دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند در چند فصل اخیر چیست؟!

دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند در چند فصل اخیر چیست؟!


منبع: ترنجی

17

1401/8/22

23:02


فروش گوشی‌های هوشمند تا همین چند سال پیش روندی رو به رشد و منظم را طی می‌کرد که بر اساس آن شاهد گسترش بیش از پیش این بازار بودیم. اما وقوع مشکلاتی در چند وقت اخیر باعث بهم خوردن این نظم شد. اما در این مطلب می‌خواهیم ببینیم دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند در چند فصل اخیر چیست؟! با ترنجی همراه باشید.

دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند در چند فصل اخیر چیست؟!

فروش گوشی‌های هوشمند تا همین چند سال پیش روندی رو به رشد و منظم را طی می‌کرد که بر اساس آن شاهد گسترش بیش از پیش این بازار بودیم. اما وقوع مشکلاتی در چند وقت اخیر باعث بهم خوردن این نظم شد. اما در این مطلب می‌خواهیم ببینیم دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند در چند فصل اخیر چیست؟! با ترنجی همراه باشید.

دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند در چند فصل اخیر را بشناسید

در سال‌های اخیر، بازار گوشی‌های هوشمند رشد قابل توجهی را تجربه کرده بود. علیرغم تاثیرات قابل توجه محدودیت‌ها و توقف کارخانه‌های چینی به این دلیل، حتی بیماری همه گیر کرونا نیز نتوانسته بود فروش این بازار را کاهش دهد. با این حال، به نظر می‌رسد تورم و بحران اقتصادی که در نتیجه جنگ‌ها و تهدیدها به وجود آمده، بر این بازار تاثیر می‌گذارد.

آمار فروش گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان همچنان روندی رو به کاهش دارد. این آمار هر روز بدتر و بدتر می‌شود و حقیقت این است که گوشی‌های هوشمند کمتری نسبت به قبل به فروش می‌رسند. ممکن است دلایل مختلفی برای این موضوع وجود داشته باشد، اما عمدتا دو دلیل اصلی وجود دارد.

بازار گوشی‌های هوشمند در حال کوچک شدن است

دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند

نمی‌توان انکار کرد که بازار گوشی‌های هوشمند در یک رکود کامل قرار دارد، همانطور که این واقعیت نشان می‌دهد این بازار در حال حاضر برای سه فصل متوالی در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته کوچک‌تر شده است. طبق گزارش موسسه Canalys، فروش این بخش از بازار طی چند ماه گذشته، نمی‌توانست بدتر از این هم باشد. این واقعیت که این بازار از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ به این بدی نبوده است، نشان می‌دهد که در حال حاضر چقدر بد شده است.

واضح است که روند نزولی با توجه به آخرین سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ شروع به تبدیل شدن به یک رفتار دائمی کرده است، همانطور که Canalys گفته است، فروش این باز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۹ درصد کاهش یافته است. طبق نموداری که تکامل برندها را از سه ماهه اول ۲۰۲۲ تا ماه سوم سال جاری مقایسه می‌کند، فراز و نشیب های ثابت در فروش پنج تولید کننده مهم این بار تثبیت شده است.

رشد فوق‌العاده سال به سال که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در این بازار مشاهده شد، یعنی زمانی که همه‌ گیری کرونا شروع به کاهش کرد، دیگر وجود ندارد. این رشد بدون شک سقف فروش بازار را برای سه سال تعیین کرد. اکنون، بدیهی است که گوشی‌های هوشمند کمتری نسبت به قبل به فروش می‌رسد. این را می‌توان به روش‌های مختلفی توضیح داد زیرا عوامل مختلفی در کاهش بازار نقش دارند.

چرا فروش گوشی‌های هوشمند به طور مداوم در حال کاهش است؟

دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند

اگرچه از نظر منطقی همه پاسخ‌ها را نداریم، اما می‌توانیم دلایلی را بیان کنیم که کاملا با واقعیت بازار مطابقت داشته باشد و بدون شک بتواند دلایل واقعی سقوط این بازار را روشن کند. بحران اقتصادی نتیجه جمع شدن همه این علل است. ما در حال حاضر یک فضای اقتصادی بسیار چالش برانگیز را تجربه می‌کنیم. اما کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که به شدت بحران مالی ۲۰۰۸ نخواهد بود. اما در حال حاضر تاثیر قابل توجهی بر مصرف کنندگان دارد.

از یک سو، بحران تورم نیز وجود دارد که زودتر از فوریه ماه امسال شروع شد و شروع به تذکراتی مبنی بر اینکه چه اتفاقی ممکن است بیفتد، کرده بود. منطقی است که فرض کنیم تمام این هزینه‌ها ابتدا به مواد خام و متعاقبا به مصرف‌ کنندگان با توجه به تورم فعلی تقریبا ۱۰ درصد منتقل می‌شود. علاوه بر این، کاهش قدرت خرید مصرف‌ کننده نسبت به افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند، تاثیر بیشتری بر فروش دارد که به جز در موارد نادر، چندان شدید نبوده است.

هرچه منابع بیشتری برای مصرف وجود داشته باشد، خریدهای بیشتری باید بر اساس فداکاری انجام شود. بدیهی است که خریدهای غیرضروری اولین چیزی هستند که باید کنار گذاشته شوند، همانطور که بخش عمده‌ای از فناوری نیز وجود دارد و در نتیجه، چرخش مدل‌های بازار کند می‌شود، به تدریج منجر به این وضعیت کاهش فروش می‌شود که در این زمان هیچ نشانه‌ای از بهبود آن دیده نمی‌شود. با این حال، دو دلیل دیگر وجود دارد که در این فاجعه اقتصادی که اکثریت‌ما را تحت تاثیر قرار داده است، بسیار مهم هستند.

دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند

یکی درگیری در اوکراین است که ماه‌ها باعث تیرگی وضعیت بازار موبایل شده است و مشکل انرژی ناشی از آن هم دلیل دوم است. همه این موارد در آن تورم به اوج خود می‌رسد که در نهایت باعث اختلال در اهداف جمعی ما می‌شود. خانواده‌ها و به طور کلی همه مصرف کنندگان مجبور هستند از محصولاتی مانند گوشی‌های هوشمند صرف نظر کنند، مگر اینکه به دلیل تعویض اجباری یا دلایل شغلی، با توجه به تورمی که ما در آن قرار گرفته‌ایم، کاملا ضروری باشند.

واضح است کسانی که افزایش درآمد خود را نمی‌بینند، برنامه‌ای برای خرید محصولاتی مانند گوشی هوشمند ندارند. ممکن است عوامل دیگری در این شرایط موجود دخیل باشد. اما بدیهی است که فروش بازار گوشی موبایل در این شرایط در ماه‌های بعد فقط بدتر خواهد شد. نباید فراموش کرد که فقدان قطعات در بازار از زمان همه‌گیری کرونا، تاثیر منفی زیادی بر فروش آن داشته است. درست همانطور که برای صنعت خودرو نیز اتفاق افتاد و زمان تحویل طولانی‌تر ناشی از قطعات کمتر است که فروش را کاهش می‌دهد.

چه زمانی فروش گوشی‌های هوشمند دوباره افزایش پیدا می‌کند؟

به گزارش GizChina، فروش بازار جهانی گوشی‌های هوشمند برای سومین سه ماهه متوالی در طول دوره سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر کاهش یافته است. در نتیجه بدترین سه ماهه سوم از سال ۲۰۱۴ را تجربه کرده است. در گزارش اولیه بازار گوشی‌های هوشمند برای سه ماهه سوم، موسسه Canalys گفته است که فروش کلی این بازار، ۹ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این موسسه همچنین می‌گوید تا حدی به خاطر یک محیط اقتصادی نامطمئن که در آن مصرف کنندگان، خرید لوازم الکترونیکی را به تعویق می‌اندازند و هزینه های دیگر را در اولویت قرار می‌دهند، این شرایط پایدار خواهد بود.

دلایل کاهش فروش گوشی های هوشمند

اکثر تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که بازار تا پایان سال ۲۰۲۳ بهبود یابد. به اعتقاد آن‌ها این امر همزمان با کاهش تورم خواهد بود و در نتیجه، تلاش‌های بانک‌های مرکزی برای مبارزه با آن از طریق سرد کردن اقتصاد صورت می‌گیرید. فروش گوشی‌های هوشمند تا زمانی که تقاضا به طور کامل باز نگردد و قیمت‌ها به طور کلی کاهش پیدا نکند، از سر گرفته نمی‌شود. همچنین با توجه به اینکه در شرایط پیچیده اجتماعی – اقتصادی فعلی هزینه‌ای ضروری نیست، همچنان با کاهش مواجه خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو