برای جلوگیری از وز شدن موها چه کارهایی انجام دهم؟

منبع: شبره

14

1401/8/22

23:31


وز شدن موها یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و علاوه بر ظاهر نازیبایی که برای موهایتان ایجاد می کند می تواند نشان دهنده مشکلات بسیاری باشد. یکی از دلایل اصلی وز شدن موها کمبود رطوبت در مو یا خشکی موهاست. البته دلایل دیگری برای وز شدن موها وجود […]

برای جلوگیری از وز شدن موها چه کارهایی انجام دهم؟

وز شدن موها یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و علاوه بر ظاهر نازیبایی که برای موهایتان ایجاد می کند می تواند نشان دهنده مشکلات بسیاری باشد. یکی از دلایل اصلی وز شدن موها کمبود رطوبت در مو یا خشکی موهاست. البته دلایل دیگری برای وز شدن موها وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم.

علت وز شدن موها چیست؟

همان طور که در بالا اشاره شد یکی از علل اصلی وز شدن موها کمبود رطوبت در مو است. به این صورت که موهایی که میزان رطوبت آنها کم است لایه بیرونی مو (کوتیکول) باز شده و رطوبت مورد نیاز خود را از طریق رطوبت موجود در هوا جذب می کند و همین امر باعث می شود که مو حالت پف و وز شدگی به خود بگیرد.

یکی از دلایل دیگر وز شدن موها می تواند ارث یا همان ژنتیک باشد. همچنین قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و نور خورشید می تواند به موهایتان آسیب وارد کند و سبب وز شدن موها شود.

  • کمبود رطوبت در ساقه موها
  • قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید
  • هوای آلوده
  • ژنتیک
  • استفاده مکرر از ابزارهای حرارتی برای حالت دادن به موها
  • خشک کردن موهای خیس با حوله زبر
  • رنگ و دکلره موها
  • شستشوی موها با آب داغ
  • شستشوی روزانه موها با شامپوهای قوی
  • موخوره
  • شانه کردن موی خیس

اما برای درمان موهای وز چه کارهایی باید انجام دهیم؟ روش هایی ساده ای وجود دارد که با رعایت آنها می توانید تا حد زیادی وز موهایتان را برطرف کنید

 

8 راهکار برای جلوگیری از وز شدن موها و درمان موهای وز

 

خشک کردن صحیح موها برای جلوگیری از وز شدن مو

استفاده از حوله زبر و ضخیم می تواند موجب ایجاد اصطکاک در موها و وز شدن موها و شکستگی آنها شود. به جای استفاده از حوله برای خشک کردن موها می توانید موهایتان را داخل یک دستمال میکروفایبر یا نخی و یا یک تی شرت نخی به آرامی بپیچید و اجازه دهید خشک شود. به هیچ وجه با فشار حوله و دستمال سعی در خشک کردن موها نداشته باشید.

وز شدن موها

برس چوبی بهترین انتخاب است

در انتخاب برس بسیار دقت کنید. استفاده از برس نامناسب می تواند باعث گره خوردن، شکنندگی و وز شدن موها شود.

وز شدن موها

روبالشتی ساتن یا ابریشمی می تواند وز موهایتان را کاهش دهد

روبالشتی های نخی و پنبه ای قابلیت جذب رطوبت را دارند و می توانند رطوبت موهایتان را جذب کنند و از این طریق موجب وز شدن موهایتان شوند. استفاده از روبالشتی ساتن یا ابریشمی بهترین انتخاب است.

وز شدن موها

برای بستن موها از کش های پلاستیکی استفاده نکنید. 

به جای بستن موها با کش های پلاستیکی از اسکرانچی های ساتن استفاده کنید. کش های پلاستیکی موجب شکسته شدن موها و وز شدن آنها می شوند.

وز شدن موها

برای جلوگیری از وز شدن موها، موهایتان را روغن تراپی کنید.

همان طور که بیان شد یکی از علل اصلی وز شدن موها، کمبود رطوبت موهاست. با استفاده از روغن های آبرسان، رطوبت مورد نیاز موها را به آنها برسانید. حداقل هفته ای یک بار از روغن های آبرسان مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن آووکادو، روغن بادام، روغن ماکادمیا و… بر روی موهایتان استفاده کنید.

به منظور روغن تراپی موها، یکی از روغن های فوق را انتخاب کنید. کل ساقه موها را به روغن مورد نظر آغشته کنید و با یک کلاه بپوشانید. بعد از حدود 2 ساعت موهایتان را با آب ولرم بشویید.

وز شدن موها

 

هرگز موهای خیس را شانه نزنید. 

موها در حالت خیس بسیار آسیب پذیرتر هستند. شانه کردن موهای خیس موجب شکنندگی موها، ریزش موها و وز شدن موها می شود. هنگامی که 80 درصد موها خشک شدند مقدار کمی از ماسک موی بیرون حمام را به موهایتان بزنید و موهایتان را به آرامی شانه بزنید.

همچنین بهتر است به صورت روزانه موهایتان را نشویید. شستشوی بیش از حد موها می تواند باعث کاهش رطوبت موها و افزایش الکتریسیته ساکن در موها شود.

سعی کنید از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنید و موهایتا را با آب ولرم بشویید.

وز شدن موها

 

موهایتان را آبرسانی کنید. 

یکی از علل وز شدن موها، دهیدراته بودن (نداشتن رطوبت کافی) است. علاوه بر مواردی که ذکر شد به صورت مداوم از ماسک های آبرسان و نرم کننده مو در داخل و بیرون حمام استفاده کنید.

استفاده از ابزارهای حرارتی برای حالت دادن به موها را کاهش دهید و قبل از استفاده از سشوار و اتو مو از اسپری ضد حرارت و ضد وز استفاده کنید.

وز شدن موها

 

از اشعه مضر خورشید دوری کنید. 

اشعه فرابنفش خورشید می تواند آسیب زیادی به موهایتان وارد کند. بنابراین از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید اجتناب کنید و حتما از کلاه استفاده نمایید.

وز شدن موها در برابر نور آفتاب

بیشتر بخوانید:

خواص فوق العاده آب برنج برای موها + روش تهیه ماسک آب برنج

چرا موهایم بلند نمی شود؟ 7 دلیل اصلی بلند نشدن موها

ماسک موی تقویت کننده برای موهای آسیب دیده

ماسک موی آبرسان برای درمان موهای وز و خشک

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو