روستای گت کلا یکی از روستاهای دیدنی مازندران به شمار می رود

منبع: همگردی

70

1401/8/21

16:30


جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار واصله، روستای گت کلا یکی از روستاهای دیدنی مازندران به شمار می رود.

روستای گت کلا در 50 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان آمل و در منطقه میان بند در ارتفاع 1530 متری از سطح دریا واقع شده است. این روستا از نظر آب و هوا و چشم انداز از سایر روستاهای منطقه بهتر بوده و مناظری را پیش روی بازدید کنندگان و گردشگران قرار می دهد که نظیر آن را در جاهای دیگر مازندران یا حتی ایران نمی توانند ببینند. طبق آنچه از گذشتگان دهان به دهان گشته تا به امروزی ها رسیده، روستای گت کلا یکی از قدیمی ترین، بزرگترین و پیشرفته ترین روستاهای منطقه بوده است.

واژه گت کلا از دو جزء گت (بزرگ) + کلا (آبادی) تشکیل می شود. پس گت کلا به معنای آبادی بزرگ است. در سالهای بسیار دور، راه طولانی روستا تا شهر و ارتفاع زیاد آن تا سطح دریا زندگی را برای اهالی مشکل کرده و این امر موجب مهاجرت از روستا به سمت شهرها شروع شده و رفته رفته تعداد ساکنین گت کلا کاهش یافت. حدودا از دهه 1360 به دلیل احداث جاده و راه اندازی دیگر امکانات رفاهی، سکونت در روستای گت کلا رونق گرفت بطوریکه در حال حاضر حدود 100 واحد مسکونی و 700 نفر جمعیت بومی و غیر بومی در این روستا ساکن اند.

افرادی که در روستا زندگی می کنند، بیشتر از طایفه های باقی پور، بابازاده، سیف علیزاده، صفرنیا، صفرزاده، الله قلی نسب، کاظمی پور، گل زاده، علی نسب، شعبانی و روان بد هستند. روستای گت کلا دارای مساحت تقریبی صد و شصت و چهار هزار متر مربع هست. اهالی روستای گت کلا عموما افرادی خونگرم، مهمان نواز، خوش برخورد و بلند قامت بوده و حدود 95% جمعیت زیر 50 سال این روستا باسواد هستند. روستای گت کلا دارای امکانات رفاهی از قبیل آب شرب، جاده آسفالته، برق، تلفن ثابت، دو مسجد، یک حسینیه و یک ایستگاه تبخیرسنجی است.

روستای گت کلا یکی از روستاهای دیدنی مازندران به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو