دیسک کمر در سالمندان: مراقبت و درمان آن

منبع: دلتا پیام

22

1401/8/21

12:33


مشکلات دیسک کمر در سالمندان رایج است. ستون فقرات انسان (ستون فقرات) از ۲۶ استخوان به نام مهره تشکیل شده است که اعصاب نخاع را محصور کرده و از آن محافظت می‌کند. مفاصل بین این مهره‌ها توسط دیسک‌های بیضی شکل ژله مانند و نرم، تشکیل شده که توسط غشاء بیرونی فیبری – دیسک‌های بین مهره‌ای …

دیسک کمر در سالمندان: مراقبت و درمان آن

مشکلات دیسک کمر در سالمندان رایج است. ستون فقرات انسان (ستون فقرات) از ۲۶ استخوان به نام مهره تشکیل شده است که اعصاب نخاع را محصور کرده و از آن محافظت می‌کند. مفاصل بین این مهره‌ها توسط دیسک‌های بیضی شکل ژله مانند و نرم، تشکیل شده که توسط غشاء بیرونی فیبری – دیسک‌های بین مهره‌ای (IV) احاطه شده‌اند. این دیسک‌های بین مهره‌ای وظیفه تسهیل حرکات مهره‌ها را در طول فعالیت‌های روزانه مانند خم شدن، چرخش و پریدن بر عهده دارند.

ارتباط بین پیری و دیسک کمر (فتق دیسک) چیست؟

اگرچه عوامل متعددی باعث دیسک کمر در سالمندان می‌شوند، اما شایع‌ترین دلیل آن افزایش سن است. با افزایش سن، دیسک، رطوبت و یکپارچگی خود را از دست می‌دهد. بنابراین باعث برآمدگی یا پارگی آن می‌شود. علاوه بر این، میزان التهاب در بدن افراد مسن، بسیار بیشتر از بدن افراد جوان است. از این رو، در صورت افتادن یا آسیب دیدگی افراد مسن، دیسک قادر به ترمیم خود نیست. با افزایش سن، ساختار ستون فقرات شروع به شکستن می‌کند و توده عضلانی نیز به طور طبیعی کاهش می‌یابد. همه این عوامل به افزایش خطر دیسک کمر در میان سالمندان کمک می‌کند.

علائم دیسک کمر در سالمندان چیست؟

علائم این عارضه، به ناحیه‌ای که دیسک کمر در آن رخ می‌دهد بستگی دارد. دیسک کمر می‌تواند اعصاب ناحیه مجاور را تحت فشار قرار دهد و باعث التهاب بافت‌های نرم مجاور شود.

فتق دیسک کمر زمانی که به اعصاب مجاور نخاع فشار می‌آورد ممکن است باعث درد شود. درد اغلب در یک سمت بدن و موضعی بوده و نیز می‌تواند از یک درد خفیف و مبهم تا یک درد ناتوان‌کننده شدید متغیر باشد. بسته به اعصابی که تحت تاثیر قرار می‌گیرند، درد همچنین می‌تواند در ناحیه وسیع‌تری منتشر شود. به عنوان مثال، اگر فتق دیسک در ناحیه کمر بر روی اعصاب متصل به اندام تحتانی فشار بیاورد، ممکن است در باسن و پاها نیز درد ایجاد شود.

  • ممکن است در نواحی آسیب دیده گزگز یا بی‌حسی وجود داشته باشد.
  • اسپاسم عضلانی، ضعف یا فلج ممکن است با فتق دیسک همراه باشد.
  • اختلال نعوظ و از دست دادن کنترل بر مثانه و روده ممکن است زمانی رخ دهد که دیسک‌های کمری تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

چگونه از سالمندان مبتلا به دیسک کمر مراقبت کنیم؟

علائم دیسک کمر

اگر یکی از عزیزان شما دیسک کمر دارد، حمایت کردن از وی می‌تواند اولین قدم عالی برای درمان عزیز شما باشد.

آموزش ببینید

آنچه می‌توانید در مورد وضعیت عزیزتان بیاموزید، این است که، دیسک کمر چگونه می‌تواند بر سالمندان اثر گذارد. به عنوان مثال، این عارضه می‌تواند برای سالمندان مبتلا به آرتریت مشکل ساز شود و در صورت ابتلا به پوکی استخوان، احتمال شکستگی را افزایش دهد.

پیشنهاد کمک دهید

در کارهای خانه که شامل بلند کردن، حرکات تکراری یا خم شدن و کشش زیاد است کمک کنید. با کمک به انجام وظایف، نیاز عزیزتان به رانندگی را به حداقل برسانید، که می‌تواند فشار بیشتری بر کمر درد ناشی از سوار و پیاده شدن از خودرو وارد کند.

شما همچنین می‌توانید از طریق موارد زیر، به عزیزتان کمک شایانی کنید:

  • در صورتی که می‌خواهند یک مهمانی یا رویدادی را برگزار کنند به ایشان کمک کنید یا از شرکت‌‎های خدماتی و افرادی برای پذیرایی از مهمانی استفاده نمایید تا فشار خاصی به کمرشان وارد نشود.
  • اگر بتوانید هزینه‌های خانه سالمندان را تامین کنید، می‌توانید به طور موقت عزیز خود را در خانه سالمندان قرار دهید.

در فعالیت‌های توانبخشی شرکت کنید

هیچ کس دوست ندارد احساس کند که باید همه کارها را به تنهایی انجام دهد. سالمند خود را تشویق کنید که سبک زندگی سالم را انتخاب کند و در فیزیوتراپی و توانبخشی شرکت کند. شما هم حتی می‌توانید از طریق موارد زیر در چنین فعالیت‌هایی مشارکت فعال داشته باشید:

  • شرکت در کلاس‌های ورزشی یا پیاده‌روی با هم
  • درست کردن وعده‌های غذایی سالم با هم
  • کشف سرگرمی‌ها و علایق جدید برای تسکین استرس و اضطرابی که به کمردرد کمک می‌کند.

راهکارهای درمانی دیسک کمر در سالمندان چیست؟

راهکارهای درمانی دیسک کمر در سالمندان

گزینه‌های درمانی دیسک کمر به شدت مشکل بستگی دارد. بهبودی کامل ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. با این حال، انحطاط شدید دیسک ممکن است غیر قابل درمان باشد و تسکین علائم فقط با جراحی امکان‌پذیر شود.

  • استراحت در تمام موارد فتق دیسک توصیه می‌شود. در موارد خفیف، بیماران اغلب با استراحت و دارو بهبود می‌یابند.
  • داروها: داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای تسکین درد ناشی از آسیب تجویز می‌شوند. در صورت اسپاسم کمر، شل‌کننده‌های عضلانی و در صورت شدید بودن درد مسکن‌های مخدردار تجویز می‌شود. تزریق استروئید (کورتیزون) به ستون فقرات ممکن است برای کنترل طولانی مدت درد شدید انجام شود.
  • فیزیوتراپی شامل تمریناتی است که عضلات حمایت‌کننده از ستون فقرات را تقویت می‌کند. فیزیوتراپی باید همراه با استراحت و دارو دنبال شود.
  • در صورتی که درمان‌های ذکر شده در بالا موثر واقع نشد و فلج یکی از علائم آن باشد، برداشتن قسمت آشکار دیسک با جراحی، آخرین گزینه درمانی خواهد بود.

هر زمان که ممکن است با فرد مورد علاقه خود به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از خدمات پزشکی بهره ببرید. در زمان ملاقات با پزشک نیز در مورد هر چیزی که بحث شده است یادداشت برداری کنید و سوالات بیشتری بپرسید. اطمینان حاصل کنید که داروها طبق دستور مصرف می‌شوند و فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید تا حد امکان فعال بماند، زیرا عدم تحرک طولانی مدت باعث بدتر شدن کمردرد می‌شود و ممکن است نیاز به جراحی کم‌تهاجمی کمر مانند جراحی دیسک کمر با لیزر یا جراحی دیسک باز شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو