پاسخ سوالات درس هفدهم مطالعات اجتماعی چهارم نواحی آب و هوایی ایران

منبع: دانش‌چی

180

1401/8/22

21:40


جواب به سوالات و فعالیت درس هفدهم مطالعات اجتماعی چهارم ( پاسخ ها به صورت گام به گام )

پاسخ سوالات درس هفدهم مطالعات اجتماعی چهارم نواحی آب و هوایی ایران

پاسخگویی به سوالات درس هفدهم کتاب مطالعات اجتماعی چهارم نواحی آب و هوایی ایران صفحات ۷۵، ۷۹ با دانشچی همراه باشید.

جواب سوالات مطالعات اجتماعی چهارم درس هفدهم نواحی آب و هوایی ایران ( پاسخ گام به گام )

فعّالیت درس هفدهم صفحه‌ی ۷۵

۱- با توجّه به نقشه، بگویید چند ناحیه‌ی آب و هوایی در ایران وجود دارد؟

📗 پاسخ: ۴ ناحیه‌ی آب و هوایی در ایران وجود دارد: معتدل و مرطوب خزری، معتدل و نیمه خشک کوهستانی، گرم و خشک‌، گرم و شرجی سواحل جنوب

۲- از هر ناحیه‌ی آب و هوایی یک شهر را نام ببرید.

📗 پاسخ:

معتدل و مرطوب خزری: ساری

معتدل و نیمه خشک کوهستانی: اردبیل

گرم و خشک‌: قم

گرم و شرجی سواحل جنوب: بوشهر

 

فعّالیت صفحه‌ی ۷۹

۱- ارسلان در شهرکرد زندگی می‌کند. دی ماه است و او می‌خواهد با خانواده‌اش به بندر چابهار مسافرت کند. چه نوع لباسی باید همراه ببرد؟ چرا؟

📗 پاسخ: چون بندر چابهار در منطقه گرم و شرجی قرار گرفته است، پس با وجود اینکه در وسط فصل زمستان هستیم، در چاپهار هوا گرم است. پس باید لباس‌های مناسب فصل تابستان و بهار را همراه خود ببرد، یعنی لباس‌های آستین کوتاه و نخی.

۲- گلناز و خانواده‌اش می‌خواهند در بهمن ماه با اتومبیل برای دیدن عمویشان، که از سفر زیارتی برگشته است، به همدان بروند. پدر گلناز چه وسایل و تجهیزاتی را باید با خود ببرد؟ چرا؟

📗 پاسخ: همدان در ناحیه معتدل و خشک کوهستانی قرار دارد، پس زمستان‌هایی سرد و پر برف دارد. بنابراین خانواده گلناز باید لباس‌های گرم و مناسب فصل زمستان همراه خود ببرند و پدر گلناز باید حتماً زنجیر چرخ به همراه داشته باشد تا در برف کوهستان گرفتار نشود. همچنین او باید ماشین خود را مجهز به ضد یخ کند و غذا و پتو داخل ماشین داشته باشد تا در صورت بارش برف شدید، نگرانی وجود نداشته باشد.

۳- فرید و خانواده‌اش می‌خواهند برای تعطیلات نوروزی به رامسر بروند؛ چه وسایلی باید به همراه ببرند؟

📗 پاسخ: رامسر در ناحیه‌ی معتدل و مرطوب خزری واقع شده است. پس بهاری پرباران دارد. فرید و خانواده‌اش باید حتماً چتر و بارانی به همراه داشته باشند و از آنجایی که آفتاب در این مناطق به صورت مستقیم می‌تابد و باعث ایجاد سوختگی می‌شود، پس به همراه داشتن لباس‌های آستین بلند و کرم‌های ضدآفتاب ضروری است.

۴- با راهنمایی معلّم، محلّ تقریبی شهر یا روستای خود را روی نقشه‌ی نواحی آب و هوایی ایران بنویسید و بگویید، محلّ زندگی شما در کدام ناحیه‌ی آب و هوایی قرار دارد.

📗 پاسخ: من در تهران زندگی می‌کنم. بخش کوچکی از شهر ما در ناحیه‌ی معتدل و نیمه خشک کوهستانی و بخش وسیعی از آن در ناحیه‌ی گرم و خشک قرار دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو