معرفی بهترین سرگرمی‌ها برای کودکان زیر ۲ سال

منبع: دلبرانه

78

1401/8/22

09:02


سرگرمی برای کودکان زیر ۲ سال

کودکان دائما در حال تکمیل و رشد مهارت‌های مختف خود هستند. در این میان بازه سنی زیر دو سال به دلیل اتفاقات مهم رشدی اهمیت بیشتری در این زمینه دارد. کودکان در این سن کم‌کم به جلو می‌خزند، راه می‌روند، اولین کلمات را بر زبان می‌آورند و به دنبال کشف دنیای پیرامون خود هستند.

در این محدوده سنی انتخاب نوع بازی‌ها و سرگرمی‌های کودک از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا این سرگرمی‌ها می‌تواند نقش مهمی در یادگیری و آینده کودک داشته باشد. هرچه فعالیت‌ها وبازی‌هایی که با آن کودک خود را سرگرم می‌کنید هدفمندتر باشد رشد مهارت‌ها و پیشرفت کودک نوپای شما نیز بیشتر خواهد بود. روانشناسان معتقدند بازی‌ها و ارتباط والدین با کودکان از طریق آن باعث بهبود عملکرد مغز کودکان می‌شود. بنابراین لازم است شما ضمن انتخاب نوع سرگرمی کودک با او بازی کنید و وقت بگذرانید.

در این مقاله سعی کردیم به معرفی بهترین سرگرمی‌ها برای کودکان زیر ۲ سال بپردازیم. برای آشنایی با این فعالیت‌‌های جذاب، اما موثر و قدرتمند با ما همراه باشید.

۱-سرگرمی‌های ساده برای کودکان ۳ تا ۶ ماه

کودکان ۳ تا ۶ ماهه به راحتی سرگرم می‌شوند و برای بازی کردن با آن‌ها نیازی به اسباب بازی‌های گران قیمت یا بازی‌های پیچیده نیست. شما می‌توانید با فعالیت‌های بسیار ساده ولی هدفمند کودکان ۳ تا ۶ ماهه خود را به خوبی سرگرم کنید.

بازی دالی_موشه، یک بازی قدیمی و جذاب برای کودکان ۳ ماهه

برای انجام بازی دالی_ موشه کودک را روی تخت بخوانید سپس با یک روسری یا حوله نازک صورت خود را بپوشانید و بعد از چند ثانیه آن را از صورت خود بردارید و بگویید دالی_ موشه. ممکن است در ابتدا کودک شما متوجه بازی نشود، اما با چندبار تکرار کردن، قطعا کودک متوجه روند بازی خواهد شد و شروع به خندیدن خواهد کرد. حتی می‌توانید منتظر بمانید تا کودک روسری یا حوله را از روی صورت شما بردارد. این سرگرمی یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای کودکان ۳ تا ۶ ماهه است.

بازی با بطری جغجغه‌ای، بازی مناسب کودک زیر ۶ ماه

بازی کردن با جغجغه برای کودکان ۳ تا ۶ ماه بسیار جذاب است. شما می‌توانید یک جغجغه رنگی برای کودک خود بخرید و یا با یک بطری کوچک و چند دانه برنج یک جغجغه برای کودک خود بسازید. برنج‌ها را داخل بطری بریزید و آن را به دست کودک بدهد. صدایی که از برخورد برنج با بطری ایجاد می‌شود برای کودک بسیار جذاب است. این بازی علاوه بر بهبود مهارت دست ورزی، باعث تقویت ارتباط چشم وحرکات دست کودک می‌شود. بازی با جغجغه یک سرگرمی مناسب برای کودکان ۳ تا ۶ ماهه است.

۲-بهترین سرگرمی برای کودک ۶ تا ۱۲ ماهه

در بازه سنی ۶ تا ۱۲ ماه کم‌کم کودکان مفهوم بازی را درک می‌کنند. سرگرم کردن کودکان در این سن می‌تواند برای والدین یک چالش مهم باشد، زیرا علاوه بر نیازهای دیگر کودک باید به نیاز او به بازی کردن نیز توجه کرد. در این قسمت چند فعالیت ساده برای سرگرم کردن کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه را به شما ارائه داده‌ایم.

نقاشی با رنگ انگشتی یک فعالیت جذاب برای کودکان ۸تا۱۲ ماه

نقاشی کردن در هر سن و سال برای کودکان یک سرگرمی لذت‌بخش به حساب می‌آید. درست است که کودکان نوپا نمی‌توانند به‌خوبی کودکان بزرگ‌تر نقاشی بکشند یا خودکار و مداد به دست بگیرند، اما با استفاده از رنگ‌های انگشتی امکان نقاشی کشیدن برای کودکان نوپا نیز وجود دارد. یکی از مهم‌ترین فواید نقاشی برای کودکان ۸تا۱۲ ماهه افزایش هماهنگی دست و چشم کودکان و همچنین ایجاد احساس آرامش در آنها است.

برای این کار از رنگ‌های انگشتی مخصوص کودکان نوپا استفاده کنید و مراقب باشید کودک دستش را به دهان و چشمش نزدیک نکند.

سرگرمی های کودکان ۲ ساله کیدزی

شعر خواندن برای کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه یک سرگرمی مفید و جالب

درک و دریافت کودک از زبان، قبل‌ از دو سالگی در کودکان ایجاد می‌شود به همین دلیل می‌توان از هر فرصت برای تقویت مهارت‌های زبانی و گفتاری کودکان استفاده کرد. یکی از این فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه همراه کردن انواع کارها با شعرهای دارای آهنگ و قافیه است. برای مثال وقتی کودک شما در حال غذا خوردن است می‌توانید برای او بخوانید که «غذای ما چه خوبه سیب زمینی با نونه.»

همچنین می‌توانید هنگام لباس پوشیدن، بیرون رفتن و هر فعالیت دیگری شعرهای آهنگین و قافیه‌دار برای کودک بخوانید. اگر این شعر خواندن با حرکت دادن دست و پای کودک همراه شود، این فعالیت برای او جذاب‌تر هم خواهد شد. شاید این اشعار به نظر شما بیش از حد ساده و حتی مسخره بیایند، اما همین شعرهای به ظاهر ساده علاوه بر اینکه باعث سرگرمی کودک ۶ تا ۱۲ ماهه شما می‌شود. نقش موثری در پیشرفت مهارت‌های زبانی او نیز ایفا می‌کند.

توپ بازی با کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه

کودکان از ۹ ماهگی به بعد کم کم می‌توانند بنشینند و تقریبا در ۱۲ ماهگی می‌توانند توپ بازی کنند. توپ‌بازی یک سرگرمی همیشه جذاب برای کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه است. شما می‌توانید در این سن از توپ‌های پارچه‌ای و نرم برای این کار استفاده کنید تا هیچ صدمه‌ای متوجه کودک شما نباشد.

برای توپ بازی با کودک ۸ تا ۱۲ ماهه کمکش کنید تا بنشیند، می‌توانید با چند بالش یک تکیه‌گاه امن برای او ایجاد کنید، سپس توپ را به سمت کودک به آرامی قل دهید و بعد او را تشویق کنید تا توپ را به سمت شما پرتاپ کند.

این بازی ساده و سنتی علاوه بر اینکه یک سرگرمی جذاب برای کودکان بالای ۹ ماه است باعث تقویت تمرکز و مهارت دست ورزی در کودکان نوپا خواهد شد.

۳- سرگرمی های مناسب کودکان ۱ تا ۲ ساله

کودکان در محدوده سنی ۱ تا ۲ سال در حال یادگیری مهارت‌های مختلف هستند از این رو می‌توان از فعالیت‌ها و بازی‌های هدفمند برای سرگرم کردن کودکان در این بازه سنی استفاده کرد. در این بخش شما می‌توانید با چند نمونه از بازی‌های مفید و هدفمند برای کودکان ۱ تا ۲ سال آشنا شوید.

قصه خواندن بهترین سرگرمی برای کودکان ۱ تا ۲ ساله

کودکان از ۱۲ ماهگی به بعد در حال تکمیل مهارت‌های زبانی خود هستند از این رو هرچه بیشتر در معرض لغات و کلمات قرار بگیرند، پیشرفت بیشتری در این زمینه خواهند داشت. آنها در این سن به خوبی با قصه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و می‌توانند داستان های ساده کودکانه را به خوبی درک کنند. بنابراین یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای کودکان ۱ تا۲ ساله قصه گویی برای آنها است.

فراموش نکنید در این سن قصه‌ها باید کوتاه و متناسب با درک و دریافت کودک باشند. اگر پیدا کردن قصه‌های مناسب کودکان برای شما سخت است، می‌توانید از اپلیکیشن قصه‌های کودکانه برای این کار استفاده کنید.

بهترین سرگرمی های کودکان زیر ۲ سال

پازل یک بازی مفید برای کودکان زیر ۲ سال

پازل یک سرگرمی جذاب و بسیار مفید برای کودکان زیر۲ سال است. این بازی ساده فواید بیشماری دارد که اکثر والدین از آن بی‌خبرند. یک پازل ساده می‌تواند مهارت حل مسئله را در کودک نوپای شما تقویت کند. همچنین پازل می‌تواند در افزایش توجه و تمرکز کودکان نیز موثر باشد.

در هنگام خرید پازل برای کودکان ۱تا ۲ سال توجه کنید که طرح آن ساده و جذاب بوده و تعداد قطعات آن کم باشد. شما می‌توانید از انواع پازل‌های بزرگ چوبی یا سیلیکونی نیز برای کودکان زیر ۲ سال استفاده کنید.

 

سرگرمی‌های آنلاین و بازی های اندورید برای کودکان زیر دوسال ممنوع است

گاهی اوقات والدین برای سرگرم کردن کودکان نوپا، از گوشی‌های هوشمند و بازی‌های آنلاین استفاده می‌کنند . این درحالی است که تاثیرات منفی موبایل و بازی‌های آنلاین برای کودکان در این بازه سنی کاملا آشکار است.

این طبیعی است که کودک شما علاقه زیادی به موبایل نشان دهد زیرا آن را دائما همراه شما می‌بیند، اما اگر شما آن را به عنوان یک وسیله سرگرم‌کننده در اختیاز کودک زیر ۲ سال خود بگذارید، به تدریج جدا کردن آن از کودک به یک چالش جدی برای شما تبدیل خواهد شد.

علاوه بر آسیب‌های جسمانی که موبایل و صفحه نمایش برای چشم و گردن کودکان نوپا دارد، بازی‌های آنلاین نیز بر روی تمرکز و حافظه کودکان زیر ۲ سال تاثیر منفی بسیاری می‌گذارند.بنابراین استفاده کودکان زیر ۲ سال از این وسایل الکترونیکی ممنوع است.

اما اگر کودک شما بالاتر از ۲ سال سن دارد می‌توانید به صورت محدود زمانی را برای بازی کردن کودک خود با اپلیکیشن‌های بازی اختصاص دهید. در این بازه سنی نیز لازم است از اپلیکیشن‌های استاندازد بازی کودکان مانند اپلیکیشن بازی همبازی استفاده کنید.

سرگرم کردن کودکان امروزی یکی از چالش‌های همیشگی والدین است اما در این میان نباید برای سرگرم کردن کودک زیر دو سال خود به دنبال راحت‌ترین روش باشید. بهتر است برای بازی با کودک خود زمان بگذارید و با بازی‌ها و فعالیت‌های جذاب دیگر، کودکان نوپای خود را سرگرم کنید.

در این مقاله به معرفی بهترین سرگرمی‌‌ها برای کودکان زیر دو سال پرداختیم شما چه سرگرمی‌هایی برای کودکان در این سن سراغ دارید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو