چالش های سئو سایت چیست؟

منبع: فوت و فن

14

1401/8/22

12:51


چالش های سئو از زمان ارائه‌ی الگوریتم‌های پیچیده گوگل سخت‌تر و بیشتر شدند. از زمانی که سئو سایت مطرح شد تغییرات زیادی در آن صورت گرفته و این تغییرات چالش‌های جدیدی را برای سئوکاران ایجاد کردند.

چالش های سئو سایت چیست؟

چالش های سئو از زمان ارائه‌ی الگوریتم‌های پیچیده گوگل سخت‌تر و بیشتر شدند. از زمانی که سئو سایت مطرح شد تغییرات زیادی در آن صورت گرفته و این تغییرات چالش‌های جدیدی را برای سئوکاران ایجاد کردند. در اوایل شروع سئو یعنی حدود سی سال پیش (1990) دشواری آنچنانی در میان نبود. تنها با درج کلمه کلیدی خیلی سریع رتبه‌های اول گوگل به دست می‌آید. اما امروز سئو به آسانی گذشته نیست. امروزه چندین و چند عامل پیش روی سئوکاران است که برای رساندن صفحات سایت به اولین نتایج گوگل باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنند.

در این مقاله می‌خواهیم تا حدودی به شمایی که قدم در راه سئو گذاشته‌اید کمک کنیم تا صفحات سایت خود را به لیست اول نتایج گوگل برسانید و رویای خود را به حقیقت تبدیل کنید. از این رو تعدادی چالش پیش روی سئوکاران و راه حل مقابله با آن را مطرح کردیم. همچنین اگر مبتدی هستید با ما بمانید و مسیری که برای بالا بردن سایتتان باید طی کنید را یاد بگیرید. پس لطفاً تا پایان مقاله را با دقت مطالعه کنید.

چالش های سئو کدامند؟ چطور از پس آن‌ها بربیاییم؟

بی‌شک هدف اصلی از راه‌اندازی سایت رسیدن به صدر نتایج گوگل است و هر اقدامی که در سایت انجام می‌دهید با هدف کسب این رتبه صورت می‌گیرد. اما در این مسیر همواره با چالش های سئو روبرو خواهید شد. هرچند که گوگل به طور واضح و روشن به کسی نگفته است که برای به دست آوردن این پاداش چه باید کرد. اما راه‌های رسیدن به این مقصد تاحدودی برای سئوکاران روشن شده است. با افزایش تعداد سایت‌ها گوگل نیز عرصه رقابت‌ را تنگ‌تر می‌کند. به‌عبارتی هر چند وقت یکبار برای رسیدن به جایی که می‌خواهید، یا ماندن در جایی که هستید باید چالش‌هایی را طی کنید.

مقاومت در برابر تغییرات الگوریتم‌های گوگل

تغییرات الگوریتم‌های گوگل هر زمان ممکن است زحماتی که برای سئو سایت و رسیدن به جایگاه برتر کشیده‌اید را تحت الشعاع قرار دهند. در واقع یکی از چالش های سئو نیز همین مقابله با تغییرات الگوریتم‌ها است. گوگل در تلاش است بهترین‌ها را به کاربر نشان دهد و شما باید همیشه بهترین خود باشید. اما گوگل همیشه سایت شما را مورد آزمایش قرار می‌دهد. برای نمونه در سال 2020 بیشتر از 500 هزار آزمایش انجام داد و در نتیجه‌ی این آزمایش‌ها بیش از 4 هزار تغییر را بر روی الگوریتم‌های خود اِعمال کرد. در آن زمان بیشتر کسب وکارها برای حفظ جایگاه خود دچار چالش شدند.

مقاله با چالش تغییر الگوریتم گوگل

همانطور که قول دادیم در این مقاله نه تنها چالش های سئو را بیان می‌کنیم بلکه با ارائه‌ی راه حل قصد داریم در شرایط بحرانی سایت به شما کمک کنیم. در مورد تغییرات الگوریتم، شما به عنوان یک صاحب سایت یا سئوکار چه کاری باید انجام دهید. آیا باید استراتژی سئوی سایت خود را کاملا تغییر دهید؟! خیر این اشتباه است. در بیشتر موارد تنها با یک تغییر جزئی از این امتحان سربلند بیرون خواهید آمد و جایگاه خود را حفظ خواهید کرد. مطمئن باشید اگر تغییر بزرگی صورت گیرد که نیاز به تغییر کلی استراتژی یک سایت باشد موضوع در عرصه گسترده‌تر و توسط جامعه‌ی سئو مطرح می‌شود و قطعا راه‌حل‌های بهتری برای آن پیدا خواهد شد.

گاهی هم نیاز است که سکوت کنید و هیچ کاری انجام ندهید. برخی تغییرات هنوز به مرحله‌ی قطعی نرسیده‌اند. یعنی اینکه ممکن است پس از اینکه سر و صداها کم شد، گوگل در مورد تغییراتی که اعمال کرده تجدیدنظر کند. زیرا ما شاهد بوده‌ایم که گاهی گوگل به الگوریتم‌های قبلی خود برگشته است.

چالش کسب رتبه اول گوگل؛ چطور رتبه بالای گوگل را کسب کنم

کسب رتبه اول یکی از چالش های سئو استکه هر صاحب سایت و سئوکاری به آن فکر می‌کند. به نوعی این مورد از مهم‌ترین هدف‌های سئو است. روش‌هایی زیادی برای کسب رتبه اول وجود دارد. اما نکته این است که به دست آوردن جایگاه برتر حاصل تلاش‌های کوچک است. پس همه چیز را ریز به ریز از سئوی تکنیکال گرفته تا بازاریابی محتوا بررسی کنید. اهمیت دادن به جزئیات و انجام اصولی و دقیق آن قدم به قدم شما را به جایگاهی که قرار هم نیست به سادگی از دست بدهید نزدیک می‌کند.

اما بهتر است در ابتدا یک استراتژی بلندمدت برای خود طراحی کنید. در این صورت بهتر می‌توانید از پس چالش های سئو بربیاید. سئو یک سرمایه گذاری است که در آینده با سود کلان به شما برخواهد گشت. پس در این کار خساست و تنبلی به خرج ندهید و از مسیرهای مطمئن عبور کنید. یادآوری می‌کنیم که یکی از راهکارها و اقداماتی که در سئو سایت به شما کمک می‌کنید دریافت مشاوره سئو است. در این صورت هر قدمی که برمی‌دارید با هدف و آینده‌نگری خواهد بود.

چالش پایین بودن نرخ CTR

اگر نرخ CTR یا میزان تعداد کلیک بر روی لینک‌های شما پایین است، پس شما با یکی از چالش های سئو روبرو هستید. اگر نرخ کلیک سایت شما کم باشد، حتی اگر اولین سایت نتایج هم باشید به دردتان نخواهد خورد. (هرچند معمولا گوگل به سایتی رتبه می‌دهد که همه‌ی نکات را رعایت کرده است. اما گاها پیش می‌آید که یک سایت به خاطر تمام ویژگی‌های دیگرش امتیاز اول را کسب کند اما هنوز نتواند مخاطب را به طرف خود بکشاند.) بنابراین باید به این موضوع اهمیت بدهید و سعی کنید به غیر از گوگل، کاربر و مخاطب انسانی را هم به سایت خود جذب کنید

راه مقاله با نرخ پایین CTR

بهترین و روشن ترین روشی که نرخ کلیک صفحات سایت شما را بالا می‌برد، استفاده از عنوان‌های جذاب است. اگر شما تمام نکاتی که یک عنوان سئو شده باید داشته باشد را رعایت کنید، مسلماً مخاطب بر روی لینک شما کلیک خواهد کرد. برای مثال استفاده از عنوانی که حاوی کلمه‌ی یا کلمات کلیدی به شکل بهینه باشد. یعنی اینکه به صورتی شفاف و واضح کلمه‌ی کلیدی کانونی را در عنوان درج کنید. اگر خیلی مهارت در نوشتن دارید سعی کنید با ترکیب دو کلمه کلیدی مهم به کاربر بفهمانید که: “جواب سوال تو پیش ماست”. در این صورت موفق می‌شوید که بیشترین نرخ کلیک را از کاربران کسب کنید.

چالش بالا بودن Bounce Rate یا نرخ پرش

در تکمیل مطلب بالاتر باید گفت که اگر گوگل صفحات شما را به مخاطب نشان می‌دهد آن هم در صفحه اول؛ یعنی اینکه شما بخشی از مسیر را با موفقیت طی کرده‌اید. اگر کاربر با دیدن عنوان شما به کلیک کردن ترغیب می‌شود بخشی دیگر از مسیر را هم گذرانده‌اید. اما قسمت مهم‌تری هم وجود دارد و آن توقف کاربر در سایت شماست.

اگر کاربر زمان کمی در سایت شما بماند و سریع از آن خارج شود یعنی اینکه شما باید یکی دیگر از چالش های سئو را بررسی کنید و آن پایین آوردن نرخ پرش است. یعنی اینکه شما باید محتوایی به مخاطب ارائه دهید که با ی عبارتی که سرچ کرده و عنوانی که بر روی آن کلیک کرده همخوانی داشته باشد. اگر کاربر محتوای بی‌ربط ببیند سریعاً از سایت شما خارج می‌شود و این یعنی مرگ تدریجی یک سایت.

راه حل برای چالش نرخ پرش

اگر صفحات سایت شما با نرخ پرش بالایی همراه است. بهترین کار بررسی محتوا و در صورت لزوم ویرایش یا جایگزینی آن است. در این راه نباید نقش نویسنده سئو کار را نادیده بگیرید. همچنین نقش گرافیست، طراح قالب و جذابیت سایر محتواهایی که در صفحه است اهمیت دارند. به رقبا نگاهی بیندازید اگر فکر می‌کنید در موضوع مشابه ویویو روش بهتری برای جذب کاربر است شما هم ویدیو بگذارید. یا اینکه شاید پادکست بتواند راهی برای جذب مخاطب بیشتر باشد. در این صورت می‌توانید از عهده‌ی این چالش نیز بربیاید.

سخن پایانی

هرگز لحظه ای کسل کننده در سئو وجود ندارد. بله، خیلی چیزها خارج از کنترل ما هستند، اما خیلی چیزها در کنترل ما هستند. شما زمان زیادی را در مواجهه با سناریوهای جدید صرف خواهید کرد، اما تجربه و دانش به شما یاد می دهد که چگونه با آنها کنار بیایید. شما همچنین کنترل دارید که با بهترین شرکت سئو کار کنید. اگر در رابطه با سئو یا محتوای خود به کمک متخصص نیاز دارید، لطفاً برای دریافت هزینه سئو سایت و مشاوره رایگان همین امروز با وب وان (webone.co) بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو