دانستنی هایی درمورد آزمایش ایدز

منبع: الو دکتر

7

1401/8/22

13:17


HIV چیست؟ HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند. اگر HIV درمان نشود، می‌تواند به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) منجر شود. هنگامی که افراد مبتلا به HIV می‌شوند، آن را برای مادام‌العمر دارند. اما با مراقبت‌های پزشکی مناسب، HIV قابل کنترل است. افراد مبتلا به HIV که […]

دانستنی هایی درمورد آزمایش ایدز

HIV چیست؟

HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند. اگر HIV درمان نشود، می‌تواند به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) منجر شود. هنگامی که افراد مبتلا به HIV می‌شوند، آن را برای مادام‌العمر دارند. اما با مراقبت‌های پزشکی مناسب، HIV قابل کنترل است. افراد مبتلا به HIV که درمان موثر HIV را دریافت می‌کنند، می‌توانند زندگی طولانی و سالم داشته باشند و از اطرافیان خود محافظت کنند.

راه‌ های تشخیص ایدز بدون آزمایش

خودآزمایی HIV (یا خودآزمایی سریع) یک آزمایش آنتی بادی(پادتن) است که می‌تواند در خانه یا در یک مکان خصوصی استفاده شود. با خودآزمایی HIV، می‌توانید در عرض 20 دقیقه نتایج آزمایش خود را دریافت کنید.

برای انجام آزمایش ایدز درخانه کافیست از کیت‌های تست استفاده  کنید که نیاز به نمونه از دهان یا خون از نوک انگشت دارد، فقط قبل از شروع دستورالعمل‌های موجود در کیت تست را بخوانید. برای خودآزمایی HIV، باید لثه‌های خود را سواب بکشید تا نمونه مایع دهانی جمع‌آوری شود و سپس نمونه خود را آزمایش کنید و اگرکیت تست شما با نمونه خون از نوک انگشت است، بعد از ضدعفونی نوک انگشت، آن را بوسیله یک سوزن سوراخ کوچکی ایجاد کرده و نمونه را در قسمت مورد نظر قرار دهید. نتایج شما ظرف 20 دقیقه آماده می‌شود.ا گر جواب تست معتبر نبود از کیت دیگری استفاده کنید. جواب تست با نمایش خط قرمز نشان داده می شود، اگر خط قسمتC  قرمز شود جواب منفی است و اگر خط قسمت Tو C با هم قرمز شود جواب مثبت است در غیر اینصورت جواب نامعتبر است.

آزمایش hiv

سه نوع آزمایش HIV وجود دارد: تست آنتی بادی، تست آنتی ژن/آنتی بادی و تست اسید نوکلئیک (NAT). هنگامی که در معرض ویروس‌هایی مانند HIV قرار می‌گیرید، آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی بدن شما تولید می‌شود. آنتی ژن ها مواد خارجی هستند که باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن شما فعال شود. اگر HIV دارید، آنتی ژنی به نام p24 حتی قبل از ایجاد آنتی بادی تولید می‌شود. لازم به ذکر است که آزمایش HIV معمولاً بر روی خون یا مایع دهان انجام می‌شود.همچنین ممکن است بر روی ادرار انجام شود.

۱.تست آنتی بادی

آزمایش آنتی بادی به دنبال آنتی بادی های HIV در خون یا مایع دهان شما است. اکثر آزمایش‌های سریع و تنها خودآزمایی HIV تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آزمایش‌های آنتی‌بادی هستند. به طور کلی، در آزمایش‌های آنتی‌بادی که از خون ورید نمونه گیری می‌کنند، می‌توانند HIV را زودتر از آزمایش‌هایی که با خون از انگشت یا مایع دهانی انجام می‌شود، تشخیص دهند.

۲.تست آنتی ژن/آنتی بادی

آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی هم آنتی بادی و هم آنتی ژن HIV را جستجو می‌کند. این آزمایش شامل خونگیری از ورید است. همچنین یک آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی سریع در دسترس است که با نمونه‌گیری خون از نوک انگشت انجام می‌شود.

۳.آزمایش اسید نوکلئیک (NAT)

NAT ویروس واقعی را در خون جستجو می‌کند. با NAT، پرسنل آزمایشگاه خون را از ورید شما می‌گیرد و نمونه را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد. این آزمایش می‌تواند تشخیص دهد که آیا فرد HIV دارد یا چه مقدار ویروس در خون وجود دارد (تست بار ویروسی HIV). NAT می‌تواند HIV را زودتر از سایر انواع آزمایش‌ها تشخیص دهد. این آزمایش باید برای افرادی در نظر گرفته شود که اخیراً در معرض آلوده شدن و ابتلا به ویروس HIV قرار گرفته‌اند و علائم اولیه HIV را دارند ونتیجه آزمایش آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن/آنتی‌بادی منفی بوده ‌است.

حتماً با پزشک خود در مورد اینکه چه نوع آزمایش HIV برای شما مناسب است مشورت کنید.

جواب آزمایش ایدز چند روز طول می‌کشد؟

این امر بستگی به نوع آزمایش ایدز و محل انجام آزمایش دارد.

  • خودآزمایی HIV در عرض 20 دقیقه نتایج را ارائه می‌دهد.
  • با آزمایش آنتی‌بادی سریع، که معمولاً با خون از نوک انگشت یا مایع دهانی انجام می‌شود، نتایج در 30 دقیقه یا کمتر آماده می‌شوند.
  • آزمایش آنتی‌ژن/آنتی‌بادی سریع، با خون از نوک انگشت، 30 دقیقه یا کمتر طول می‌کشد.
  • ممکن است چندین روز طول بکشد تا نتایج آزمایش ایدز شما با آزمایش NAT یا آنتی ژن/آنتی بادی آزمایشگاه دریافت شود.

مناسب ترین زمان آزمایش ایدز

آیا آزمایش ایدز می‌تواند ویروس را بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض آن تشخیص دهد؟

هیچ آزمایش HIV نمی‌تواند HIV را بلافاصله پس از عفونت تشخیص دهد. این به دلیل دوره نهفته است، دوره نهفته زمان بین قرار گرفتن در معرض HIV و زمانی که آزمایش می‌تواند HIV را در بدن شما تشخیص دهد، است. دوره نهفته بستگی به نوع آزمایش HIV دارد.

آزمایش‌های آنتی‌بادی معمولاً 23 تا 90 روز پس از قرار گرفتن در معرض اچ‌آی‌وی تشخیص داده می‌شوند. بیشتر آزمایش‌های سریع و خودآزمایی، آزمایش‌های آنتی‌بادی هستند.

آزمایش آنتی‌ژن/آنتی‌بادی سریع که با خون از نوک انگشت انجام می‌شود، معمولاً می‌تواند HIV را ۱۸ تا ۹۰ روز پس از تماس تشخیص دهد.

آزمایش‌های آزمایشگاهی آنتی‌ژن/آنتی‌بادی با استفاده از خون ورید معمولاً می‌تواند HIV را ۱۸ تا ۴۵ روز پس از تماس تشخیص دهد. آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) معمولاً می‌تواند HIV را 10 تا 33 روز پس از تماس تشخیص دهد.

معتبرترین آزمایش ایدز

آزمایش خون رایج‌ترین و قابل اعتمادترین آزمایش برای آزمایش ایدز است.

آزمایش اسید نوکلئیک (NAT): این آزمایش می‌تواند تشخیص دهد که آیا یک فرد HIV دارد یا چه مقدار ویروس در خون وجود دارد (تست بار ویروسی HIV). NAT می‌تواند HIV را زودتر از سایر انواع آزمایش تشخیص دهد.

تفسیر آزمایش ایدز و هپاتیت

آزمایش هپاتیت A، B و C: برخی از افراد مبتلا به HIV نیز هپاتیت ویروسی دارند. این آزمایش‌های خون عفونت فعلی یا قبلی با هپاتیت A، B یا C را بررسی می‌کند. بررسی عفونت هپاتیت A، B و C می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا شما نیاز به درمان دارید یا خیر.

نتیجه آزمایش ایدز منفی به این معنی است که هیچ نشانه‌ای از عفونت HIV در نمونه شما یافت نشد. اما این همیشه به این معنی نیست که شما HIV ندارید. ممکن است عفونت اچ آی وی داشته باشید، اما برای تشخیص آزمایش خیلی زود است و بعداً نیاز به آزمایش دیگری دارید. پزشک شما یا یک مشاور HIV می تواند نتیجه آزمایش شما را توضیح دهد و در صورت نیاز به آزمایش دیگری به شما اطلاع دهد.

به طور کلی، اگر در آزمایش سریع یا آزمایش خانگی و احتمال قرار گرفتن در معرض HIV نتیجه منفی داشته باشید:

90 روز پیش یا بیشتر، می‌توانید مطمئن باشید که HIV ندارید کمتر از 90 روز پیش، احتمالاً بعداً برای بررسی مجدد HIV به آزمایش دیگری نیاز خواهید داشت.

نتیجه آزمایش ایدزمثبت به این معنی است که نشانه‌هایی از عفونت HIV در نمونه شما پیدا شده است. برای تایید تشخیص HIV به آزمایش بعدی نیاز دارید مگر اینکه آزمایش NAT داشته باشید.

اگر آزمایش پیگیری شما نیز مثبت باشد، به این معنی است که شما HIV دارید. مهم است که بلافاصله داروهایی به نام درمان ضد رتروویروسی (ART) را شروع کنید، حتی اگر هنوز سالم هستید. ART نمی‌تواند HIV را درمان کند، اما ممکن است میزان ویروس را در خون شما به حدی کاهش دهد که آزمایش نتواند آن را پیدا کند. اگر با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنید، مهم است که به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید تا آزمایش‌هایی انجام دهد تا نحوه درمان شما را بررسی کند.

راهنمای خواندن برگه آزمایش ایدز

 

راهنمای خواندن برگه آزمایش ایدز

جواب منفی یا غیر واکنشی به این معنی است که شما HIV منفی هستید. شما HIV ندارید (بر اساس دوره پنجره و خطرات اخیر). جواب مثبت یا واکنشی به این معنی است که آزمایش نشان می‌دهد که شما HIV مثبت هستید و عفونت HIV دارید. جواب نامشخص به این معنی است که نتیجه آزمایش نامشخص بوده و باید تکرار شود. گاهی اوقات نتایج منفی ممکن است به این معنی باشد که شما در دوره پنجره قرار دارید، بنابراین ممکن است برای اطمینان به آزمایش خون بعدی نیاز داشته باشید.

تشخیص ابتلا به ایدز

ممکن است ندانید که HIV دارید، زیرا برخی از علائم HIV مانند سایر بیماری‌ها هستند. همچنین، همه افراد هنگام آلوده شدن به HIV علائمی از خود نشان نمی‌دهند.

علائم HIV می تواند شامل این موارد باشد: علائم شبه آنفولانزا (آبریزش یا انسداد بینی، گلودرد، سرفه، تب) خستگی شدید و مداوم تب، لرز و تعریق شبانه کاهش وزن سریع بدون دلیل مشخص و کاهش اشتها، غدد لنفاوی متورم در گردن و زیر بغل یا ناحیه کشاله ران سرفه مداوم یا سرفه خشک

اگر فکر می‌کنید در معرض HIV قرار گرفته‌اید و علائمی دارید به پزشک مراجعه کنید. علائم معمولا بین 1 تا 3 هفته پس از قرار گرفتن در معرض HIV رخ می‌دهد. اگر فکر می‌کنید احتمال ابتلا به HIV وجود دارد، فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید. هرچه زودتر تشخیص داده شود، زودتر می‌توانید درمان را شروع کنید و از بیماری جدی جلوگیری کنید.

ممکن است لازم باشد برخی از آزمایشات HIV  ۱ تا ۳ ماه پس از قرار گرفتن در معرض عفونت HIV تکرار شوند، یک پزشک عمومی یا یک متخصص بهداشت جنسی می‌تواند با شما در مورد انجام آزمایش صحبت کند و در مورد اینکه آیا باید داروی اورژانسی HIV را مصرف کنید یا خیر صحبت کند.

داروی ضد اچ‌آی‌وی به نام پروفیلاکسی پس از مواجهه (PEP) اگر ظرف 72 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض ویروس مصرف شود، ممکن است از ابتلای شما جلوگیری کند. تشخیص زودهنگام به این معنی است که می توانید درمان را زودتر شروع کنید، که می‌تواند شانس شما را برای کنترل ویروس بهبود بخشد، خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد و شانس انتقال ویروس به دیگران را کاهش دهد.

اگر باردار هستید، به عنوان بخشی از غربالگری روتین قبل از زایمان، آزمایش خون برای بررسی اینکه آیا HIV دارید یا خیر، به شما پیشنهاد می شود. در صورت عدم درمان، HIV می تواند در دوران بارداری، تولد یا شیردهی به کودک شما منتقل شود. درمان در بارداری خطر انتقال اچ‌آی‌وی به نوزاد را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

تشخیص ابتلا به ایدز

 

آزمایشگاه دکتر شریفی با کادری مجرب و تخصص حرفه ای شما را در انجام مراحل این آزمایش راهنمایی میکند.

 

منابع

https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/test-types.html

https://www.nhs.uk/conditions/hiv-and-aids/

https://medlineplus.gov/lab-tests/hiv-screening-test/

https://www.hiv.gov/hiv-basics/staying-in-hiv-care/provider-visits-and-lab-test/lab-tests-and-results

 

 

 

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو