این مرد و همسرش، بلای جان رئیس‌جمهور سابق!

این مرد و همسرش، بلای جان رئیس‌جمهور سابق!


منبع: برترین ها

11

1401/8/22

22:54


«ران دیسانتیس» فرماندار با موفقیت در انتخابات میان دوره‌ای در فلوریدا گام محکمی به سوی جذب جمهوری خواهان به سوی خود برداشت و در مقابل، از کنترل دونالد ترامپ بر آن حزب کاسته است.

فرارو: «ران دیسانتیس» فرماندار با موفقیت در انتخابات میان دوره‌ای در فلوریدا گام محکمی به سوی جذب جمهوری خواهان به سوی خود برداشت و در مقابل، از کنترل دونالد ترامپ بر آن حزب کاسته است.

ران دیسانتیس فرماندار ۴۴ساله فلوریدا آغاز کار خود را مدیون ترامپ بود و ممکن است به زودی جایگزین او شود.

سرانجام پاسخ مشخص شد. طبقه نخبگان سیاسی واشنگتن چندین ماه در مورد انتخابات میان دوره‌ای دچار وسواس فکری شده بود و اعضای آن در این فکر بودند که آیا پیش بینی‌های تلخ باعث آسیب وارد شدن به صندوق‌های رای خواهد شد یا خیر.

این در حالیست که مقصر و بازنده اصلی در انتخابات اخیر یک شخص بود و آن دونالد ترامپ است. پس از انتخابات، همه نگاه‌ها به مجموعه‌ای از نظرسنجی‌ها معطوف شده است. در میان رای دهندگان جمهوری خواه این موضوع که چه کسی نامزد ریاست جمهوری بعدی حزب‌شان خواهد بود پرسش اصلی می‌باشد. اقبال نسبت به نام و چهره تازه‌ای در میان جمهوری خواهان رو به افزایش است: ران دیسانتیس فرماندار ۴۴ساله فلوریدا که آغاز به کار خود را مدیون ترامپ بوده اما اکنون ممکن است جای او را بگیرد.

این مرد و همسرش، بلای جان رئیس‌جمهور سابق!

در شبی که عملکرد حزب جمهوری خواه بد بود دیسانتیس عملکرد بسیار بهتری داشت و رقیب دموکرات خود را با ۲۰ امتیاز شکست داد.

دیسانتیس با کسب حمایت لاتین تبارهای فلوریدا و دور کردن آنان از دموکرات‌هاT جایزه‌ای حیاتی در مسیر پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی به آن حزب داد. شکست نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات نشان داد کنترل ترامپ بر حزب جمهوری خواه بالاخره ممکن است از بین برود.

دو سال پیش از انتخاباتی که ممکن است جمهوری خواهان در برابر جو بایدن ضعیف یا کامالا هریس ضعیف متحمل شکست شوند تصویر احتمالی زوج نخست سیاسی بعدی امریکا در حال تغییر است. اکنون دونالد و ملانیا جای خود را به ران و کیسی دیسانتیس می‌دهند.

این تنها سن دیسانتیس و ترامپ ۷۶ساله نیست که آن دو را از یکدیگر متمایز می‌سازد. ترامپ از خانواده‌ای متمول و صاحب امتیاز بود در حالی که دیسانتیس در خانواده‌ای معمولی یا به اصطلاح یقه آبی رشد کرد. پدرش مهندس تلویزیون و مادرش پرستار بود. به نظر می‌رسد صعود او به دانشگاه ییل و هاروارد و سپس رفتن به ارتش و ارتقا در رده‌های حزب جمهوری خواه در قامت یک نماینده کنگره نشان دهنده آن است که شما با سخت کوشی می‌توانید در ایالات متحده به هر جایی برسید ایده‌ای که در قلب رویای امریکایی نهفته است. حتی امروز دارایی خالص دیسانتیس به جای میلیاردها دلاری که ترامپ به آن می‌بالد چند صد هزار دلار است.

ترامپ تا پیش از قدرت گیری دیسانتیس او را مورد ستایش قرار داده بود و از او به عنوان «رهبر جوان درخشانی» یاد کرد که مراحل ترقی را در ییل و هاروارد پیمود و تبدیل به «فرماندار بزرگ فلوریدا» شد. ترامپ گفته بود: «او (دیسانتیس) کشور ما را دوست دارد و یک جنگجوی واقعی است»!

این مرد و همسرش، بلای جان رئیس‌جمهور سابق!

با این وجود، پس از قدرت گیری دیسانتیس و افزایش محبوبیت او اختلاف میان وی و ترامپ آغاز شد. دیسانتیس تمام تلاش را برای خاموش کردن درخواست‌های میانه روها انجام داد از جمله در مورد عفو چهار مرد سیاه پوست در یک پرونده اشتباه تجاوز جنسی مربوط به ۷۰ سال پیش، افزایش حقوق معلمان و قانونی کردن ماری جوانا برای کاربرد پزشکی. پس از آن نوبت به پاندمی کووید رسید. کووید تغییر دهنده بازی در فرمانداری دیسانتیس بود. او نیز مانند ترامپ آن را بار ظالمانه‌ای بر جامعه‌ای آزاد دانست جایی که اقداماتی چون قرنطینه و اجباری کردن استفاده از ماسک در مدارس به اندازه خود بیماری بد قلمداد می‌شد.

با این وجود، برخلاف ترامپ، دیسانتیس شخصیتی اهل مطالعه، حقوقدان و تقریبا منزوی و با دوستان اندک پس از ارزیابی بی‌امان گزارش‌ها و داده‌ها علیرغم‌عدم پذیرش قرنطینه سخت گیرانه برخلاف ایالت‌های لیبرال از جمله نیویورک توانست با مدیریت مناسب شیوع بیماری کاری کند که فلوریدا کم‌ترین موارد تازه ابتلا به کووید را داشته باشد. فلوریدا کم‌ترین تعداد تلفات ناشی از ابتلا به کرونا را داشت و در مقایسه با ایالت‌های دیگر رونق اقتصادی بیش‌تری را در آن فاصله زمانی تجربه کرد.

توانایی دیسانتیس که بر زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر گذاشت به اثبات رسیده بود. موفقیت او باعث مطرح شدن نام‌اش در عرصه ملی شد. با این وجود، از زمان شیوع کرونا سیاست‌های او آشکارا راستگرایانه‌تر شده‌اند شاید بدان خاطر که برای رقابت با ترامپ باید برای رای دهندگان حامی او جذابیت بیش‌تری داشته باشد.

امروز دیسانتیس با عبارات جسورانه‌تری از مذهب کاتولیک خود صحبت می‌کند. خانواده او تبار ایتالیایی دارند. با این وجود، دیسانتیس خود در مورد مهاجرت سازش ناپذیرترین اصطلاحات را به کار می‌برد. موضع ضد مهاجرتی او و طرفداری‌اش از سیاست مرزی سخت گیرانه‌تر باعث افزایش محبوبیت‌اش در فلوریدا شد حتی در میان جمعیت لاتین تبارهای فلوریدا که در دهه‌های گذشته از دست رژیم کمونیستی کوبا قرار کرده و به امریکا آمده بودند.

وعده ساختن فلوریدا به مثابه «دیوار آجری در برابر همه چیز» از سوی او مطرح شد. او در کارزارهای تبلیغاتی‌اش خود را در کنار مهاجران قانونی ساکن امریکا و در مقابل مهاجران غیر قانونی معرفی می‌کند. او خود را به عنوان فردی در کنار قانونگذاران و علیه مجرمان و در کنار محافظه‌کاران علیه صاحبان تجارت و کسب و کارهای بزرگ مانند دیزنی غول پیکر معرفی کرده است. با این وجود، صاحبان کسب و کارهای بزرگ از تامین مالی کارزار او منصرف نشده اند. او تقریبا ۲۰۰ میلیون دلار برای انتخابات سال جاری جمع آوری کرد که یک رکورد در کارزارهای تامین مالی محسوب می‌شود.

این مرد و همسرش، بلای جان رئیس‌جمهور سابق!

درک دلیل این کمک آسان است. وعده او برای اجرای سیاست‌های ترامپ بدون رفتار نامنظم شخص او برای محافظه‌کاران به طور فزاینده‌ای مست کننده و اشتیاق‌آور است. همان طور که «دانیل مک کارتی» سردبیر سابق مجله «امریکن کانزرواتیو» می‌گوید: «دیسانتیس هنوز نشان دهنده چرخش به راست برای حزب جمهوری خواه است اما او کسی است که این کار را به شیوه‌ای بسیار مؤثر انجام می‌دهد در حالی که ترامپ این کار را به شیوه‌ای بسیار عجیب انجام داده است».

دلیل جذابیت دیسانتیس در حومه آمریکا زندگی خانوادگی اوست. سه فرزند کوچک او مامی، مدیسن و میسن نام دارند و همسرش کیسی است. همانند ملانیا ترامپ کیسی نیز همواره شیک‌پوش است. با این وجود، کسی کیسی فراتر از صرف یک تزئین برای حرفه سیاسی همسرش محسوب می‌شود. او نزدیک‌ترین مشاور دیسانتیس است. حتی برخی او را نیز «فرماندار» نامیده‌اند و رابطه او با همسرش را بیش‌تر شبیه رابطه هیلاری و بیل کلینتون و تیم کاری سیاسی آنان می‌دانند تا رابطه ترامپ و ملانیا. هنگامی که طوفان ایان در ماه سپتامبر ایالت فلوریدا را نابود کرد ران و کیسی هر دو در میان مردم طوفان زده حضور پیدا کردند.

اوایل سال جاری کیسی در جریان کارزاری تبلیغاتی توضیح داد که چگونه ران پس از تشخیص بیماری سرطان سینه او در سال گذشته از طریق همراهی با وی در مراحل پر پیچ و خم شیمی درمانی کنارش بوده و حمایت‌اش را نشان داده و در آن زمان نقش مهمی در مراقبت از فرزندان‌شان داشته است. کیسی اکنون در حال بهبودی است.

این مرد و همسرش، بلای جان رئیس‌جمهور سابق!

البته برخورداری کیسی دیسانتیس (با نام خانوادگی بلک) از مهارت رسانه‌ای چندان تعجب‌آور نیست. او پس از رشد در خانواده‌ای از طبقه متوسط در اوهایو و کسب مدرک دانشگاهی در رشته اقتصاد به فلوریدا نقل مکان کرد تا مجری تلویزیونی شود و استعداد خاصی در بیان روایت‌های ساده و قدرتمند و برقراری ارتباط با شهروندان معمولی دارد امری که پایه و اساس زندگی با همسرش بوده است. کیسی در رسانه‌های اجتماعی توضیح می‌دهد که چرا به عنوان مادر فرزندانی ۴.۵ و ۲ساله در کارزار ران شرکت می‌کند. تعداد بسیار کمی از امریکایی‌ها باور داشتند که ران بتواند بدون حمایت کیسی فرماندار شود چه برسد به آن که در آینده احتمالی به کاخ سفید راه یابد. این زوج در کنار یکدیگر عالی عمل می‌کنند.

مسیری طولانی برای خانواده دیسانتیس در پیش است. پیشتازی ترامپ میان رای دهندگان جمهوری خواه در آخرین نظرسنجی پیش از انتخابات میان دوره‌ای هم چنان بسیار بالا بود: حدود ۲۵ امتیاز.

با این وجود، این میزان نسبت به اوایل سال جاری کاهشی چشمگیر را نشان می‌دهد زمانی که اختلافات ۴۰ و ۵۰ امتیازی نسبت به دیسانتیس باعث شد تا ترامپ به عنوان نامزد ریاست جمهوری انتخاب شود. پس از اعلام نتایج فعلی انتخابات میان دوره‌ای احتمالا از محبوبیت ترامپ کاسته خواهد شد. امریکا در حال بیدار شدن از طریق چشم‌انداز سیاسی‌ای است که در آن دموکرات‌ها به اعضای جنیش MAGA یا طرفداران افراطی ترامپ حمله می‌کنند.

رای دهندگان نگران احکام مهم دیوان عالی علیه سقط جنین بودند احکامی که از سوی قضات منصوب شده توسط ترامپ صادر شدند. علاوه بر آن، بیان این موضوع از سوی ترامپ که به زودی «خبر بسیار بزرگی» را اعلام می‌کند خبری که انتظار می‌رود اعلام نامزدی او برای انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی باشد خبر بدی برای استراتژیست‌های حزب جمهوری خواه و دموکرات بود.

این مرد و همسرش، بلای جان رئیس‌جمهور سابق!

بعید است که ترامپ تسلیم شود. او اکنون نقش قربانی را ایفا می‌کند. او در مورد نامزدهای جمهوری خواه گفته بود: «فکر می‌کنم اگر آنان پیروز شوند من باید تمام اعتبار را به دست بیاورم و اگر متحمل شکست شوند اصلا نباید من را مقصر بدانند. با این وجود، احتمالا دقیقا برعکس خواهد بود».

دانیل مک کارتی می‌گوید: «اگر کسی بتواند در آینده معجزه کند آن شخص ترامپ است. او هنوز کاریزماتیک ترین چهره جمهوری خواه است و قادر است بیش از هر نامزد رقیب دیگری جمعیت بیش‌تری را در سراسر امریکا دور خود جمع کند. او هم چنین در هر نبرد مقدماتی‌ای رفتار بسیار زننده و کثیف‌تری در مقایسه با هر نامزد دیگری خواهد داشت که بر جذابیت او در میان طرفداران‌اش می‌افزاید».

مک کارتی می‌گوید بهترین استراتژی دیسانتیس این است که از چنین رویارویی اجتناب ورزد و اجازه دهد ترامپ ادعای خود را مطرح کند. او می‌افزاید: «اگر ترامپ شتاب نگیرد و به نظر برسد که جمهوری خواهان در سال ۲۰۲۴ میلادی متحمل شکست خواهد شد دیسانتیس می‌تواند به عنوان ناجی ظاهر شود».

این مرد و همسرش، بلای جان رئیس‌جمهور سابق!

دیسانتیس به هدف جدید حملات ترامپ تبدیل شده است. او که پیش‌تر با استفاده از عناوینی چون «تد کروز دروغگو» و «مارک روبیو کوچولو» رقبایش را کنار زد اکنون به دیسانتیس حمله لفظی می‌کند و او را «دیسانتیمونیوس» خواند و از او به عنوان «یک فرماندار متوسط جمهوری خواه» یاد کرد.

ترامپ در مورد دیسانتیس گفته بود: «من می‌توانم چیزهایی در مورد او به شما بگویم که چندان دلچسب نخواهند بود. من بیش از هر شخص دیگری به غیر از همسرش در مورد او می‌دانم».

تنها چهار سال به طول انجامید تا تایید دیسانتیس از سوی ترامپ تبدیل به تهدید شود. با‌ این وجود، پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ای به نظر می‌رسد ران دیسانتیس ممکن است به این نتیجه برسد که اگر می‌خواهد در اوج قرار گیرد باید بیش‌تر به صحبت‌های همسرش و کم‌تر به حرف‌های ترامپ گوش کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو