تهران در یک قدمی مرگ | ادامه آلودگی هوای تهران

17

1401/8/22

20:06


تهران در یک قدمی مرگ | ادامه آلودگی هوای تهران

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بهار و تابستان، صحبت از گرد و غبار است، پاییز و زمستان هم وارونگی دما و آلاینده‌های دیگر. پای هر کدام که در میان باشد، نفس مردم را تنگ می‌کند. از خوزستان تا سیستان‌وبلوچستان و اراک، از کرمانشاه تا پایتخت؛ هر کدام با نوعی از آلودگی هوا مواجه هستند.

یک روز نفس خوزستان می‌گیرد و روز دیگر تهران؛ همین آلودگی گاه و بی‌گاه در سال که به چشم و گوش بسیاری از ما عادی شده است، سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد. مرگ‌های خاموشی که گفته می‌شود، سال گذشته به بیش از 20 هزار نفر رسید.

هوای تهران امروز آلوده است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در این موردمی‌گوید: «امروز تهران و کرج با آلودگی هوا مواجه هستند. پیش‌بینی می‌کنیم که این آلودگی تا فردا صبح ادامه داشته باشد.»

صادق ضیاییان می‌گوید: «فردا ظهر انتظار وزش باد را داریم که غلظت آلاینده‌ها را کم می‌کند. روز سه‌شنبه نیز وزش باد را پیش‌بینی می‌کنیم، در این صورت احتمال انباشت غلظت آلاینده‌ها کم می‌شود. برای روز چهارشنبه ممکن است بار دیگر آلودگی هوا برگردد، البته احتمال آن کم است.»

آلودگی هوای تهران شاید به چشم و گوش برخی از مردم موضوع جدیدی نباشد، اما اگر در یک نمای کلی تقویم هوای تهران بررسی شود، وضعیت نگران‌کننده پایتخت بیشتر به چشم می‌آید.

سال گذشته، تهران تنها 2 روز هوای پاک داشت. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز تنها 2 روز هوای پاک در تقویم پایتخت ثبت شده است.

نکته دیگر افزایش تعداد روزهای هوای ناسالم برای گروه‌های حساس طی سال جاری است. سال گذشته 46 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد، در حالی که در سال 1401 و تاکنون 89 روز به ثبت رسیده است. به عبارتی هنوز سال 1401 به اتمام نرسیده این شاخص تقریبا دو برابر شده است.

پیش‌تر عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: «در سال 1400، میزان مرگ‌های منتسب به ذرات معلق در کشور 20 هزار و 800 نفر بود. از این میان سهم تهران 6 هزار و 400 مرگ اعلام شد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو