جذاب‌ترین کاری که فشار خون را کاهش می‌دهد

منبع: برترین ها

17

1401/8/23

16:54


مدیتیشن در سال‌های اخیر بسیار مرسوم شده است، اکنون یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که می‌تواند به حفظ سلامت قلب و دوری از استرس کمک کند.

همشهری آنلاین: یک کارآزمایی بالینی جدید گزارش می‌دهد که انجام مدیتیشن می‌تواند به افراد کمک کند تا فشار خون بالای خود را بهتر مدیریت کنند و به آنها کمک می‌کند تغییرات سبک زندگی سالم را رعایت کنند.

محققان دریافتند یک برنامه ذهن آگاهی سفارشی هشت هفته‌ای به افراد کمک کرد تا فشار خون خود را در طول یک دوره پیگیری شش ماهه نزدیک به ۶ نمره کاهش دهند.

جذاب‌ترین کاری که فشار خون را کاهش می‌دهد

«اریک لاکس»، محقق ارشد از دانشگاه براون، می‌گوید: «نتایج می‌تواند با سلامتی بیمار مرتبط باشد، با توجه به اینکه مطالعات قبلی نشان داده‌اند که کاهش ۵ نمره‌ای در فشار سیستولیک منجر به کاهش ۱۰ درصدی خطر حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «اگر بتوانیم مهارت‌های ذهن آگاهی را به مردم آموزش دهیم و سپس آن مهارت‌ها را در روابط افراد با چیزهایی که می‌دانیم بر فشار خون تأثیر می‌گذارند مانند فعالیت بدنی یا رژیم غذایی یا پیروی از داروهای ضد فشار خون به کار ببریم، ممکن است بتوانیم اثرات برنامه کنترل فشار خون تجویز شده آنها را افزایش دهیم.»

به عنوان مثال، در این مطالعه، شرکت کنندگانی که مجهز به آموزش ذهن آگاهی بودند، تمایل بیشتری به ورزش کردن و تغذیه سالم داشتند.

محققان حدود ۱۰۰ نفر با فشار خون بالا و درمان نشده را برای شرکت در جلسات گروهی هفتگی در زمینه ذهن آگاهی به کار گرفتند.

لاکس گفت: «انجام مدیتیشن، خودآگاهی افراد را از افکار، عواطف و احساسات فیزیکی‌شان افزایش می‌دهد و به آنها کمک می‌کند به پاسخ‌های خود توجه کرده و احساسات خود را تنظیم کنند.»

وی در ادامه افزود: «تقریباً همه افراد پس از فعالیت بدنی، اغلب برای ساعت‌ها، احساس خوبی دارند و انتخاب‌های غذایی می‌تواند تأثیر زیادی بر احساس ما بر بدن و ذهن داشته باشد.»

سپس محققان میزان کنترل فشار خون بیماران را به مدت شش ماه با یک گروه دیگر متشکل از ۱۰۰ بیمار که تحت مراقبت‌های معمول قرار گرفتند، مقایسه کردند.

لاکس گفت: «ما شاهد کاهش بسیار خوبی در فشار خون طی شش ماه پیگیری در مقایسه با گروه کنترل بودیم.» به گفته وی، «تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که افراد در گروه مدیتیشن بیشتر به خوردن غذاهای سالم برای قلب، ورزش بیشتر و کاهش کم تحرکی تمایل دارند. آنها همچنین سطوح پایین‌تری از استرس را گزارش کردند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو