دستگاه های بدنسازی و کارایی آن در منزل

دستگاه های بدنسازی و کارایی آن در منزل


منبع: آسان طب

22

1401/8/23

19:28


طبق برآورد انجمن اجناس ورزشی ایالات متحده، آمریکائیان همه ساله بیش از ۱/۸ بیلیون دلار صرف دستگاه های بدنسازی خانگی می کنند. امّا در ضمن می توانند از دستگاه های بدنسازی مدرن و کامپیوتری شده در مراکز ورزشی، در دانشگاه ها و… تقریباً به رایگان استفاده نمایند و طاقت قلب و شش های خود را …

دستگاه های بدنسازی و کارایی آن در منزل

طبق برآورد انجمن اجناس ورزشی ایالات متحده، آمریکائیان همه ساله بیش از ۱/۸ بیلیون دلار صرف دستگاه های بدنسازی خانگی می کنند. امّا در ضمن می توانند از دستگاه های بدنسازی مدرن و کامپیوتری شده در مراکز ورزشی، در دانشگاه ها و… تقریباً به رایگان استفاده نمایند و طاقت قلب و شش های خود را بالا ببرند. به هر حال امروزه تجهیزات ورزشی خانگی به طور فراوان در بازار موجود است.خرید تجهیزات خانگی هم آسان است و هم به صورت ریسک می باشد. در این مورد باید سپاسگزار تبلیغات تلویزیونی بود. زیرا انواع مختلفی از تجهیزات عرضه می شوند که باید یکی را انتخاب کرد. لذا بهتر است از یک نفر باتجربه نظرخواهی نموده و بعد اقدام به خرید نمایید. و جزو خرید تجهیزات خانگی هم آسان است و هم به صورت ریسک می باشد. در این مورد باید سپاسگزار تبلیغات تلویزیونی بود. زیرا انواع مختلفی از تجهیزات عرضه می شوند که باید یکی را انتخاب کرد. لذا بهتر است از یک نفر با تجربه نظرخواهی نموده و بعد اقدام به خرید نمایید. و جزو یکی دیگر از جذابیتهای این دستگاهها سادگی استفاده از آنهاست. قسمت اعظم آنها را طوری ساخته اند که با نیازها و تواناییهای مختلف وفق میدهند.بعضی از این دستگاهها طوری است که می توانید مشخصات خودتان از قبیل سن و وزن خود را به آن وارد نموده و نوع تمرین مورد نظر خودتان را انتخاب نمایید و در بعضی موارد یک نفر رقیب را انتخاب نمایید و با او یک مسابقهٔ دوستانه برقرار نمایید. و بعضی از این دستگاه های بدنسازی مدرن حتی صفحهٔ نشان دهنده ای دارند که تعداد تمرینات، کالری مصرف شده، فاصله و تعداد قدمها، مسافت طی شده (به مایل یا کیلومتر) و تعداد ضربان قلب را نیز نشان میدهند. به هر حالی این دستگاه های بدنسازی علیرغم داشتن این همه تجهیزات و امکانات اولاً ممکن است از دقت بالایی برخوردار نباشند و دوم این که این شما هستید که تمرین را انجام می دهید نه دستگاه. در پایین مشخصات کلی بعضی از این دستگاههای تناسب اندام که برای افزایشی طاقت قلب و شش ها می باشد آورده می شود.

دستگاه های بدنسازی

تردمیل از دستگاه های بدنسازی خانگی و باشگاه

برای بعضی ها استفاده از تردمیل یا نوار نقاله برای پیاده روی یا دویدن در جا بهتر از انجام این تمرینات در هوای ناجور بیرون از محوطهٔ سرپوشیده است. نوار نقاله همان طور که از اسمش پیداست دستگاهی است با یک نوار معمولاً لاستیکی پهن آجدار که دور غلطکهایی میچرخد و فرد تمرین کننده به صورت در جا در روی آن یا پیاده روی میکند و یا میدود. این دستگاه دارای یک موتور الکتریکی است که نوار را میچرخاند و دور آن را تمرین کننده بسته به سرعت قدم های خود تنظیم می نماید. در نتیجه شدت تمرین را میتوان با افزایش سرعت دور موتور تنظیم نمود. ضمناً اگر فرد تمرین کننده در نظر داشته باشد که مانند پیاده روی یا دویدن در سر بالایی دامنهٔ تپهای را تداعی نماید می تواند شیب دستگاه را به دلخواه به اندازه مورد نظر تنظیم بکند. و مدت زمان تمرین را نیز بخورد دستگاه های بدنسازی بدهد. بدین طریق با افزایش شیب و سرعت حرکت ضربان قلب خود را در محدودهٔ هدفمند حفظ نمایند. ضمناً ماهیچه های پاهای خود را بیشتر به فعالیت در آورند. و بعضی از این دستگاهها را میتوان از قبل برنامه ریزی نمود تا برمبنای زمان بندی مورد دلخواه شما سرعت و همین طور شیب آن را افزایش یا کاهش دهد تا ضربان قلب شما در محدودهٔ هدفمند باقی بماند. در موقع تمرین در روی تردمیل ابتدا با پاهای گشاد از هم روی نوار بایستید و از نردهٔ کنار آن بچسبید و سپس دگمهٔ استارت آن را فشار دهید. البته قبلاً سرعت چرخش آن را تعیین نموده اید و ضمنا بعضی از این دستگاه های بدنسازی در حالت عادی دارای سرعتی معادل پیاده روی عادی یک فرد متوسط می باشند. این عامل باعث میشود تا نه تنها ترمز کردن آن در پایان جلسه به راحتی صورت بگیرد، بلکه سرعت آن برای استارت بعدی نیز مناسب باشد. به هر حال بعد از این که نوار راه افتاده و شما همگام خود را با آن موزون نمودید، دستهای خود را از روی نردهٔ طرفین آن برداشته و در طرفین خود به صورت طبیعی در خلاف جهت حرکت پای مربوط به حرکت در آورید. بدین طریق ضمن حرکت در روی تردمیل، توجه خود را به جلو معطوف بکنید. ضمناً در صورتی که تعادل خود را از دست بدهید و روی تردمیل سکندری بخورید یا سرعت گامهای شما با حرکت آن از نظم خارج بشود، در روی این دستگاه یک دگمهٔ بزرگ قرمز رنگ اضطراری در نزدیکی دم دست برای خاموش کردن آن وجود دارد. و بهتر است قبل از سوار شدن محل این دگمه را به ذهن خود بسپارید تا در موقع نیاز بتوانید آن را فشار بدهید. زیرا پرت شدن از انتهای نوار دردناک و خطرناک خواهد بود. حرکت در روی آن نیز به دلیل اینکه یک پا همیشه در روی آن قرار دارد، درست شبیه حرکت در روی زمین است که از نوع نیمه بلند محسوب می شود، ولی دویدن در روی نوار مانند دویدن در زمین به دلیل این که در بعضی لحظه ها تماس هر دو پا بازمین قطع می شود و هر دو پا در هوا قرار میگیرند از نوع بلند به حساب می آید. به هر حال در صورتی که در اثر استفاده از ورزش های از نوع بلند و فشار ناشی از فرود روی زمین موجب صدمه دیدن قوزک پاهایتان شده باشد، بهتر است تا بهبودی کامل آنها  از نوع بلند استفاده نکنید.

دوچرخه ثابت یا رکاب زنی درجا

دستگاه های بدنسازی

به گزارش مجله پزشکی آسان طب رکابزنی در جا مزایای فراوانی دارد. از جمله در حین این که در حال رکاب زنی شدید هستید، میتوانید آب بنوشید، تلویزیون تماشا کنید یا حتی روزنامه بخوانید و ضمناً در افزایش طاقت قلب و شش های خود بکوشید. و برای ایجاد تنوع میتوانید یک روز در خارج از خانه بدوید و روز دیگر در داخل خانه به رکاب زنی در جا مشغول بشوید. یا می توانید در همان سالن ورزشی و در طی یک جلسه کمی رکاب بزنید و کمی از دستگاه های بدنسازی دیگر استفاده نمایید تا برنامهٔ تناسب اندام شما تکمیلی گردد. این نوع دوچرخه های ثابت در انواع و مدل های مختلف وارد بازار شده است و در آنها یا از یک چرخ لنگر نسبتاً سنگین یا پره دار استفاده شده است که به وسیله زنجیر چرخ به پدال وصل شده است تا به دلیل سنگینی یا مقاومت هوا در مقابل چرخش پرهها نیروی لازم را اعمال نمایند که در بعضی از آنها قابل تنظیم است و مقدار انرژی لازم برای تمرین را میتوان معین نمود بعضی از این دوچرخههای ایستا کار دو گانه انجام میدهند، یعنی ضمن پدال زدن برای تقویت ماهیچه های پاها، میتوان فرمان بلند آن را نیز که فنری مقاوم است به جلو و عقب کشیده و در نتیجه ماهیچه های بازوها و سینه و سرشانه ها را نیز به فعالیت انداخت. نوع مجهز به تنظیم مقاومت الکترونیکی و آن هایی که مجهز به نشاندهندهٔ کامپیوتری هستند، گرانتر می باشند.برای بعضی از تمرین کننده ها، دوچرخهٔ ایستای خمیده ممکن است انتخاب مناسبی باشد. در این نوع دوچرخهٔ ایستا زین آن به جای اینکه در بالای پدالی قرار داشته باشد در خط افقی با آن قرار دارد. در نتیجه برای پدال زدن باید پاهای خود را به صورت افقی در جلو خود دراز نمایید. در نتیجه موجب می شود تا ماهیچه های کفل و ران ها به فتالیت بیافتند و در این ها نیز فاصله رکاب در دورترین حد مانند دوچرخه های معمولی باید به حدی باشد که زانوی شما کمی زاویه داشته باشد.

دستگاه بدنسازی پله نوردی 

دستگاه های بدنسازی

چه کسی می توانست فکر نماید که پله نوردی روزی یک تمرین محبوب برای تناسب اندام خواهد شد؟ امروزه دیدن مردمی که برای استفاده از دستگاه پله نوردی در مراکز ورزشی به صف ایستاده اند، یک امر عادی میباشد. در این تمرین از طریق بکار انداختن ماهیچه های پاها و کفلی موجب تقویت ماهیچه های قلب و شش ها میگردند.دستگاه پله نوردی خوابیده دارای نوعی صندلی است که پشت آدمی به آن تکیه می کند.بعضی از این دستگاههای پله نوردی فشار ضربه ای به مفاصل پاها وارد نمی کند. مهمترین این تمرینات مربوط به فشار پاهاست. یعنی وقتی با یک پا به پدال مربوطه فشار وارد می کنید، پدال دیگری بالا میآید و برعکس، در بعضی از این دستگاههای پله نوردی دستگیره هایی برای به فعالیت انداختن بازوها نیز تعبیه شده است. ضمناً بعضی از این ها که حرکت پلهای پائینی دارند، تقریباً نوعی نوار نقاله برای پیاده روی در جامی باشد که باید مرتباً وزن خودتان را از این پا به آن پا و بر عکس منتقل نمایید. پله نوردی با این دستگاه موقعی مؤثرتر است که هر پله را تا به پایین ترین نقطه اش فشار داده و طی نمود، نه کوتاه و نسبتاً تند. ضمناً سعی کنید حالت قائم خود را حفظ نمایید و زمانی که خسته میشوید از انداختن مقداری از وزن بدنتان از طریق بازوهایتان بروی دستگیره های آن خودداری نمایید. در مدل های جدید فکر اینکار شده است و دستگیره های آنها را به صورت میلهٔ عمودی ساخته اند تا نشود وزن بدن را بروی آنها منتقل نمود. ضمناً اکثر این دستگاه های بدنسازی پله نوردی را طوری ساخته اند که می شود جهت سطوح مختلف تلاش برنامه ریزی نمود. برای مثال، یک مدل شما را قادر میسازد تا بین ۴ تا ۱۷ برابر زمان استراحت انرژی مصرف نمایید. در زمان تمرین با این دستگاهها باید پاهای شما در فعالیت باشند هر چند که در واقع با این پله نوردی به مکانی در بالا نمی رسید و در یک نقطه ثابت هستید.

منبع:https://mag.asanteb.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو