به دلیل وضعیت اقتصادی مردم سفرها و هتلها در رکود به سر می برند

منبع: همگردی

39

1401/8/22

10:30


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، به دلیل وضعیت اقتصادی مردم سفرها و هتلها در رکود به سر می برند.

محمود مادرشاهیان، رئیس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی در خصوص افزایش احتمالی نرخ هتل ها با توجه به نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: خوشبختانه نرخ ارز در زمانی افزایش پیدا کرده که هتل ها با یک رکود مواجه هستند و تاثیری روی قیمت واحدهای اقامتی نگذاشته است. در حال حاضر ظرفیت اشغال هتل ها 20 تا 30 درصد است. نرخ هتل ها نیز اینگونه نیست که به محض افزایش نرخ ارز، بالا رود. هنوز یک نفر از هتلداران نیز برای افزایش نرخ هتل ها تماس نگرفته است.

نمی خواهیم با افزایش قیمت زائران را از مشهد فراری دهیم

وی افزود: نظر ما این است که حتی الامکان نرخ ها را مدیریت کنیم تا بتوانیم زائر جذب کنیم. با افزایش نرخ ارز حتی به فکر افزایش نرخ هتل ها نیستیم. در واقع مشکل قیمت نداریم، مشکل اصلی در جذب زائر است. نمی خواهیم با افزایش قیمت زائران را از مشهد فراری دهیم. قیمت ها را باید در حداقل ترین حالت ممکن مدیریت کنیم تا در فصول سرد و کم زائر بتوانیم زائر جذب کنیم.

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حامل های انرژی یکی از مواردی است که در نرخ هتل ها بسیار تاثیرگذار است. قیمت حامل های انرژی بخصوص برای هتل های خراسان رضوی باید کاهش یابد تا بتوانیم خدمات ارزان تری به زائران ارائه دهیم. اگر قیمت های خود را مدیریت کرده، افزایش ندهیم و ماندگاری زائر را از 2 به 3 یا 4 روز افزایش دهیم، عملکرد موفقی داشته ایم.

نرخ هتل ها را افزایش دهیم، ظرفیت اشغال کنونی نیز از دست می رود

مادرشاهیان تصریح کرد: معمولا نرخ هتل ها را از 1 تا 15 مهر هر سال تغییر می دهیم، اما هنوز برای سال جاری و آتی تغییر قیمتی نداده ایم و هیچ درخواستی نیز بابت آن نداشته ایم. هتل ها در حال حاضر خالی اند و به ظرفیت اشغال بالایی نمی رسند. نرخ کنونی هتل ها مربوط به سال 1400 است و به دلیل رکورد هنوز افزایش قیمت نداشته ایم. اگر نرخ ها را افزایش دهیم، هتل ها ظرفیت اشغال کنونی خود را نیز از دست خواهند داد.

وی گفت: در حال حاضر برای تغییر نرخ هتل ها منتظر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم و نمی توانیم از سوی خودمان نرخ تعیین کنیم. اگر از تهران نرخ هتل ها را افزایش دهند ما نیز فراخوان داده تا هر هتلی بنا به ظرفیت خودش از آن استفاده کند، اما با وضعیت کنونی بازار اعتقادی به افزایش نرخ هتل ها نداریم.

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی در خصوص افزایش احتمالی نرخ هتل ها برای نوروز 1402 بیان کرد: بستگی به نظر وزارتخانه دارد. جامعه هتلداران و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اجازه تغییر نرخ هتل ها را ندارد و نرخ هتل ها مطابق ضوابط اعلام می شود. هدف ما این است قیمت ها را حفظ کرده تا بتوانیم زائر بیشتری جذب کنیم.

مادرشاهیان در خصوص وضعیت هتل های مشهد در 2 ماه اخیر عنوان کرد: در 2 سال کرونایی اغلب هتل ها به دلیل تعطیلی و تعدیل نیرو دیگر نتوانستند نیروهای جدید جذب کرده و تجربه خوبی بابت آن کسب کردند، از همین رو به دلیل شرایط اخیر ایران و همچنین کمبود نیروی آموزش دیده، هتل ها سعی دارند نیروهای خود را حفظ کنند. هیچ هتلی به فکر تعدیل نیرو نیست و توصیه کرده ایم که حتی اگر قرار است ضرر هم بدهند، نیروهای خود را حفظ کنند.

وضعیت اقتصادی مردم باعث رکود سفر شده است

وی در مورد میزان لغو سفرها و رزرو مسافران گفت: با توجه به اینکه در فصل غیرپیک قرار داریم، حوادث اخیر ایران شاید 10 تا 20 درصد در ظرفیت اشغال هتل های مشهد تاثیر گذاشته باشد. در حال حاضر تنها موردی که باعث رکود سفر و ظرفیت اشغال واحدهای اقامتی شده، وضعیت اقتصادی مردم است. گردشگران خارجی نیز در این فصل به مشهد سفر ندارند و اکثر سفر آنها در فصل تابستان انجام می شود.

به دلیل وضعیت اقتصادی مردم سفرها و هتلها در رکود به سر می برند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو