نشانه های آنفولانزای گوجه فرنگی و نکات پیشگیری از این بیماری

نشانه های آنفولانزای گوجه فرنگی و نکات پیشگیری از این بیماری


منبع: آرگا

16

1401/8/23

20:09


در واقع درمان آنفولانزای گوجه فرنگی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با نشانه ها، علل و حتی درمان این بیماری مسری آشنا شوید.

به طور کلی آنفولانزای گوجه فرنگی را می توان یک عفونت بسیار مسری دانست که معمولا از طریق تماس نزدیک به ویژه در میان کودکان خردسال کمتر از ۵ سال پخش می شود. با وجود اینکه این بیماری تهدید کننده زندگی افراد نیست اما با این حل در صورت ابتلا به آن بایستی سریعا برای درمان اقدام نمایید.

آشنایی با آنفولانزای گوجه فرنگی

بهتر است بدانید که این آنفولانزا یک نوعی بیماری ویروسی نادر و محدود شونده به شمار می آید که اصطلاح آنفولانزای گوجه فرنگی یا تب گوجه فرنگی به دلیل تاول های قرمز رنگ به شکل گوجه فرنگی که روی بدن افراد مبتلا ظاهر می شود به این بیماری داده شده است. این تاول ها مشابه تاول هایی هستند که با ویروس آبله میمون در افراد جوان دیده می شوند.

خصوصیات بیماری آنفولانزای گوجه فرنگی

نکته جالب این است که این آنفولانزای ویروسی، نام خود را از تاول های قرمز گوجه مانند گرفته که در سراسر بدن فرد مبتلا پخش می شود. به طور کلی کودکان بین یک تا پنج سال و حتی بزرگسالانی که سیستم یمنی ضعیف تری دارند را مورد هدف قرار می دهد. اگرچه این بیماری کاملا مسری است اما تاکنون هیچ مورد مرگ و میر مربوط به این بیماری گزارش نشده است.

در حالی که امروزه جامعه جهانی در تلاش است تا با عفونت کووید ۱۹ و حتی وجود نامحسوس عفونت های آبله میمون زندگی کنند، ویروس جدید آنفولانزای گوجه فرنگی نیز موج جدیدی از اضطراب به ویژه برای کودکان ایجاد کرده است. در واقع این آنفولانزا یک بیماری کاملا ویروسی محسوب می شود که معمولا با جوش، تاول یا زخم در دهان آغاز می شود.

این بیماری معمولا از طریق تماس نزدیک به ویژه در میان کودکان خردسال زیر پنج سال ایجاد می شود. گفته شده که راش های قرمز و تاول هایی که به دلیل آنفولانزای گوجه فرنگی پدید آمده، مشابه مواردی است که در بیماری دست، پا و دهان دیده شده است.

در حالی که میزان گسترش آن هنوز مشخص نیست اما حداقل ۸۲ مورد توسط بیمارستان های دولتی محلی هند از اولین بار شناسایی این عفونت گزارش شده که امکان دارد به کشور های دیگر نیز سرایت نماید.

چگونگی درمان آنفولانزای گوجه فرنگی

نشانه های ابتلا به بیماری

در واقع تب گوجه فرنگی را می توان یک بیماری عفونی خود محدود شونده دانست که علائم و نشانه های آن پس از چندین روز برطرف می شوند. این بیماری زمانی که تشخیص داده می شود در ابتدا علائم آن شامل تب خفیف، از دست دادن اشتها، بی حالی و گاهی اوقات گلودرد خواهند بود.

پس از تب، لکه های قرمز کوچک ظاهر می شوند که اغلب به تاول و سپس به زخم تبدیل خواهند شد. در برخی موارد نیز استفراغ، حالت تهوع، خستگی، اسهال و کم آبی بدن گزارش شده اند. چنانچه کودک یا یکی از اعضای خانواده تان این علائم را دارد حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید. از آنجایی که عفونت گوجه فرنگی می تواند به سرعت گسترش پیدا کند فرد مبتلا بایستی تا زمان تایید در انزوا بماند.

در حالت کلی نشانه های اولیه مشاهده شده در کودکان مبتلا به این آنفولانزا شامل موارد فوق خواهد بود:

  • تب بالا
  • درد در مفاصل
  • بثورات پوستی

نشانه های تب گوجه فرنگی

علاوه بر این ممکن است مانند سایر عفونت های ویروسی، علائم فوق نیز در کودکان مشاهده شوند:

  • تهوع و استفراغ
  • تورم بدن
  • خستگی
  • کم آبی بدن
  • درد مفاصل
  • اسهال

این نشانه ها معمولا در طول هفت تا ده روز کاهش می یابند و مبتلایان بایستی بین پنج تا هفت روز قرنطینه را به خوبی رعایت کنند. معمولا تاول های این بیماری با بثورات آبله مرغان اشتباه گرفته می شوند تا این تفاوت که تاول آبله مرغان در کف دست و پا ایجاد نمی شود اما فرد مبتلا به این آنفولانزا ممکن است کف دست و پاهایش تاول بزند.

چگونگی درمان تب گوجه فرنگی

به صراحت می توان گفت که در حال حاضر هیچ دارو یا واکسن خاصی برای این آنفولانزا در دسترس نیست. معمولا پزشکان توصیه می کنند تا فرد مبتلا به این بیماری در قرنطینه بماند، استراحت کند، مایعات فراوان مصرف کند و به منظور تسکین سوزش و بثورات خود از یک حوله گرم استفاده نماید.

چگونگی درمان بیماری آنفولانزا

همچنین درمان های حمایتی نیز به شکل لوسیون کالامین موضعی برای تاول ها، پاراستامول یا استامینوفن برای درد، دارو های ضدحساسیت برای خارش و ژل های موضعی دهان برای زخم های دهان تجویز می شوند. مراقب باشید تا از دستکاری و خراشیدگی تاول ها جلوگیری شود و اجازه دهید تا تاول ها خود به خود فروکش کنند.

به طور کلی افراد مبتلا به این بیماری می توانند در آب گرم حمام کنند تا سوزش پوست شان از بین برود. در این میان استفاده از لوسیون تسکین دهنده پوست نیز ممکن است بسیار کمک کننده باشد. تا زمانی که علائم ادامه دارد استراحت کنید تا تب رفع شده و تاول ها نیز بهبود یابند.

نکات مهم برای پیشگیری از این آنفولانزا

با وجود اینکه بیماری انفولانزای گوجه فرنگی یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست اما نظارت دقیق بر آن و انجام اقدامات مناسب برای جلوگیری از کنترل خارج شده بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود. معمولا پزشکان به والدین توصیه می کنند که از این بیماری وحشت نکنند و همچنین از آن ها خواسته اند تا با شروع علائم در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایند.

توجه داشته باشید که این بیماری تا حد بسیار زیادی قابل پیشگیری است بنابراین مراقبت های بهداشتی بسیار ضروری خواهند بود. همچنین کودکان آلوده نباید سطوح را لمس کنند و از تماس نزدیک با سایر کودکان سالم خودداری نمایند.

پیشگیری از بروز تب گوجه فرنگی

در واقع با آموزش اقدامات پیشگیرانه به کودکان آلوده توصیه می شود حتی اشتراک گذاری اسباب بازی ها، لباس ها، غذا یا سایر اقلام با سایر کودکان غیر آلوده را محدود کنند. در این مواقع حفظ بهداشت مناسب و رعایت دستورالعمل های پیشگیرانه برای ایمنی تمام بیماران توصیه می شود.

همچنین در ادامه پس از پایان مبحث بیماری آنفولانزای گوجه فرنگی نیز پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با روش ها و راهکار های درمان هموفیلوس آنفولانزا و همچنین با نشانه ها و نحوه درمان بیماری آمفیزم ریه نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو