بهترین فیلم های ترسناکی که نامزد جایزه اسکار شدند

بهترین فیلم های ترسناکی که نامزد جایزه اسکار شدند


منبع: فیگار

21

1401/8/21

15:09


فیلم‌های ترسناک محدودی هستند که نامزد اسکار شده‌اند. با ما همراه باشید، تا به معرفی بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند بر اساس IMDB بپردازیم.

بهترین فیلم های ترسناکی که نامزد جایزه اسکار شدند

فیلم‌های ترسناک محدودی هستند که نامزد اسکار شده‌اند. با ما همراه باشید، تا به معرفی بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند بر اساس IMDB بپردازیم.

فیلم‌های ترسناک اصولاً در اسکار ، و جشنواره‌های متفاوت نامزد جایزه نمی‌شوند و همیشه توسط مردم و منتقدین نمرات پایینی را دریافت می‌کنند. اما برخی از این بهترین فیلم‌های ترسناک بوده‌اند که در زمینه‌های مختلف غوغا به پا کردند و توانستند نامزد جایزه‌ی اسکار شوند و جوایز مختلفی کسب کنند.

فیلم‌های ترسناک همیشه می‌توانند در زمینه‌های مختلف موفقیت‌های زیادی کسب کنند و بسیار پُر‌طرفدار بشوند. در زمینه‌ی رکورد شکنی‌های گیشه، همیشه فیلم‌های ترسناک درصدر لیست بوده‌اند، اما همیشه نمرات بالا، و کسب جوایز مختلف، جای خالی این آثار در سینما بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ترسناک 2022 و تمام دوران

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

  • بهترین فیلم ترسناکی که اسکار برده است

شما می‌توانید فهرست بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند بر اساس IMDB را در لیست زیر مشاهده کنید:

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

بسیاری از فیلم‌های ترسناک شگفت‌انگیز توسط آکادمی نادیده گرفته شدند، اما شش فیلم هستند که نامزد و همچنین برنده نیز شده‌اند. آن‌ها شگفت‌انگیز هستند و در زمان اکران خود پدیده‌هایی بودند. یا ما همراه باشید، تا به معرفی بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند بر اساس IMDB بپردازیم.

Sleepy Hollow

تیم برتون از جمله کارگردانانی است که نوع نگاه خاصی دارد. فیلم‌های او از لحاظ ویژگی‌های بصری همواره خاص بوده و ثبات منحصربفردی داشته است. از فیلم Beetlejuice گرفته تا فیلم Big Fish می‌توان به وضوح مشاهده کرده که استایل فیلم‌سازی او هیچگاه تزلزل نداشته است.

فیلم Sleepy Hollow، اولین اثر تیم برتون بود که توانست به جایزه اسکار دست پیدا کند. در میان آثار برتون، Sleepy Hollow بیشتر از هر فیلم دیگری به ژانر ترسناک وفادار بود. این فیلم به قدری در به تصویر کشیدن داستان واشینگتن ایروینگ، نویسنده کتاب Sleepy Hollow، قدرتمند بود که توانست داوران را برای اعطای جایزه بهترین طراحی تولید مجاب کند.

Get Out

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

برترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند
  • کارگردان : جوردن پیل
  • بازیگران : دنیل کالوآ، آلیسون ویلیامز، لاکیث استنفیلد
  • سال انتشار : 2017
  • امتیاز : 7.7
  • خلاصه داستان : کریس یک جوان آفریقایی-آمریکایی می‌باشد که برای دیدار با خانواده نامزدش رز، به خانه‌شان رفته است. در ابتدا همه‌چیز خوب به نظر می‌رسید اما کم‌کم حرف‌هایی د ر مورد اتفاقات رخ داده در آنجا بازگو می‌شود که ترس را بر دل کریس می‌اندازد.

فیلم Get Out، یکی از جدید‌ترین و برترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند می‌باشد که از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه‌ی 2010 شناخته می‌شود. این فیلم، در فضای نژاد‌پرستانه‌ی هالیوودی خودش دست و پا می‌زند و می‌توان گفتی یکی از نامزد‌های اسکار بود که علاوه بر داستان، سیاست نیز پشت آن خوابیده بود.

فیلم جدا از سیاست‌هایی که به کار برد، با استقبال خیره‌کننده‌ی منتقدین و تماشاگران همراه بود و توانست توسط فضاسازی، کارگردانی، نویسندگی و بازیگری‌های عالی مورد تحسین منتقدان زیادی نیز قرار بگیرد.

فیلم نامزد جایزه‌ی بهترین فیلم بود، اما آن را در آن سال واگذار کرد و در بخش بهترین فیلمنامه‌ی غیر اقتباسی، موفق به دریافت جایزه شد. این فیلم در باکس آفیس نیز به عنوان یکی از پُر سود‌ترین فیلم‌های شناخته شده در آن دهه لقب گرفت.

Black Swan

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند
  • کارگردان : دارون آرنوفسکی
  • بازیگران : ناتالی پورتمن، میلا کونیس، وینسنت کسل
  • سال انتشار : 2010
  • امتیاز : 8.0
  • خلاصه داستان :  این فیلم به دوره‌ای از زندگی یک هنرمند جوان می‌پردازد که تحت فشارهای سخت بیرونی و درونی قرار گرفته است.

دارون آرنوفسکی، یکی از برترین فیلمسازان قرن معاصر آمریکایی است که در ژانر‌های ترسناک، روانشناختی (بهترین فیلم‌ های ترسناک روانشناختی تاریخ) فیلم‌های زیادی را کارگردانی کرده. او فیلم‌هایی مانند مرثیه‌ای برای یک رویا، و مادر را در اختیار دارد که در هر کدامیک، ذهن بیننده هدف قرار گرفته و این بیننده بوده که به فکر فرو رفته است.

فیلم قوی سیاه او، در بین تمامی آثارش برجسته‌ترین است این فیلم، نوعی ادای احترام به هنر باله می‌باشد که سعی در نمایش ذهنیات یک بالرین دارد. ناتالی پورتمن برای بازی در این فیلم بیش از یک سال به‌طور شبانه‌روزی به تمرین باله پرداخته است.

این فیلم از لحاظ روانی، بر روی بیننده تأثیر مستقیم می‌گذارد و باعث می‌شود تا با یک اثر کاملاً فلسفی روبرو شویم. استفاده‌ی صحیح از موسیقی و صحنه‌های اجرا، این اثر را به یک اجرای نمایش تئاتر بلند تشبیه کرده است. همچنین این فیلم دارای سکانس‌های آزار‌دهنده‌ی وحشت بدنی می‌باشد که در قرن 21 به نمایش درآمده.

این فیلم، در جشنواره‌های مختلف آن سال توانست جوایز متعددی را کسب کند و در مجموع با امتیاز 112 نامزدی، به یکی از فیلم‌های برتر تاریخ سینما تبدیل شد که سهم آن‌ها از جوایز اسکار، بهترین بازیگری نقش اول زن بود که به ناتالی پورتمن تعلق گرفت.

Us

  • سال ساخت: 2019
  • کارگردان: جوردن پیل
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 6.8
  • بازیگران: لوپیتا نیونگو، وینستون دوک و الیزابت ماس

فیلم اول جوردن پیل، یعنی Get Out آنقدر دوست داشتنی بود که وقتی فیلم Us دو سال بعد منتشر شد، همه فکر می‌کردند لوپیتا نیونگو (Lupita Nyong) که در آن دو نقش را ایفا می‌کند نامزد اسکار بهترین بازیگر زن خواهد شد. فیلمبرداری و موسیقی این اثر عالی‌ست و همچنین روایت منسجم و رمزآلودی نیز دارد. برای دانلود فیلم Us به این مقاله مراجعه کنید.

The Exorcist

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند
  • کارگردان : ویلیام فردکین
  • بازیگران : لیندا بلیر، الن بورستین، جیسون میلر
  • سال انتشار : 1973
  • امتیاز : 8.1
  • خلاصه داستان : داستان این فیلم درباره‌ی فرزند نوجوان یک بازیگر مشهور می‌باشد که پزشکان از درمان بیماری نادر او عاجر مانده‌اند و در این میان مادرش مجبور می‌شود تا از یک کشیش کمک بگیرد. به زودی کشیش اعلام می‌کند که تنها راه نجات او اجرای مراسم جن‌گیری است تا موجود مرموزی که در بدنش است را خارج کند.

فیلم جنگیر، یکی از ترسناک‌ترین آثار ترسناک سینما بود، که در زمان خودش طرفداران زیادی پیدا کرده، و از زمان خودش بسیار جلوتر بود. این اثر، در ایران نیز بسیار سروصدا برپا کرده بود و به یکی از ترسناک ترین فیلم هایی که اسکار برده‌اند تبدیل شده بود.

جنگیر یکی از موفق‌ترین فیلم‌های ژانر وحشت به‌شمار می‌رود که فیلمبرداری آن، در کشور عراق انجام شده است و بر حول محور داستانی مذهبی (بهترین فیلم های ترسناک مذهبی) شکل می‌گیرد. همچنین این اثر، جزو معدود فیلم‌های ترسناک سینما شناخته می‌شد که باعث شد مردم سینما غش کنند و در برخی از حبر‌گذاری‌ها نیز خبر سقط شدن یک جنین در حین فیلم در آن سال‌ها پیچیده بود.

اگرچه این فیلم در 50 سال پیش اکران شد، اما به لطف کارگردانی عالی ویلیام فردکین، همچنان جزو آثار برتر سینمای وحشت به شمار می‌رود. این فیلم نتوانست اسکار بهترین فیلم را برنده شود، اما در آن سال موفق به دریافت چندین نامزدی شد که در نوع خودش رکوردی عالی به شمار می‌رفت.

Jaws

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

ترسناک ترین فیلم هایی که اسکار برده‌اند
  • کارگردان : استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران : روی شیدر، رابرت شاو، ریچارد دریفوس
  • سال انتشار : 1975
  • امتیاز : 8.1
  • خلاصه داستان : بعد از کشته شدن یک جوان توسط کوسه، کلانتر یک شهر به همراه یک زیست شناس و یک دریانورد تلاش دارند تا کوسه را شکار کنند.

آرواره‌ها یک فیلم در سبک دلهره آور (بهترین فیلم های دلهره آور 2022) ترسناک می‌باشد که توسط استیون اسپیلبرگ ساخته شده است. این فیلم، بر روی رمانی (ترسناک ترین فیلم ها بر اساس کتاب) به همین اسم که نوشته‌ی آقای پیتر بنچلی است، ساخته و اولین فیلم استیون اسپیلبرگ می‌‌باشد که در آن شهرت جهانی کسب کرده.

فیلم، سبکی نوآورانه در جلوه‌های بصری ایجاد کرده بود که در آن سال‌ها توانست غوغا به‌پا کند و به فیلمی جذاب تبدیل شود که نمرات بالایی را دریافت کرد. این فیلم، مانند دیگر آثار این لیست، در بین بهترین فیلم‌های سال، برای کسب جایزه‌ی اسکار حضور داشت که در آخر نتوانست این جایزه را برای خود کند.

این فیلم در میان انبوهی از تعلیقات استاد هیچکاک پنهان شده بود و اسپیلبرگ با راهنمایی‌های این کارگردان بزرگ توانست این فیلم را به این درجه برساند و بخش دیگری از موفقیت فیلم نیز، بر عهده‌ی آقای جان ویلیامز (بهترین موسیقی فیلم های جان ویلیامز) بود، که با موسیقی حماسی‌اش، توانست به درجه‌ای بالایی از احساسات ترسناک نزدیک کند. موسیقی این فیلم، تعلیقی ایجاد کرد که در روشن‌ترین نور‌پردازی ممکن، انسان را به ترس دچار کند.

Rosemary’s Baby

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند
  • کارگردان : رومن پولانسکی
  • بازیگران : میا فارو، جان کاساوتز، روث گوردون
  • سال انتشار : 1968
  • امتیاز : 8.0
  • خلاصه داستان : رزماری و گای وودهاوس، زن و شوهر جوانی هستند که علی‌رغم توصیه دوست نزدیکشان، هاچ، به آپارتمانی قدیمی دربرانفورد نقل مکان می‌کنند. در همسایگی آن‌ها زوج مسنی زندگی می‌کنند. آن‌ها به سرعت با گای طرح دوستی می‌ریزند و اتفاقات عجیب و غریبی برای اطرافیان رزماری رخ می‌دهد.

فیلم Rosemary’s Baby، را یکی از بهترین فیلم‌های رومن پولانسکی می‌باشد که در ژانر وحشت روانشناختی ساخته شده است. این فیلم داستان زندگی زنی باردار به نام رزماری، است که فرزند شیطان را در شکم خود پرورش می‌دهد.

این فیلم در زمان خودش، بهترین و کامل‌ترین نحوه‌ی به تصویر کشیدن یک ژانر ترسناک با داستان فرقه‌ای بود که به موضوع شیطان‌پرستی اشاره داشت. داستان جذاب فیلم و نقش‌آفرینی هنرمندانه‌ بازیگر نقش اصلی، باعث شد تا فیلم Rosemary’s Baby جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای روث گوردون به همراه داشته باشد.

The Others

  • سال ساخت: 2001
  • کارگردان: آلخاندرو آمنابار (Alejandro Amenábar)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.6
  • بازیگران: نیکول کیدمن، فیونولا فلانگان و کریستوفر اکلستون

یکی دیگر از فیلم های ترسناک اسکار که باید در این مراسم مورد توجه قرار می‌گرفت قطعا فیلم The Others است؛ عنوانی وهم‌آلود و آزاردهنده که آنقدر پایان‌بندی‌اش با فیلم The Sixth Sense مقایسه شد که خود اثر چندان مورد توجه قرار نگرفت. اما «دیگران» فیلمی خوش ساخت با طراحی صحنه و طراحی لباس عالی است.

همچنین آکادمی اسکار اجازه نمی‌دهد که یک بازیگر برای دو فیلم در یک رشته دو بار نامزد شود و این اتفاق برای نیکول کیدمن افتاد. کیدمن برای جایزه اسکار بهترین بازیگر زن برای فیلم Moulin Rouge! نامزد شده بود و در نتیجه در این رشته برای فیلم The Others دیگر جزو کاندیدها قرار نگرفت.

The Sixth Sense

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

فیلم های برتر ترسناکی که نامزد اسکار شدند
  • کارگردان : ام. نایت شیملن
  • بازیگران : هیلی جوئل اوسمنت، بروس ویلیس، تونی کلت
  • سال انتشار : 1999
  • امتیاز : 8.2
  • خلاصه داستان : فیلم داستان یک روانشناس کودکان به نام مالکوم کرو را روایت می‌کند که سعی در بهبود وضعیت یک کودک دارد. این پسر کوچک که نامش کول است، ارواح را می‌بیند و از این موضوع می‌ترسد. کرو با او دوست می‌شود و سعی می کند تا کول را درمان کند.

فیلم‌های ترسناک باورنکردنی محدودی در سینمای تاریخ وجود دارند که بر حس ششم انسان متمرکز هستند. فیلم حس ششم، محصول سال 1999 یکی از این فیلم‌ها بود که نقد‌های متنوعی دریافت کرد. این فیلم، به مسائل روانشناختی بسیاری می‌پردازد، و حس شوکه‌کننده‌ی زیادی به مخاطب نشان می‌دهد.

این فیلم، متاسفانه در دوره‌ی بدی قرار گرفت و صرفاً در چند زمینه‌ی مختلف، در جشنواره‌ی اسکار موفق به حضور شد که، نتوانست عنوان بهترینی را کسب کند.

The Fly

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند
  • کارگردان : دیوید کراننبرگ
  • بازیگران : جف گلدبلوم، دیوید کراننبرگ، جنا دیویس
  • سال انتشار : 1986
  • امتیاز : 7.6
  • خلاصه داستان : یک دانشمند بسیار با استعداد، اما عجیب و غریب پس از آنکه یکی از آزمایشاتش به طرز وحشتناکی اشتباه از آب درآمد، به موجودی ترکیبی و غول پیکر تبدیل می‌شود.

فیلم مگس، یکی از ترسناک‌ترین فیلم مشمئزکننده‌ای است که توسط دیوید کراننبرگ ساخته شده. در فیلم The Fly، ار ترسناک‌ی از جنس وحشت بدنی و جسمی استفاده شده است تا شما را بارها از صندلی‌های‍تان به عقب براند. از چهره‌های ذوب شده‌ی چندش آور گرفته تا قطع شدن اعضای مختلف بدن و هر چیز دیگری که بتواند شما را وادار به واکنش در برابر فیلم کند. این فیلم در سال 1986، توانست جایزه‌ی اسکار بهترین چهره‌پردازی را به دست آورد.

The Omen

فیلم The Omen جدا از اینکه یکی از شاهکارهای ژانر وحشت به شمار می‌رود، از نظر بسیاری یک فیلم نفرین شده است. پس از اکران این فیلم، برخی از عوامل آن نظیر گریگوری پک (بازیگر) و دیوید شلتزر (فیلم‌نامه نویس) طی حادثه مشابه هوایی جان خود را از دست دادند. اگر این حواشی را کنار بزنیم و نگاهی منصفانه به فیلم داشته باشیم، قطعا موسیقی The Omen یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های آن است و البته از شخصی چون جری گلداسمیت نمی‌توان کمتر از این انتظار داشت.

موسیقی فیلم The Omen ریتم سریعی دارد و فضای واقعا سرد و رعب‌آوری را به فیلم تزریق می‌کند، گویا گروهی از شیاطین در حال اجرای موسیقی هستند. گلداسمیت با این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم را به دست آورد. وی برای ترانه Ave Satani نامزد دریافت جایزه بهترین ترانه هم شده بود، اما موفق به دریافت آن نشد.

The Silence of the Lambs

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند

بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند
  • کارگردان : جاناتان دیم
  • بازیگران : آنتونی هاپکینگز، جودی فاستر، تد لوین
  • نویسنده : توماس هریس
  • سال انتشار : 1991
  • امتیاز : 8.6
  • خلاصه داستان : مامور تازه کار اف‌بی‌آی، کلاریس استارلینگ توسط جک کرافورد از آکادمی آموزشی فدرال در کوانتیکوو ویرجینیا انتخاب می‌شود. او ماموریت می‌یابد تا با هانیبال لکتر که یک روانشناس و قاتل زنجیره‌ای است، گفتگو نماید.

از 94 فیلمی که از زمان آغاز جوایز اسکار از سال 1929 تاکنون، تنها یک فیلم ترسناک بوده که برنده‌ی بهترین فیلم سال را برای خودش کرده و آن هم فیلم سکوت بره‌ها نام داشته است. این فیلم آنقدر باورنکردنی می‌باشد که در سه رشته‌ی مختلف دیگر نیز توانست جوایز بزرگی را کسب کند.

فیلم سوکت بره‌ها، از تعلیق قتل و غارتی بی‌نظیری استفاده کرده است و این را مدیون هنرنمایی آقای آنتونی هاپکینگز می‌باشد. او نقش دکتر هانیبال لکتر را در سینمای جهان زنده نگه داشت و باعث شد این فیلم به یکی فیلم های برتر ترسناکی که نامزد اسکار شدند تبدیل شود، در فضایی روانشناختی که دارد، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های ترسناکی که برای اسکار نامزد شدند سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو