چگونه جای زخم را محو کنیم؟

چگونه جای زخم را محو کنیم؟


منبع: الو دکتر

75

1401/8/23

09:13


جای زخم به ویژه روی نواحی حساس و در معرض دید مانند صورت می‌تواند تاثیر بسیاری بر اعتماد به نفس افراد داشته باشد. به همین دلیل بسیاری به دنبال محو کردن جای زخم‌های کهنه و جدید هستند. اگر می‌خواهید از شر یک اسکار قدیمی خلاص شوید، ابتدا باید بدانید جای زخم چیست و چه نوع […]

جای زخم به ویژه روی نواحی حساس و در معرض دید مانند صورت می‌تواند تاثیر بسیاری بر اعتماد به نفس افراد داشته باشد. به همین دلیل بسیاری به دنبال محو کردن جای زخم‌های کهنه و جدید هستند. اگر می‌خواهید از شر یک اسکار قدیمی خلاص شوید، ابتدا باید بدانید جای زخم چیست و چه نوع زخمی با کدام روش درمانی محو می‌شود. فقط 5 دقیقه مطالعه این مطلب کافی است تا روش قطعی و موثر درمان جای زخم خود را پیدا کنید.

چگونه جای زخم ایجاد می‌شود؟

ایجاد جای زخم یا اسکار بخشی از روند بهبود طبیعی بعد از آسیب به پوست است. زمانی که درم (لایه دوم پوست) آسیب می‌بیند، بدن برای ترمیم آسیب کلاژن بیشتری تولید می‌کند و در نتیجه اسکار ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، هر چه زخم سریع‌تر بهبود یابد، اسکار حاصل نیز کوچک‌تر خواهد بود. به همین دلیل در دوره جامع آموزش تزریق بوتاکس توصیه می‌شود اگر در موارد نادر زخمی روی پوست ایجاد شد، اقدامات لازم برای بهبود آن سریعا انجام گیرد.

به یاد داشته باشید که در طول فرایند درمان جای زخم باید از پوستتان در برابر نور خورشید، بیش از قبل مراقبت کنید. به این منظور هر روز کرم ضدآفتاب بزنید و زمانی که در معرض آفتاب مستقیم هستید، از کلاه یا نقاب استفاده کنید. در بخش‌های بعد، بهترین روش‌های از بین بردن جای زخم را می‌خوانید.

ژل یا ورق سیلیکونی برای محو کردن جای زخم سطحی

از ژل‌ها و ورقه‌های سیلیکونی صرفا برای بهبود جای زخم‌های سطحی، و نه زخم‌های عمیق یا باز، می‌توان استفاده کرد. این ژل‌های نرم و انعطاف‌پذیر مانند پانسمان چسبنده‌ای عمل می‌کنند و برای کمک به نرم شدن پوست و صاف کردن جای زخم طراحی شده‌اند. انواع محصولات سیلیکونی تا 3 ماه قابل شستشو و استفاده مجدد هستند و برای خرید آن‌ها نیازی به نسخه پزشک نیست.

ژل یا ورق سیلیکونی برای محو کردن جای زخم سطحی

لیزر درمانی برای درمان قرمزی و صاف کردن جای زخم

در لیزر درمانی که تحت عنوان بازسازی پوست یا لیزر اسکار نیز شناخته می‌شود، رگ‌های خونی مورد هدف قرار می‌گیرد. در دوره آموزش لیزرهای درمانی تاکید بر این است که لیزر، نمی‌تواند جای زخم را به طور کامل از بین ببرد؛ اما پالس‌های نور جای زخم را صاف‌تر می‌کنند و قرمزی و درد و خارش ناشی از جای زخم را کاهش می‌دهند.

تزریق استروئید برای درمان جای زخم برآمده و کلوئید

تزریق کورتیکواستروئید می‌تواند در درمان انواع خاصی از اسکارها مانند اسکارهای برآمده یا کلوئید موثر باشد. این داروها مستقیما به بافت اسکار تزریق می‌شوند تا خارش، قرمزی و احساس سوزش ناشی از اسکار کاهش یابد. توجه داشته باشید که نباید استروئید در اسکارهای سطحی یا صاف تزریق شود؛ چرا که این کار می‌تواند منجر به ایجاد فرورفتگی دائمی روی پوست گردد. تزریق‌ها طی چند ماه انجام شده، تورم را کاهش داده و جای زخم به مرور زمان صاف می‌شود.

فیلر یا پرکننده‌های پوستی برای محو کردن جای زخم فرو رفته

فیلر یا پرکننده‌های پوستی برای محو کردن جای زخم فرو رفته

معمولا کسانی که به دنبال آموزش لیزر موهای زائد هستند، تزریق فیلر را هم می‌آموزند؛ زیرا این کار از جمله خدمات زیبایی پرطرفدار است. پرکننده‌های پوستی مواد ژل مانندی هستند که در زیر پوست تزریق می‌شوند. معمولا فیلرها از اسید هیالورونیک ساخته می‌شوند؛ ماده‌ای که به صورت ارگانیک در بدن شما وجود دارد. از فیلرها برای محو کردن جای زخم فرو رفته مانند جای آکنه استفاده می‌شود.

لایه‌برداری شیمیایی برای محو جای زخم خفیف

برای درمان جای زخم خفیف می‌توان از روش لایه‌برداری شیمیایی استفاده کرد. محلول‌های موجود در این لایه‌بردارها خارجی‌ترین لایه پوست را حل می‌کند تا گردش خون بیشتر و پوست صاف‌تر شود. این روش برای افرادی که پوست روشن تری دارند، بهتر عمل می‌کند. اما اگر پوست تیره‌تری دارید، لایه‌برداری با اسید گلیکولیک ممکن است موثر باشد. اسید آزلائیک نیز گزینه خوبی برای درمان آکنه و رنگدانه‌های صورت است.

صرف نظر از رنگ پوست، در طول درمان با لایه‌بردارها روزانه باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و اگر در معرض نور خورشید هستید، چند بار ضدآفتاب را در طول روز تمدید کنید؛ زیرا لایه‌برداری پوست را به شدت به نور و اشعه ماوراء بنفش (UV) حساس می‌کند.

سابسیژن برای از بین بردن اسکار جوش و آکنه

سابسیژن یکی دیگر از درمان‌های رایج زیبایی است که برای بهبود اسکار آکنه استفاده می‌شود. در این روش، سوزن کوچکی در پوست قرار داده می‌شود تا اسکار آکنه از بافت زیرین آزاد شود. سابسیژن به ویژه برای از بین بردن اسکارهای فرورفته و قدیمی موثر است و حتما باید زیرنظر متخصص این کار صورت گیرد.

پانچ صورت برای جای جوش و زخم

پانچ صورت برای جای جوش و زخم

در روش پانچ صورت، از ابزار جراحی متناسب با اندازه اسکار استفاده می‌شود. در این روش جای زخم با ابزار مذکور برداشته شده و سپس بخیه می‌شود. پانچ اکسیژن یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن اسکارهای عمیقی است که به دیگر روش‌های درمانی مقاوم هستند.

میکرونیدلینگ برای بهبود انواع جای زخم

از میکرونیدلینگ می‌توان برای محو کردن جای انواع زخم‌ها استفاده کرد. همان طور که از نام این روش پیداست، در میکرونیدلینگ از سوزن‌هایی برای سوراخ کردن پوست و ایجاد میکروکانال‌هایی استفاده می‌شود. این کار تولید کلاژن را تحریک می‌کند که به تبع آن پوست بازسازی شده و ظاهر اسکار بهبود می‌یابد.

استفاده از انواع پمادها برای محو کردن جای زخم

آخرین مورد و البته اولین راهی که باید امتحان کنید، استفاده از انواع پمادها و کرم‌های تجویزی یا بدون نسخه است. برخی کرم‌های تجویزی ممکن است موثرتر از آن‌هایی باشند که بدون نسخه می‌خرید. بنابراین همیشه مراجعه به پزشک را در اولویت هر کاری قرار دهید. پمادهای تجویزی اغلب حاوی رتینوئیدهای قوی یا استروئید موضعی هستند که خارش و تورم را کاهش می‌دهند.

استفاده از انواع پمادها برای محو کردن جای زخم

آموزش انواع خدمات زیبایی برای از بین بردن جای زخم در آموزشگاه مای اسکین

در این مقاله توضیح دادیم که چه روش‌های موثری برای از بین بردن جای زخم وجود دارد و به عبارتی چگونه می‌توانیم جای زخم را محو کنیم. همان طور که می‌دانید، خدمات زیبایی همیشه مشتریان پروپاقرصی دارد و حتی اگر مراکز زیادی در این حوزه وجود داشته باشد، باز هم نیاز به نیروی کار در این زمینه احساس می‌شود.

اگر شما هم به یادگیری این خدمات و راه‌اندازی کسب و کار خود علاقه‌مند هستید، توصیه ما مراجعه به آکادمی مای اسکین به نشانی skinhairacademy.ir و بهره‌مندی از آموزش‌های فوق‌العاده و تخصصی این آکادمی است. همین الان برای یادگیری مهارت‌های زیبایی تصمیم بگیرید و به این ترتیب آینده شغلی خود را تضمین کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو