اقامتگاه‌ها و باغ‌های سنتی شیراز

منبع: فوت و فن

16

1401/8/24

07:35


در این مطلب قصد داریم با برخی از باغ‌ها و اقامتگاه‌های سنتی شهر شیراز آشنا شویم. در پایان نیز بهترین راه خرید بلیط هواپیما ارزان برای پرواز تهران شیراز را به شما معرفی می‌کنیم.

اقامتگاه‌ها و باغ‌های سنتی شیراز

شیراز شهر تاریخ و شعر است و در آن، اقامتگاه‌ها و باغ‌های سنتی و زیبایی قرار دارند. این شهر یکی از مقاصد بسیار محبوب گردشگری داخل ایران است که هرساله مسافران زیادی را به خوب جذب می‌کند. در این مطلب قصد داریم با برخی از باغ‌ها و اقامتگاه‌های سنتی شهر شیراز آشنا شویم. در پایان نیز بهترین راه خرید بلیط هواپیما ارزان برای پرواز تهران شیراز را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین باغ‌های شیراز

شیراز از باغ‌ها و عمارت‌های سنتی زیبایی برخوردار است که تماشای هرکدام از آن‌ها، ارزش سفر به این شهر را دوچندان می‌کند.

باغ ارم

یکی از مشهورترین باغ‌های شیراز، باغ ارم است. این باغ به همراه عمارت زیبایی که در آن قرار دارد، از دوره قاجار به‌جای‌مانده است. قدم‌زدن در فصل بهار درون این باغ تماشایی، فوق‌العاده فرح‌بخش خواهد بود.

باغ عفیف‌آباد

باغ عفیف‌آباد 127 هزار مترمربع وسعت دارد و یکی از کهن‌ترین باغ‌های ایرانی است. این باغ، گردشگاه پادشاهان صفوی و متعلق به یعقوب خان ذوالقدر، حاکم وقت فارس بود. در سال 1284 قوام الملک این باغ را خرید و بازسازی کرد. معماری عمارت این باغ بسیار زیبا و الهام‌بخش است.

باغ دلگشا

این باغ در شمال شرقی شیراز و در حوالی آرامگاه سعدی قرار دارد. گفته می‌شود باغ دلگشا از زمان ساسانیان برجای‌مانده است. در زمان صفویان نیز این باغ بسیار محبوب بوده است. مساحت آن 7.5 هکتار بوده و درختان نارنج و پرتغال در آن وجود دارند. سرچشمه آب جاری در باغ دلگشا، چشمه قنات آرامگاه سعدی است. مانند اکثر باغ‌های شیراز، درختان نارنج حضور چشمگیری در این باغ دارند.

باغ نارنجستان قوام

این باغ به مساحت 3500 مترمربع در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند، واقع شده است. نارنجستان قوام بین سال‌های 1257 تا 1267 به دستور علی محمدخان قوام ساخته شد و شامل بیرونی (موزه نارنجستان) و اندرونی (خانه زینت الملوک) است. از بنا‌های موجود در این باغ می‌توان به حسینیه قوام، حمام گچینه، مکتب‌خانه قوام، دیوان خانه قوام و حمام اختصاصی قوام اشاره کرد.

باغ جهان‌نما

باغ جهان‌نما باغی است که با دیوار‌های بلند احاطه شده و دارای طراحی داخلی سنتی به همراه جویباری است که از رودخانه رودکنی سرچشمه می‌گیرد. درختان این باغ عموما نارنج و سروناز هستند. جدا از معماری زیبای این بنا می‌توان به دسته‌های گل سرخ که به شکل 8 ضلعی در مرکز باغ کاشته‌اند، اشاره کرد. عمارت این باغ به شکل 8 ضلعی و دارای 4 طاقچه است و در هر گوشه، یک راهرو دارد. نمای عمارت از آجر ساخته شده است و از این عمارت به‌عنوان موزه استفاده می‌شود.

اقامتگاه‌های سنتی شیراز

حضور در اقامتگاه‌های سنتی شیراز تجربه زیستن در خانه‌های مرمت شده و معماری سنتی ایران را به همراه دارد. در شیراز چندین اقامتگاه سنتی وجود دارد که به چند نمونه از آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

سرای همایونی

این اقامتگاه متشکل از 10 اتاق است که در طبقات همکف و اول و هم چنین دورتادور این سرای سنتی قرار گرفته‌اند. قدمت این بنا 200 سال و متعلق به دوران قاجار است. در حیاط این اقامتگاه یک حوض زیبا قرار دارد و دور تا دورش را گلدان‌های رنگارنگ احاطه کرده‌اند. از اقامتگاه سرای همایونی تا باغ نارنجستان، فاصله چندانی نیست.

پنج‌دری

قدمت اقامتگاه پنج‌دری شیراز به 120 سال پیش در دوران قاجار باز می‌گردد. این بنا در سال 96 بازسازی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اقامتگاه پنج‌دری 11 اتاق دورتادور حیاط خود دارد و از فضای سنتی و دلنشینی بهره می‌برد. یکی از مزیت‌های این اقامتگاه، دسترسی آسان به جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز مانند شاه‌چراغ، مسجد جامع عتیق و مسجد نصیرالملک است.

اقامتگاه سنتی گلشن

این مجموعه در حدود 200 سال پیش و در اواخر حکومت زندیه ساخته شده است. فضای اصلی آن از طریق یک راهرو طولانی از کوچه جدا شده و در مرکز آن، مانند بسیاری از خانه‌های قدیمی، یک حوض قرار دارد. این مجموعه شامل آشپزخانه، اتاق‌ها، شربت خانه و پستو‌های مختلف به‌عنوان انباری است. فاصله این اقامتگاه تا بازار وکیل، تنها 5 دقیقه است.

چنانچه قصد سفر به شیراز را دارید، می‌توانید از اسنپ تریپ بلیط پرواز‌های مختلف به شیراز و همچنین بلیط هواپیما شیراز تهران را به‌راحتی خریداری کنید.

اقامتگاه لوتوس

اقامتگاه لوتوس شیراز نزدیک 150 سال قدمت دارد. مساحت این بنا 250 متر است و گنجایش 30 مهمان را دارد. این مجموعه در بافت تاریخی شهر واقع شده است و فاصله زیادی با دیگر جاذبه‌های شیراز ندارد. معماری این بنا به شکل قجری و دارای پنجره‌های هلالی شکل با شیشه‌های رنگی است که احساس نوستالژیک زیبایی را به میهمانان می‌دهد.

اقامتگاه سنتی گل طا‌ها

این بنا 120 سال قدمت دارد و القاکننده حال و هوای دوره قاجار است. اقامتگاه طا‌ها 14 اتاق در طبقه همکف و زیر همکف دارد و در سال 1395 بازسازی شده است. این بنا به شاه‌چراغ و کلیسای ارامنه دسترسی دارد.

روش خرید آسان بلیط هواپیما ارزان به مقصد شیراز

در حال حاضر سایت و اپلیکیشن‌های زیادی برای فروش بلیط پرواز تهران شیراز وجود دارند که یکی از بهترین و راحت‌ترین آن‌ها، اسنپ تریپ است. در اسنپ تریپ امکان خرید بلیط هواپیما شیراز تهران با قیمتی بسیار مناسب فراهم است. ازآنجایی‌که شیراز از مقاصد پرطرف‌دار گردشگری است، اگر قصد خرید بلیط تهران شیراز یا بلیط هواپیما شیراز تهران را دارید، باید به‌موقع برای خرید بلیط اقدام کنید. از مزایای خرید بلیط از طریق اسنپ تریپ می‌توان به پشتیانی 24 ساعته و امکان مقایسه قیمت‌ها بین خطوط هوایی مختلف اشاره کرد. همچنین می‌توان در اسنپ تریپ، بلیط را کنسل و مسترد کرد.

جمع‌بندی

شیراز همیشه شهر فرهنگ، معماری و شعر بوده است. در این شهر باغ‌ها و عمارت‌های زیادی مانند باغ ارم، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا و باغ نارنجستان قوام وجود دارند. از اقامتگاه‌های شیراز نیز می‌توان به سرای همایونی، پنج‌دری، گلشن شیراز، لوتوس و گل طا‌ها اشاره کرد. اگر تمایل دارید بلیط هواپیما شیراز تهران یا پرواز تهران شیراز را خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم از اسنپ تریپ استفاده کنید. در اسنپ تریپ این امکان را خواهید داشت که بلیط هواپیما ارزان تهیه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو