تشریح آخرین یافته های باستان شناسی از جزیره کیش

منبع: همگردی

13

1401/8/22

13:03


ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، تشریح آخرین یافته های باستان شناسی از جزیره کیش صورت پذیرفت.

مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در جزیره کیش چندین فصل حفاری انجام شده و مساحت فعلی جزیره «حریره» بالغ بر 120 هکتار است. آثاری که در چندین فصل کاوش بدست آمده شامل خانه اعیانی، بقایای حمام و مسجد جامع است. این مسجد 1200 مترمربع مساحت داشته که از آبادانی شهر حریره نشان می دهد. بیشتر بقایای این مسجد ایلخانی که از دل خاک بیرون آمده، قابل بازدید است.

او افزود: بنیان جزیره حریره (کیش) به دوره ایلخانی باز میگردد و تا دوره تیموری به عنوان بندرگاه نقش فعالی داشته و با کشورهای مختلف، از جمله چین و آفریقا تبادلات اقتصادی و تجاری داشته است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: جزیره حریره در گذشته نقش بندرگاه و تجاری داشته است. قبل از این جزیره، بندر سیراف از دوره ساسانی تا سلجوقی این نقش را ایفا میکرده و آباد بوده است. پس از شهر حریره هم جزیره هرمز خصوصا در دوره صفویه کارکرد بندر تجاری را ایفا کرده است. بندر سیراف و جزیر هرمز کارکرد اولیه خود را نتوانستند حفظ کنند اما امروز جزیره حریره همچنان نقش تجاری و بازرگانی خود را با توجه به شرایط اقلیمی و طبیعی دارد.

امیری ادامه داد: در جلسه ای که روز چهارشنبه 18 آبان 1401 با مدیرعامل منطقه آزاد کیش و معاون گردشگری کیش داشتم، درباره از سرگیری کاوش ها و حفاری ها در شهر حریره که بیشتر بر روی مسیر دسترسی ها و شبکه معابر متمرکز است گفت و گو کردم تا بازدید کنندگان زمانیکه وارد شهر حریره می شوند بتوانند کالبد معماری و شهرسازی را بیشتر درک کنند.

او افزود: قرار است حفاری های ناتمام مسجد ایلخانی تکمیل شود و سعی می کنیم با کسب اطلاعات تاریخی بیشتر در برنامه میان مدت بتوانیم ساختار معماری شهر را برای بازدید کنندگان بیشتر معرفی و فرصت جدیدی را برای گردشگری ایجاد کنیم. با توجه با اینکه شش ماه از سال حفاری خواهیم داشت گردشگران می توانند با بازدید از شهر حریره، این کاوش ها را ببینند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حال حاضر مسیر بازدیدها، تابلوهای معرفی و نورپردازی در حریره خوب اجرا شده است. موزه خوبی هم در این شهر وجود دارد که امکان توسعه آن وجود دارد. همچنین قصد داریم مردم شناسی جزیره را با توجه به بخش های بومی آن انجام دهیم.

امیری همچنین بیان کرد: با توجه به زیرساختهای خوبی که در کیش وجود دارد، قصد داریم گردهمایی سالانه باستان شناسی را در این جزیره برگزار کنیم. همچنین با توجه به ظرفیت خوبی که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه آموزش دارد در صورت تمایل منطقه آزاد کیش می توانیم دوره های آموزشی برای هنرمندان هنرهای سنتی جزیره، راهنمایان گردشگری و هتلداران برگزار کنیم و گواهینامه برای آنها صادر کنیم.

او سپس به بازدیدی که از جزیره هندورابی و بافت سنتی بومیان جزیره کیش و اقامتگاه های بومگردی داشته، اشاره کرد و این بافت را از نظر مردم شناسی قابل بررسی دانست و گفت: مساحت جزیره هندورابی 20 کیلومتر است، جمعیت افراد ساکن در این جزیره 120 نفر است و شغل مردم آن ماهیگیری است. تاکنون در این جزیره مطالعات باستان شناسی انجام نشده و قرار است مطالعات باستان شناسی در راستای تهیه اطلس باستان شناسی سواحل خلیج فارس از جزیره کیش و هندورابی شروع شود.

به گفته رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هزینه مطالعات در جزیره هندورابی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هزینه حفاری ها با منطقه آزاد کیش است.

روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نقل از امیری اعلام کرد: پیش نویس تمام موارد مطرح شده با مدیرعامل منطقه آزاد کیش تهیه و آماده شده و در قالب تفاهم نامه ای بزودی امضا می شود. با توجه به دستور ویژه آقای ضرغامی درباره ظرفیت های کیش در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، ادامه کاوش ها در کیش با جدیت دنبال خواهد شد.

تشریح آخرین یافته های باستان شناسی از جزیره کیش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو