معنی ضرب المثل وعده سر خرمن دادن ⚡️ + داستان و تاریخچه

منبع: ماگرتا

12

1401/8/23

06:42


معنی ضرب المثل وعده سر خرمن دادن : ممکن است شما هم گاهی با کسی روبرو شده باشید که وعده‌ای داده و به آن عملی نکرده باشد. در این حالت افراد برای اینکه بگویند که فلان فرد دروغگو است از این اصطلاح استفاده می کند.

در این صورت مردم از دروغگو بودن او آگاه شده و دیگر به گفته‌هایش اعتمادی نخواهند کرد. در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: معنی ضرب المثل سر کسی را شیره مالیدن

معنی ضرب المثل وعده سر خرمن دادن

مفهوم ضرب المثل وعده سر خرمن دادن

مفهوم این ضرب المثل به کسانی اشاره دارد که دروغگو هستند و وعده‌های دروغ و الکی به مردم می‌دهند. برای مثال وقتی می‌گویند: فلانی وعده سر خرمن داده است، به این معناست که فلان فرد وعده‌های الکی و پوچ به مردم داده و هیچ عملی به گفته‌هایش نکرده است. در این مواقع دیگر هیچ‌کس با او کاری نخواهند داشت و معمولا این فرد را کنار خواهند گذاشت.

داستان ضرب المثل وعده سر خرمن دادن

در روزی از روزها فردی در روستایی زندگی می‌کرد که قصد داشت دهیار روستا شود و همیشه به روستاییان می‌گفت: اگر به من رأی بدهید و من دهیار روستا شوم، اینجا را آباد خواهم کرد و کاری می‌کنم که فکر کنید در شهر زندگی می‌کنید. مردم نیز به این فرد اعتماد داشتند و می‌دانستند که فردی راستگو است و به گفته‌هایش عمل خواهد کرد.

روز رای‌دهی فرا رسید و همه‌ی مردم روستا به او رأی دادند تا اینکه بتوانند به زندگی درست و حسابی دست یابند. ولی نمی‌دانستند که در این جامعه هر فردی برای منفعت خود کاری می‌کند، نه اینکه برای منفعت و سود مردم کاری کند. زمانی که تعداد رأی‌ها شمرده شد، این فرد تعداد رأی بسیاری داشت و به این صورت برای دهیاری روستا انتخاب شد.

مردم که از انتخاب شدن او خوشحال شده بودند، نزد او رفتند و گفتند: الوعده وفا، ما به گفته‌هایمان عمل کردیم حال نوبت توست که به حرف‌ها و وعده‌هایت عمل کنی. ولی دهیار جدید خود را به کوچه علی چپ زد و گفت: مگر من چه وعده‌ای به شما داده بودم که حال باید به آن عمل کنم؟

مردم که از گفته او ناراحت و عصبانی شده بودند پس از کلی دعوا راهی منازل خود شدند. در این بین فردی از میان جمع بیرون آمد و گفت: او برای اینکه بتواند به جایگاه و مقام دلخواهش برسد ما را از راه بدر کرد تا به او رأی بدهیم و حال او دیگر نیازی به ما ندارد. این فرد دروغگو بوده و از همان اول برای اینکه بتواند کارهای خود را پیش ببرد به ما وعده سر خرمن داده بود.

گسترش و بازآفرینی وعده سر خرمن دادن

بهتر است در انتخاب اطرافیان خود دقت بسیاری به خرج بدهید تا در آینده به مشکلی بر نخورید. در زندگی‌تان در حد توان سعی کنید از افراد دروغگو دوری کرده و به آن‌ها نزدیک نشوید. در این صورت خواهید توانست همانند افراد موفق و بزرگ به موفقیت و رشد دست یابید.

مَثَل های پیشنهادی:
معنی ضرب المثل مرده شورتو ببرن
و
معنی ضرب المثل جانماز آب کشیدن

☑️ به پایان معنی ضرب المثل وعده سر خرمن دادن رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل قدیمی داشتید حتما آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو