میدان تکسیم یکی از معروف ترین جاهای دیدنی استانبول است

منبع: همگردی

17

1401/8/22

08:00


جاذبه ها/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، میدان تکسیم یکی از معروف ترین جاهای دیدنی استانبول است.

میدان تکسیم استانبول محلی برای انشعاب آبهایی بود که وارد شهر استانبول میشدند و همین امر سبب نامگذاری این میدان به نام تقسیم یا تکسیم شد. میدان تکسیم مکانی محبوب برای رویدادهایی مانند رژه های نظامی، جشنهای سال نو یا گردهمایی های اجتماعی دیگر هست. میدان تکسیم همچنین محل نگهداری بنای یادبود جمهوری بوده که توسط پیترو کانونیکا ساخته شده و در 1928 برپا شده است. این بنای یادبود 5 امین جشن تاسیس جمهوری ترکیه را در 1923 که بعداز جنگ استقلال ترکیه رخ داد، زنده نگه میدارد. تلویزیون ان تی وی استودیوی صبحگاهی اش را برای چندین برنامه رادیویی در میدان تکسیم قرار داده بود تا اینکه در سال 2011 آن را به استودیوی جدید منتقل کرد.

ساختمان مهم دیگری که زمانی در این میدان قرار داشته، سربازخانه و توپخانه تکسیم بوده که بعدها تبدیل به استودیوم تکسیم شد. اما این بنا در 1940 حین ساخت پارک تکسیم تخریب گشت. مهمترین بخش میدان تکسیم، میان این میدان بوده که مجسمه مصطفی کمال پاشا با لباس نظامی در میان چند سرباز قرار دارد. بد نیست بدانید که برخی به اشتباه فکر می کنند که نمادی از رضا شاه هم در این میدان هست در حالیکه ساخت این یادمان در سال 1928 پایان یافته است و سفر رضا شاه به ترکیه در سال 1934 یعنی شش سال بعد از ساخت این میدان رخ داد. تکسیم تنها در میدانش خلاصه نمی شود بلکه خیابان استقلال که به این میدان منتهی می شود نیز اهمیت زیادی از نظر اقتصادی و توریستی برای استانبول دارد.

اگر هدف شما از حضور در خیابان تکسیم لذت بردن از محیط و گردش است باید بگوییم که کمی نگاهتان را از شلوغی ها دور کنید و روی معماری بناهای موجود در این خیابان تمرکز نمایید، زیرا اغلب ساختمانهای منطقه در زمان حکمرانی عثمانیان ساخته شده اند و دیدنی هستند. همچنین پیشنهاد می کنیم که هنگام غروب به خیابان استقلال بروید تا بتوانید از موسیقی های خیابانی هم لذت ببرید. جالب اینکه بسیاری از هنرمندان ایرانی هم در این خیابان موسیقی اجرا می کنند.

یکی از دغدغه هایی که سالهای اخیر ذهن گردشگران خارجی استانبول را به خود جلب کرده، وضعیت امنیت منطقه تکسیم هست، زیرا پس از روی کار آمدن اردوغان، مشکلاتی سیاسی در ترکیه و بویژه شهر استانبول رخ داد و درگیری هایی بوجود آمد و همین موضوع ضربه بزرگی به صنعت گردشگری ترکیه وارد کرد. اما پس از این ماجراها تلاش های بسیاری انجام دادند تا به گردشگران نشان داده شود که منطقه تکسیم امن است و حقیقتا هم دست کم در 2 سال اخیر حمله تروریستی یا درگیری سیاسی خاصی در این ناحیه رخ نداده و توریست های خارجی نیز با مشکلی روبرو نشدند. یکی از مزایای اصلی منطقه تکسیم هم دسترسی آسان به آن است، زیرا امکان رسیدن به آن از طریق اتوبوس، تراموا، مترو و تاکسی وجود دارد.

میدان تکسیم یکی از معروف ترین جاهای دیدنی استانبول است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو