سوزش چشم و درد قفسه سینه را در این روزها جدی بگیرید

منبع: دلتا پیام

12

1401/8/21

17:00


زمستان برای شهرهای بزرگ و آلوده همراه با یک مشکل جدید و مضاعف است. علائم آلودگی هوا را در مجله اینترنتی دلتا بخوانید.

سوزش چشم و درد قفسه سینه را در این روزها جدی بگیرید

زمستان برای شهرهای بزرگ و آلوده همراه با یک مشکل جدید و مضاعف است زیرا در روزهای سرد به دلیل وقوع پدیده گلخانه‌ای، آلاینده‌های جوی روی سطح باقی مانده و کیفیت هوا به شدت پائین می‌آید. در این میان متخصصین توصیه می‌کنند علائم هشدار دهنده را جدی بگیرید. علائم آلودگی هوا را در مجله اینترنتی دلتا بخوانید.

شاخص‌های خطرناک را بشناسید

احتمالا طی سال‌های گذشته بارها با اصطلاح شاخص کیفیت هوا مواجه شده و شاهد تعطیلی شهرهای بزرگ به دلیل هوای آلوده بوده‌اید. از نظر تخصصی شاخص کیفیت هوا زمانی که بین ۰ تا ۵۰ باشد، خوب در نظر گرفته می‌شود. شاخص ۵۱ تا ۱۰۰ رضایت بخش، ۱۰۱ تا ۲۰۰ متوسط، ۲۰۱-۳۰۰ بد ، ۳۰۱ تا ۴۰۰ بسیار بد و ۴۰۱ تا ۵۰۰ نیز خطرناک محسوب می‌شود.

گزارشی توسط موسسه اثرات سلامت مستقر در ایالات متحده در ماه آگوست منتشر شد و متاسفانه تهران در جدول آلاینده‌های جوی همچون دی‌اکسید نیتروژن در رده سوم آلوده‌ترین شهرهای جهانی دیده می‌شود.

گزارش کیفیت هوا و سلامت در شهرها بر اساس تجزیه و تحلیل کیفیت هوا (با تمرکز بر PM2.5 و دی‌اکسید‌نیتروژن) در بیش از ۷ هزار شهر در سراسر جهان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ تهیه شده است.

علائم آلودگی هوا

در این میان متخصصان به ساکنین شهرهای آلوده توصیه می‌کنند علائمی همچون تنگی نفس، درد قفسه سینه و سوزش در چشم را جدی بگیرند.

آلودگی هوا

کدام گروها بیشتر در خطر هستند؟

با توجه به بدتر شدن کیفیت هوا، سازمان جهانی بهداشت به ویژه به افرادی که متعلق به گروه‌های آسیب پذیر هستند، هشدار داده است. به گفته این سازمان، زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۶۰ سال، افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند اختلالات تنفسی و قلبی در برابر آلاینده‌های هوا آسیب پذیرتر هستند.

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد در یک پست توییتری به مردم توصیه کرده است در صورت احساس تنگی نفس، حالت تهوع، درد قفسه سینه، انقباض قفسه سینه، سوزش چشم یا گلو با پزشک مشورت کنند.

توصیه‌ها برای سالم ماندن در آلودگی هوا

متخصصین سازمان بهداشت جهانی نکاتی را برای کاهش خطرات قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا پیشنهاد کرده‌اند. در این راستا توصیه می‌شود در شرایط قرار گرفتن در هوای آلوده، به این مواد توجه کنید:

  • تا حد امکان در داخل خانه بمانید.
  • از تردد در مناطق با ترافیک سنگین، گرد و غبار ساختمانی و غیره خودداری کنید.
  • در داخل خانه ورزش کرده، از پیاده روی در پارک خودداری کنید.
  • هنگام بیرون از منزل از ماسک N-95 استفاده کنید.

علائم آلودگی هوا چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب بدون دارو قند خون خود را کاهش دهید! را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو