نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX چیست؟

نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX چیست؟


منبع: تکراتو

15

1401/8/23

22:33


بازار کریپتو در هفته‌های گذشته مشکلات عجیبی داشت که علت بزرگ آن ورشکستگی صرافی FTX بود؛ حال در این مطلب به دنبال نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX هستیم.

نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX چیست؟

بازار کریپتو در هفته‌های گذشته مشکلات عجیبی داشت که علت بزرگ آن ورشکستگی صرافی FTX بود؛ حال در این مطلب به دنبال نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX هستیم.

یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان، FTX، با یک حفره 8 میلیارد دلاری در ترازنامه آن اخیراً به ورشکستگی رسیده است. از 1 میلیون کاربر آن، بسیاری از آن‌ها اکنون نمی‌توانند وجوه خود را از این صرافی برداشت کنند. روز جمعه، گروه FTX، که مرکز اداره آن در آمریکا قرار دارد، اما دفتر مرکزی آن در واقع در باهاما است، برای قرار گرفتن، تحت پوشش قانون حمایت از ورشکستگی در ایالات متحده اقدامات لازم را به عمل آورد.

به نظر می‌رسد که رقیب FTX، بایننس، نقشی کلیدی در فروپاشی دومین صرافی رمزارزهای جهان بازی کرده است. در ادامه گزارشی گام به گام از چگونگی وقوع این فاجعه اقتصادی و نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: احتمال ورشکستگی صرافی FTX قوت گرفت ؛ چند درصد اتریوم از دست رفت؟

پیش درآمدی از نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX

سم بنکمن-فرید و چانگ‌پنگ ژائو که با نام‌های SBF و CZ شناخته می‌شوند، می‌توانند به عنوان دو روی یک سکه ارز دیجیتال دیده شوند. در چند سال گذشته که مدت کوتاهی هم بود، آن‌ها دو تا از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال را ایجاد کردند: FTX و صرافی بزرگتر از آن، Binance. به عنوان شرکای تجاری سابق و بازیگران اصلی یک صنعت چند میلیارد دلاری، داستان زندگی آن‌ها به هم گره خورده است. اما سوابق آن‌ها بسیار متفاوت است.

بنکمن-فرید، 30 ساله، پسر استادان دانشگاه استنفورد و فارغ التحصیل موسسه فناوری ماساچوست است. او کمک‌های سیاسی چند میلیون دلاری کرد، در کاپیتول هیل در یک لابی برای تنظیم مقررات حوزه کریپتو ظاهر شد، با افرادی مانند بیل کلینتون و تونی بلر در کنفرانس های FTX روابط نزدیکی ایجاد کرد و برای مشهور کردن نام شرکتش به عرصه بسکتبال روی آورده و در باشگاه میامی هیت در فلوریدا سرمایه‌گذاری کرد. ثروت او که در ابتدای هفته حدود 16 میلیارد دلار ارزش داشت، اکنون از بین رفته است.

ژائو 45 ساله در استان ساحلی جیانگ سو در شمال شانگهای به دنیا آمد و در سن 12 سالگی به دنبال پدر خود به کانادا رفت. ژائو اکنون یک شهروند کانادایی است. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه مک گیل مونترال در رشته علوم کامپیوتر، او قبل از راه اندازی بایننس در سال 2017، روی سیستم‌های برنامه‌نویسی برای بورس اوراق بهادار توکیو و بلومبرگ کار کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، ثروت او نیز از اتفاقات اخیر ضربه خورده است و امسال با 79 میلیارد دلار کاهش به  16.4 میلیارد دلار رسیده است. احتمالاً با بروز مشکلات بنکمن-فرید، از این نظر تحت فشار باقی خواهد ماند.

نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX

هفته گذشته چهارشنبه 2 نوامبر (11 آبان)، ژائو در لیسبون بود که شعله‌های اولیه بحران FTX روشن شد. مدیر اجرایی بایننس در اجلاس وب سالانه سخنران گردهمایی بزرگان و فعالان دنیای فناوری بود و طبق معمول از آینده بلندمدت دارایی‌های دیجیتال دفاع می‌کرد.

او در این سخنرانی گفت: «من فکر می‌کنم نوسانات همیشه وجود خواهد داشت. این یک بازار معاملاتی است. درست مثل بازار سهام است. اگر بازارهای سهام نوسان نداشته باشند، دیگر چه کسی در آن سرمایه گذاری خواهد کرد؟»

از صحبت‌های او به نظر می‌رسید که یک دوره جدید از نوسانات منفی قریب الوقوع بوده است. در حین صحبت‌های ژائو، سرویس خبری رمزارزها، CoinDesk ادعاهایی را در مورد ترازنامه Alameda Research، یک صندوق تامین سرمایه در حوزه رمزارزها متعلق به موسس FTX، سم بنکمن-فرید منتشر کرد. آلامدا میلیاردها دلار ارز دیجیتال خود FTX، یعنی FTT را در اختیار داشت و از آن به عنوان وثیقه در گرفتن وام‌های بیشتر استفاده می‌کرد. این بدان معناست که کاهش ارزش رمزارز FTT به هر دو شرکت، با توجه به مالکیت مشترک آن‌ها، آسیب می‌رساند.

در روز جمعه 4 نوامبر (13 آبان)، پس از گزارش CoinDesk، یک محقق رمزارز با نام مستعار، Dirty Bubble Media، ادعاهای بیشتری در مورد Alameda در پلتفرم خبرنامه‌ای Substack، منتشر کرد. در این خبرنامه سوالی مطرح شد که آیا شرکت ورشکسته است یا خیر. این محقق با اشاره به نگهداری بخشی از دارایی‌های FTT، گفت:

«تقریباً مثل این است که SBF [سام بانکمن-فرید] راهی برای هک کردن سیستم مالی پیدا کرده است و میلیاردها دلار را در شرایط اقتصادی ضعیف چاپ می‌کند که در مقابل آن توانسته است، مبالغ هنگفتی را از طرف‌های ناشناس قرض بگیرید».

در روز یکشنبه 6 نوامبر (15 آبان)، زمانی که ژائو در توییتی اعلام کرد: «به دلیل افشاگری‌های اخیر که منتشر شده است، بایننس دارایی توکن‌های FTT خود را نقد می‌کند». زنگ خطر را در میان سرمایه‌گذاران به صدا درآورد. تصور می‌شد که میزان این توکن‌های FTT ژائو حدود 5 درصد از کل توکن‌ها است، که ارزش آن حدود 580 میلیون دلار قبل از سقوط این ارز بود. در همین زمان شاهد افزایش نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX بودیم.

نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX

چانگ پنگ ژائو

در سال 2019، بایننس به عنوان سهامدار در FTX سرمایه گذاری کرده بود. سال گذشته از این سهام خارج شد و 2.1 میلیارد دلار به صورت استیبل‌کوین خود بایننس (BUSD) و توکن‌های FTT به عنوان بخشی از معامله دریافت کرد.

در حالی که پیامدهای این حرکت در صنعت کریپتو مشهود بود، ژائو توییت کرد: «ما علیه کسی نیستیم». اما در همان پست او افزود: «اما ما از افرادی که پشت سر سایر بازیگران صنعت بر علیه آن‌ها لابی می‌کنند حمایت نخواهیم کرد». با این حال یک منبع نزدیک به بایننس، گفت هیچ سوء نیتی نسبت به FTX در فروش ارز FTT وجود ندارد.

به نظر می‌رسد که این لابی‌گری اشاره‌ای به بنکمن-فرید باشد که میلیون‌ها دلار برای سیاستمداران دموکرات ایالات متحده و لابی کردن جهت تنظیم مقررات دقیق‌تری در حوزه تجارت کریپتو در واشنگتن هزینه کرده بود.

بیشتر بخوانید: نحوه ساخت توکن NFT چگونه است؟

تاثیرات عمیق نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX

در روز دوشنبه 7 نوامبر (16 آبان)، بنکمن-فرید با مجموعه توییت‌های خود به آشفتگی آخر هفته واکنش نشان داد و مدعی شد: «یک رقیب با شایعات نادرست تلاش می‌کند ما را با مشکل روبرو کند». وی افزود: « وضعیت FTX خوب است. دارایی‌ها هم در وضعیت خوبی هستند».

او مشخص نکرد که به چه کسی اشاره می‌کند. اما سپس ژائو را که 500 میلیون دلار از پول بایننس را برای کمک به ایلان ماسک جهت خرید توییتر تعهد داده است، با توییتی تگ کرد که در آن گفت: «خوشحال می‌شوم، اگر بتوانیم با هم برای توسعه اکوسیستم کار کنیم».

در روز سه شنبه 8 نوامبر (17 آبان)، پس از توقف خصومت ها، ژائو اعلام کرد که بایننس FTX را خریداری کرده و آن را نجات خواهد داد. ژائو در توییتی نوشت: «امروز بعدازظهر، FTX از ما کمک خواست. زیرا در یک بحران قابل توجه نقدینگی قرار دارد. برای محافظت از کاربران، ما یک [قولنامه] غیر الزام‌آور امضا کردیم که قصد داشتیم به طور کامل FTX.com را خریداری کنیم».

بنکمن-فرید این معامله را در توییتر تأیید کرد: «مراحل این معامله کاملاً به جریان افتاده‌اند و اولین و آخرین سرمایه گذاران FTX.com یکسان هستند؛ ما در مورد یک معامله استراتژیک با بایننس برای خرید FTX.com (در انتظار DD) به توافق رسیدیم». DD، یا بررسی موشکافانه، مهم‌ترین عبارت در آن توییت بود.

نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX

سم بنکمن فرید

در روز چهارشنبه 9 نوامبر (18 آبان)، اتفاقاتی افتاد که نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX را تقویت کرد. با افزایش شایعات در مورد حفره‌های مالی عظیم در ترازنامه FTX، ژائو ناگهان قطع همکاری کرد و شرکت بنکمن-فرید را وارد یک بحران تمام عیار کرد. بایننس پس از بررسی‌های دقیق‌تر، اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند این معامله را ادامه دهد.

بایننس در بیانیه‌ای گفت: «در ابتدا، امید ما این بود که بتوانیم از مشتریان FTX برای تامین نقدینگی حمایت کنیم، اما این مسائل خارج از کنترل یا توانایی ما برای کمک است». سپس ژائو در توییتر خود نوشت که «روز غم انگیزی» بود.

در روز پنجشنبه 10 نوامبر (19 آبان)، در حالی که FTX برای یافتن یک راه نجات جدید تلاش می‌کرد، بنکمن-فرید به توییتر بازگشت و اظهار داشت که او «اشتباهات بزرگی مرتکب شده و باید کار خود را بهتر انجام می‌داد». با این صحبت‌ها آینده FTX در تردید جدی قرار گرفت.

در روز جمعه 11 نوامبر (20 آبان)، FTX برای قرار گرفتن تحت پوشش قانون حمایت از ورشکستگی فصل 11 در ایالات متحده در اقدامی که شامل پلتفرم این صرافی و شرکت Alameda می‌شد، درخواست داد. سپس جان ری سوم، یک وکیل فعال در حوزه تغییر ساختار و تصفیه امور شرکت‌های ورشکسته که پیش از این در انحلال غول انرژی انرون کار کرده است، به عنوان مدیر اجرایی جایگزین بانکمن-فرید شد.

ساعاتی قبل از تایید ورشکستگی، ژائو هشدار داد که بازار کریپتو با یک بحران به سبک سال 2008 مواجه شده است و شکست‌های بیشتری در راه است. فایننشال تایمز گزارش داد که او در کنفرانسی در اندونزی گفت که بحران مالی جهانی سال 2008 «احتمالاً یک قیاس دقیق» برای رویدادهای این هفته است.

به نوبه خود، بانکمن-فرید سعی کرد مثبت‌اندیش باقی بماند. او با اعلام ورشکستگی در توییتر، ضمن عذرخواهی دوباره گفت: «امیدوارم این اقدامات بتواند باعث بهبود اوضاع شود. همچنین امیدواریم با اعلام ورشکستگی باعث شفافیت، اعتماد و تسلط مناسب بر اوضاع شده باشیم».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نقش بایننس در فروپاشی صرافی FTX چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: theguardian

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو