ایجاد مشکلات جدی مثل کاهش شنوایی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو