تقاضای سفر در بین خانواده های ایرانی کاهش خواهد یافت

منبع: همگردی

69

1401/8/24

06:31


ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تقاضای سفر در بین خانواده های ایرانی کاهش خواهد یافت.

براساس اخبار منتشر شده، خط فقر تا پایان سال به 17 میلیون تومان می رسد. با توجه به این اخبار و البته افزایش نرخ اقامت، حمل و نقل و… که از ارکان مهم سفر محسوب می شوند در حوزه سفرهای داخلی با افزایش نرخ روبرو خواهیم شد. با این توصیف و اینکه هم اکنون نیز سفر به عنوان کالایی لوکس در سبد خانوار جای دارد، این سوال پیش می آید که آیا در دوران پساکرونا و امیدهایی که برای رونق و توسعه گردشگری وجود دارد، سفر همچنان می تواند در سبد خانواده های ایرانی باقی بماند یا آنکه با تغییر شکل آن روبرو خواهیم شد.

سید مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی) درخصوص عواملی که بر باقی ماندن یا حذف سفر در سبد خانواده های ایرانی تاثیرگذار خواهند بود، گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته در دوران پسا کرونا و اوایل سال با حجم زیادی از سفرهای داخلی روبرو شدیم. چرا که از یک سو در مرحله نخست ارکان وابسته به سفر افزایش نرخ چندانی نداشتند و از دیگر سو با تعداد زیادی از تعطیلات میان و آخر هفته ای روبرو بودیم.

او ادامه داد: تمام این عوامل سبب شد تا در شش ماه نخست سال جاری با افزایش میزان سفر و البته استقبال از مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری همراه شویم و مراکز اقامتی مرتب مسافر داشتند. این روند تا مهر ادامه داشت. اما طی چند ماه اخیر با متوقف شدن تعطیلات، با کاهش میزان سفر روبرو شده ایم و از این پس نیز با افزایش هزینه های سفر، این حوزه با چالش هایی روبرو خواهد شد. قاعدتا در چنین شرایطی تقاضای سفر در سبد خانواده ها کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته فاطمی، با وجود آنکه کاهش تقاضای سفر را به دنبال خواهیم داشت اما سفر در سبد خانواده ها باقی خواهد ماند. شاید شکل کلی آن تا حدودی تغییر کند اما همچنان خانواده ها به سفر خواهند رفت. قطعا سفر همچون سال گذشته نخواهد بود، چرا که در سال گذشته علاوه بر اتمام محدودیت های سفر بواسطه شیوع کرونا و اینکه عموم جامعه حدود دو سال بود که سفر نرفته بودند و بازار تشنه سفر بود و هم اینکه نرخ های سفر پایین تر بود. با افزایش نرخ ها قاعدتا هزینه سفر در سبد خانواده افزایش خواهد یافت.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درخصوص طرح سفرهای ارزان نیز گفت: طرح سفرهای ارزان در حال پیش رفتن است و به میزان اعتباراتی بستگی دارد که بتوانیم جذب کنیم، چرا که باید بتوانیم وام هایی برای خانوار در نظر بگیریم که بتوانیم براساس آن سفرهای ارزان را پیش ببریم. پیش بینی ما اختصاص 10 تا 15 میلیون تومان برای هر فرد در سال است البته که این وام به همه و عموم جامعه اختصاص نخواهد یافت بلکه شامل برخی از دهک های می شود که اعلام خواهیم کرد.

او همچنین درخصوص سیاست همه مکانی و همه زمانی کردن سفر گفت: برای آنکه بتوانیم توزیع همه مکانی و همه زمانی سفر را داشته باشیم، چند موضوع را پیگیری می کنیم. از آن جمله میتوان به ساماندهی تعطیلات، معرفی شهرهای مکمل سفر در زمان پر مسافر و رویدادهای گردشگری است که در زمان هایی که مسافر کمتری داریم، بتواند پوشش دهنده باشد و مسافران را جذب کند.

فاطمی با اشاره به آخرین نتایج طرح ساماندهی تعطیلات اذعان داشت: سعی ما برآن است تا این طرح را در دو بخش پیش ببریم. بخش نخست به تعطیلات آخر هفته باز می گردد و با دولت این طرح را پیش می بریم تا بتوانیم دو روز آخر هفته شامل پنجشنبه و جمعه را تعطیل اعلام کنیم تا رونقی در سفرهای آخر هفته ایجاد کنیم. همچنین طرح افزایش تعطیلات در طول سال را با مجلس پیش می بریم. طرح این مهم نیز تکمیل و در ستاد هماهنگی سفر بین دستگاه های اجرایی مطرح شده است. رایزنی ها در جریان است تا مسائل و نقطه نظر دستگاه های مختلف در این خصوص جمع آوری و طرح اصلاح شود. اگر طرح مورد موافقت قرار گیرد شاید بتوانیم آن را در سال آینده اجرایی کنیم اما قطعا به تعطیلات زمستان سال جاری نمی رسد.

تقاضای سفر در بین خانواده های ایرانی کاهش خواهد یافت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو