مهران کریمی ناصری

«مهران کریمی ناصری»، مردی ایرانی که ۱۸ سال در فرودگاه شارل دوگل پاریس زندگی کرد و الهام‌بخش فیلم «ترمینال» (The Terminal) «استیون اسپیلبرگ» با بازی «تام هنکس» بود در ۸۰ سالگی و در همین فرودگاه درگذشت.

مقامات فرودگاه می‌گویند ناصری شنبه این هفته بر اثر حمله قلبی از دنیا رفته است. ناصری از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۰۶ به علت نقصی که در مدارک اقامت وجود داشت در این فرودگاه ساکن شد. مقامات فرودگاه می‌گویند او از چند هفته پیش مجدداً در فرودگاه اقامت گزیده است.

به گزارش مووی مگ به نقل از 30نما، سرگذشت او الهام‌بخش فیلم «ترمینال» با بازی هنکس، «کاترین زتا جونز» و «استنلی توچی» شد. آن فیلم به جای روایت داستان مردی ایرانی، زندگی مردی اهل اروپای شرقی را به تصویر کشید که در فرودگاه جی‌اف‌کی نیویورک به سرنوشتی مشابه ناصری دچار می‌شود. «ترمینال» ۲۱۹ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت.

داستان زندگی ناصری اما پیچیده‌تر از فیلم بود. او به واسطه پاریس قصد سفر از بروکسل به لندن را داشت اما گذرنامه و مدارک پناهندگی‌اش را گم کرد و در کشور فرانسه گرفتار شد. ناصری تا ژوئیه سال ۲۰۰۶ در فرودگاه ماند و سپس در چند مرکز خیریه پناه گرفت. در حال حاضر مشخص نیست که چرا او دوباره فرودگاه ساکن شده و درآمد او از چه طریقی تأمین می‌شده است.