معنی ضرب المثل جانماز آب کشیدن با مفهوم و داستان

منبع: ماگرتا

12

1401/8/22

13:31


معنی ضرب المثل جانماز آب کشیدن : این ضرب المثل معمولا برای افراد ظاهرساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که فردی ادعای الکی به دین داری و مومن بودن می‌کند، مردم برای نشان دادن واقعیت می‌گویند که فلانی جانماز آب می‌کشد و واقعیت ماجرا طبق ادعای او نیست.

در واقع این فرد عبادت و دین داری خود را بیش از حد به مردم نشان می دهد تا از این طریق مردم او را برتر از هر کسی بدانند. برای آشنایی با مطالب کامل تری در مورد ضرب المثل، در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید‌.

مَثَل پیشنهادی : معنی ضرب المثل فردا هم روز خداست

معنی ضرب المثل جانماز آب کشیدن

مفهوم ضرب المثل جانماز آب کشیدن

دین داری درصورتی که درست انجام شده باشد، نباید ظاهری و برای جلب توجه انجام شود. بلکه باید باطن فرد نیز همانند ظاهرش بوده و این دو با یکدیگر هماهنگی داشته باشد. در این صورت هم دین داری فرد صحیح بوده و هم اینکه به دین و مسلمان و غیر مسلمانی خیانت نکرده است.

داستان یا تاریخچه ضرب المثل جانماز آب کشیدن

در روزگاران قدیم فردی دورو و ظاهرساز در روستایی زندگی می‌کرد. او عادت داشت همیشه و همه جا از خود تعریف کند و خود را فردی خوب جلوه دهد. این کار نیز تا حدی کارساز بود و مردم او را فردی مومن و مهربان می‌دانستند، ولی باخبر نبودند که او هیچ ایمانی ندارد و بلکه فرد نادرستی است.

چند مدت گذشت و مردم روستا تصمیم گرفتند یک روز را برای برگزاری نماز جماعت تعیین کنند تا همه بتوانند در آن حضور داشته باشند.

این روز مشخص شد و همه به جز فرد مومن در آن حضور داشتند و این روال برای چندین بار تکرار شد. این ماجرا سبب شد مردم به این فرد شک کرده و ماجرا را پیگیری کنند و بفهمند که آیا او واقعاً فرد مومنی است یا خیر.

به همین دلیل مردی را مأمور کردند تا او را تعقیب کند تا این طریق از امور و اعمال این فرد باخبر شوند. او برای چندین مدت این فرد را تعقیب کرد و از او هیچ کار خوبی ندید که هیچ، بسیاری اعمال و رفتار ناپسندی را مشاهده کرد.

مأمور پس از چندین روز تصمیم گرفت تا مردم روستا را از خواب غفلت در بیاورد و آن‌ها را از موضوع آگاه کند. پس به مردم اطلاع داد تا فلان روز در میدان روستا جمع شوند.

او میان مردم حاضر شد و ماجرای بی ایمان بودن فرد را برای همه تعریف کرد و در این حال یکی از میان جمع بیرون آمد و گفت: من از اول می دانستم او آدم درستی نیست و هدفش تنها جانماز آب کشیدن است.

از آن پس هروقت که افراد می‌خواهند به فرد دورو و ظاهرسازی اشاره کنند، از این ضرب المثل استفاده می‌کنند.

گسترش و بازآفرینی ضرب المثل جانماز آب کشیدن

دین شوخی بردار نبوده و باید از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده نکنید. بهتر است به جای این کار از راه و روش‌های درستی استفاده کرده و با سعی و تلاش به موفقیت برسید.

درصورتی که اعمال و رفتار صحیح و درستی داشته باشید نه تنها از دست بلا و مشکلات در امان خواهید بود، بلکه اگر کسی به شما شک کرده و امتحانتان کند نیز هیچ خطایی نخواهید داشت.

ولی اگر در امتحان به جای اعمال درست اعمال و رفتارهای ناپسندی را از خود نشان دهید، در این صورت افراد به دین داری شما شک کرده و می گویند: که فلان کس دروغگو است و جانماز آب می کشد.

اصطلاح انگلیسی ضرب المثل جانماز آب کشیدن

Hypocrisy

مَثَل های پیشنهادی :
معنی ضرب المثل کبکش خروس میخونه
و
معنی ضرب المثل سر کسی را شیره مالیدن
و
معنی ضرب المثل لنگ در هوا

به پایان معنی ضرب المثل جانماز آب کشیدن رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل قدیمی داشتید حتما آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو