مشکل دانلود نکردن گوگل پلی؛ علت ها و روش های رفع مشکل

مشکل دانلود نکردن گوگل پلی؛ علت ها و روش های رفع مشکل


منبع: پلازا

30

1401/8/22

11:13


مشکل دانلود نکردن گوگل پلی؛ علت ها و روش های رفع مشکل

تقریبا تمام کاربران اندرویدی، برنامه‌های موردنیاز خود را از این فروشگاه دریافت می‌کنند ولی برخی اوقات هم با مشکل دانلود نکردن گوگل پلی مواجه می‌شوند. دلیل کار نکردن فروشگاه گوگل می‌تواند به چند عامل مختلف بستگی داشته باشد.

مطمئن‌ترین و معتبرترین مرجع برای دانلود برنامه برای گوشی‌های اندرویدی، گوگل‌پلی است. در این فروشگاه می‌توانید انواع اپ‌ها و حتی فیلم و سریال را پیدا و دانلود کنید. اما از آنجا که گوگل پلی یک اپلیکیشن است، طبیعی است که همچون سایر اپلیکیشن‌ها با مشکلاتی مواجه شود که مشکل دانلود از گوگل پلی یکی از آن‌ها است. با پلازا همراه باشید تا راه‌حل‌هایی برای حل مشکل دانلود نکردن گوگل پلی ارائه کنیم.

فهرست مطالب

روش های حل مشکل دانلود نکردن گوگل پلی

اول از همه برای اینکه به رفع این مشکل که چرا از گوگل پلی چیزی دانلود نمیشه بپردازیم باید مطمئن شویم که مشکل از گوشی شما است و نه یک مشکل کلی از سمت گوگل. برای اینکه مطمئن شوید مشکل از گوگل‌پلی نیست به سایت‌هایی مثل Downdetector مراجعه کنید. در این سایت‌ها اگر کاربران زیادی مشکل را گزارش کرده بودند پس باید منتظر بمانید تا این مسئله از سمت گوگل برطرف شود.

اما اگر علت کار نکردن فروشگاه گوگل مشکلی از سمت خود شما بود، باید برای حل آن از روش‌های زیر کمک بگیرید.

1. ریستارت (Restart)

ابتدا با ساده‌ترین راه شروع می‌کنیم. شما می‌توانید برای رفع مشکل دانلود از گوگل پلی، گوشی یا تبلت اندرویدی خود را یک بار خاموش و روشن کنید. گاهی اوقات، همین روش آسان می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد؛ به طوری که دیگر نیاز نداشته باشید روش‌های دیگر را امتحان کنید.

2. بررسی اتصال اینترنت

آیا از اتصال اینترنت و سرعت اینترنت گوشی خود مطمئن هستید؟ گاهی اوقات علت نصب نشدن برنامه از گوگل پلی مشکلات مربوط به اتصال اینترنت کاربران است. اگر از وای‌فای استفاده می‌کنید، آن را خاموش و با نت سیم‌کارت متصل شوید و یا برعکس. همچنین یک بار هم گوشی را در حالت هواپیما قرار داده و بعد از این حالت خارج کنید.

همچنین مطمئن شوید که گوگل‌پلی اجازه دانلود از طریق اینترنت سیم‌کارت را نیز دارد. برای انجام اینکار، در صفحه اول گوگل‌پلی روی تصویر پروفایل خود در بالای سمت راست صفحه و بعد Settings بزنید.

علت دانلود نکردن گوگل پلی / دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی

در صفحه بعدی Network preferences را انخاب و روی گزینه App download preference بزنید. پنجره زیر نشان داده می‌شود.

مشکل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی / مشکل دانلود از گوگل پلی

در این پنجره گزینه Over any network را انتخاب کنید.

3. بررسی فضای حافظه گوشی

یک دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی که بسیار هم رایج است، نبود فضای خالی کافی در حافظه گوشی است. اگر حافظه گوشی شما پر باشد معمولا یک نوتیفیکیشن از اندروید دریافت می‌کنید. با این حال برای اینکه مطمئن شوید، گوشی فضای خالی کافی دارد ابتدا به تنظیمات بروید و Storage را انتخاب کنید.

مشکل دانلود از گوگل پلی / علت دانلود نکردن گوگل پلی

در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید چه مقدار از فضای گوشی اشغال و چه مقدار از آن خالی است.

دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی / چرا گوگل پلی دانلود نمی کند

اگر حافظه گوشی اشغال شده اول از همه چند برنامه‌ای که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را پاک کنید و بعد هم به سراغ تصاویر قدیمی که از آن‌ها بکاپ گرفته‌اید بروید و بعد یک بار دیگر برای دانلود برنامه از گوگل‌پلی اقدام کنید.

4. تنظیم تاریخ و ساعت گوشی

یک روش حل مشکل اینکه چرا گوگل پلی دانلود نمیکنه این است که مطمئن شوید ساعت و تاریخ گوشی شما درست است. گوگل‌پلی برای تنظیم ساعت خود به‌طور دوره‌ای از ساعت دستگاه شما کمک می‌گیرد و اگر ساعت گوشی شما درست نباشد، سرورهای گوگل نمی‌توانند به‌درستی با گوشی شما جفت شوند و همین موضوع دردسرهای مختلفی را ایجاد می‌کند.

برای حل این مشکل بهتر است گوشی را طوری تنظیم کنید که به‌طور خودکار ساعت را تنظیم کند. ابتدا به تنظیمات و بعد System بروید و Date & Time را انتخاب کنید.

مشکل دانلود از گوگل پلی / مشکل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی

سپس در پنجره بالا گزینه‌های Set time automatically و Set time zone automatically را فعال کنید.

5. آخرین نسخه گوگل پلی را دانلود کنید

یک راه دیگر برای حل مشکل دانلود از گوگل پلی استور، آپدیت بودن خود اپلیکیشن فروشگاه است. البته در اکثر مواقع این برنامه خود به خود آپدیت می‌شود ولی برخی زمان‌ها ممکن است این اتفاق روی ندهد. گوگل در سال 2021 یک گزینه جدید به این اپ اضافه کرد تا به‌صورت دستی آن را آپدیت کنید. برای دسترسی به این گزینه، در صفحه اول روی تصویر پروفایل خود بزنید و بعد تنظیمات را انتخاب کنید.

دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی / علت دانلود نکردن گوگل پلی

در قسمت About روی Update Play Store بزنید و اگر بروزرسانی موجود بود آن را دریافت و نصب کنید.

6. پاک کردن حافظه کش پلی استور

در برخی مواقع دلیل دانلود نکردن گوگل پلی، از حافظه کش است. این حافظه به داده‌هایی که برنامه برای دسترسی سریع به آن‌ها نیاز دارد است. اگر این بخش دچار مشکل شود، می‌توانید با مشکلاتی مثل دانلود نشدن برنامه‌ها مواجه شوید. برای حل این مشکل باید این حافظه را پاک کنید. ابتدا به تنظیمات و سپس Apps بروید. این گزینه بسته به گوشی‌ شما ممکن است با نام Apps & notifications هم در دسترس باشد.

مشکل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی / علت دانلود نکردن گوگل پلی

سپس تمام برنامه‌های نصب شده در گوشی را مشاهده خواهید کرد. از فهرست Google Play Store را پیدا و روی آن بزنید. در صفحه مربوط به این برنامه گزینه Storage & cache را انتخاب کنید تا صفحه زیر برایتان به نمایش دربیاید.

دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی / مشکل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی

حالا گزینه Clear cache را انتخاب کنید. سپس دوباره به برنامه بروید و ببینید مشکل حل شده یا خیر.

7. حافظه گوگل پلی را پاک کنید

اگر مشکل با پاک کردن کش حل نشد، می‌توانید گزینه کناری آن یعنی Clear storage (یا Clear data) که در اسکرین‌شات بالا هم مشخص است را انتخاب کنید. درنظر داشته باشید که با انتخاب این گزینه، برنامه درست به روز اول خود برمی‌گردد و هرگونه تنظیمات یا داده‌ای که در آن داشته‌اید، ریست خواهد شد. همچنین تمام حساب‌های داخل برنامه و فایل‌های مربوط به آن هم پاک می‌شوند. مطمئن شوید که نام کاربری و رمزعبور حساب خود را می‌دانید و بعد اینکار را انجام دهید.

8. کش سرویس‌های گوگل پلی را پاک کنید؛ رفع خطای گوگل پلی در سامسونگ

Google Play Services قلب تپنده هر گوشی اندرویدی است. این سرویس به برنامه‌ها این اجازه را می‌دهد تا با قسمت‌های مختلف گوشی شما ارتباط برقرار کنند و بتوانند داده‌های خود را سینک کنند، برای شما نوتیفیکیشن ارسال کنند و این دست از موارد. اگر پاک کردن حافظه و کش گوگل‌پلی مشکل را حل نکرد، ممکن است پاک کردن کش گوگل‌پلی سرویسز این مشکل را حل کند. برای انجام اینکار به تنظیمات و بعد Apps (یا Apps & notifications) بروید. در لیست برنامه‌ها، Google Play Services را انتخاب کنید.

مشکل دانلود از گوگل پلی / علت دانلود نکردن گوگل پلی

در صفحه این سرویس روی Storage & cache بزنید و در صفحه بعد Clear cache را انتخاب کنید.

9. پاک کردن به روز رسانی ها

اگر هنوز نتوانسته‌اید پاسخی به سوال چرا گوگل پلی برنامه دانلود نمیکند خود پیدا کنید، باید کم کم به سراغ روش‌هایی بروید که کمی سخت‌گیرانه‌تر هستند و با پاک شدن داده‌های شما همراه می‌شوند. یکی از این روش‌ها پاک کردن آپدیت‌های گوگل‌پلی است. به‌طور معمول زمانی که یک برنامه به مشکل می‌خورد و با پاک کردن کش، مشکل آن حل نمی‌شود، می‌توانید آن برنامه را پاک و مجددا نصب کنید.

اما گوگل‌پلی یک برنامه سیستمی است و نمی‌توان آن را حذف کرد. در عوض می‌توانید آپدیت‌های آن را پاک و به نسخه اولیه که روی گوشی شما بوده بازگردید. برای انجام اینکار به تنظیمات و سپس Apps بروید. Google Play Store را از فهرست برنامه‌ها پیدا و آن را انتخاب کنید. سپس روی سه‌نقطه بالای سمت راست صفحه زده و گزینه Uninstall updates را انتخاب کنید.

علت دانلود نکردن گوگل پلی / دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی

حالا دوباره گوگل‌پلی استور را آپدیت کنید و ببینید مشکل حل شده است یا خیر.

10. حساب گوگل پلی خود را تغییر دهید

ممکن است دلیل کار نکردن فروشگاه گوگل، حساب خود شما باشد. در این صورت با عوض کردن یا حذف کردن حساب گوگل‌پلی خود می‌توانید این مشکل را حل کنید. اگر دو حساب گوگل به گوشی اضافه کرده باشید، در صفحه اول گوگل‌پلی روی تصویر پروفایل خود بزنید و بعد روی فلشی که درست روبه‌روی حسابتان است ضربه بزنید و حساب دوم خود را انتخاب کنید.

اما اگر حساب دیگری ندارید باید یک بار حساب خود را از گوگل‌پلی حذف و دوباره آن را اضافه کنید. برای انجام اینکار، پس از اینکه روی فلش روبه‌روی تصویر پروفایل خود زدید، گزینه Manage accounts on this device را انتخاب کنید.

علت دانلود نکردن گوگل پلی / دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی

سپس از فهرست حساب‌ها، حساب گوگل خود را انتخاب کنید.

مشکل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی / مشکل دانلود از گوگل پلی

درصفحه بعدی روی Remove account بزنید و بعد یک بار گوشی را ریستارت کنید. بعد از اینکه گوشی بالا آمد، باید حساب را دوباره به گوگل‌پلی اضافه کنیم. دوباره به Settings بروید و این بار Passwords & accounts را انتخاب کنید. این گزینه بسته به گوشی شما ممکن است نام مشابهی داشته باشد. در صفحه بعدی روی Add Account بزنید و Google را انتخاب کنید.

علت دانلود نکردن گوگل پلی / دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی

در صفحه بعدی، ایمیل و رمزعبور حسابتان را وارد کنید. در انتها دوباره به گوگل‌پلی بروید و ببینید مشکل دانلود نکردن فروشگاه پلی برطرف شده است یا خیر.

11. از برنامه تغییر آی‌پی استفاده کنید؛ دلیل اصلی کار نکردن فروشگاه گوگل

گوگل‌پلی به‌تازگی در ایران مسدود شده است. پیش از مسدود شدن آن نیز بسیاری از اپلیکیشن‌ها با آی‌پی ایران قابل دسترسی نبودند. در حال حاضر اصلی‌ترین علت دانلود نکردن برنامه از گوگل نیز همین موضوع است. برای حل این مشکل نیز باید از یک برنامه تغییر آی‌پی استفاده تا بتوانید برنامه‌ها را دانلود کنید.

12. بازگشت به تنظیمات پیش فرض؛ آخرین راه حل مشکل دانلود نکردن گوگل پلی

اگر با هیچکدام از روش‌های بالا موفق به حل مشکل کار نکردن فروشگاه گوگل نشدید، آخرین راه چاره همان راهی است که از ابتدا تلاش کردیم از آن دوری کنیم. یعنی بازگشت به تنظیمات کارخانه. با اینکار همانطور که حتما می‌دانید، تمام داده‌های روی گوشی شما حذف می‌شود و گوشی به روز اول خود برمی‌گردد. هر تصویر، ویدیو و فایلی که در گوشی داشته باشید پاک خواهد شد، پس قبل از انجام اینکار حتما از تمام آن‌ها بکاپ بگیرید. سپس به تنظیمات و بعد System بروید. گزینه Erase all data یا Factory reset را انتخاب کنید.

دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی / علت دانلود نکردن گوگل پلی

سپس باید رمز ورود گوشی را وارد و دوباره روی Erase all data بزنید تا فرایند پاک کردن داده‌های شما شروع شود.

سوالات متداول

1. چرا فروشگاه پلی کار نمی کند؟

گوگل‌پلی در حال حاضر در ایران مسدود شده است و امکان دانلود از آن وجود ندارد. اما پیش از مسدود شدن آن نیز کاربران زیادی قادر به دانلود برنامه نبودند. علت دانلود نکردن گوگل پلی می‌تواند از مشکلات مختلفی باشد. ممکن است ارتباط اینترنت گوشی شما دچار مشکل شده باشد و یا اینکه یک باگ نرم‌افزاری مانع از انجام اینکار می‌شود.

2. چرا در گوگل پلی برنامه نصب نمیشود؟

اگر برنامه‌ها نصب نمی‌شوند، به احتمال فراوان گوشی شما فضای خالی ندارد و حافظه آن اشغال شده است. ابتدا چند برنامه را پاک کنید و ببینید مشکل برطرف می‌شود یا خیر. در غیر این صورت از سایر راه‌حل‌هایی که در این مطلب گفته شد، استفاده کنید.

سخن پایانی

در مطلب فوق به مشکل دانلود نکردن گوگل پلی و راه‌کارهایی در مورد نحوه حل این مشکل به شما ارائه دادیم. از نظر شما رایج‌ترین دلیل دانلود نشدن برنامه از گوگل پلی چه است؟ به ما بگویید کدام یک از روش‌های فوق مشکل شما را در دانلود برنامه‌ها از گوگل پلی حل کرد. اگر راهکار دیگری برای حل مشکل می‌دانید با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو