اصلاح حریم تل خسرو و بازنگری در حریم بافت تاریخی شهر دهدشت

منبع: همگردی

14

1401/8/24

08:31


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، اصلاح حریم تل خسرو و بازنگری در حریم بافت تاریخی شهر دهدشت صورت می پذیرد.

بدنبال اظهارات رئیس جمهور درباره اهمیت و حساسیت تعیین حریم آثار تاریخی با تاکید بر اینکه اختلالی در کسب و کار و معاش مردم ایجاد نکند، رحیم دادی نژاد معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد وضعیت تعیین حریم و عرصه در این استان را تشریح کرد و افزود: از 780 اثر تاریخی که در این استان به ثبت ملی رسیده است، حدود 40 اثر تعیین عرصه و حریم شده اند و در این بین «کوشک گودنگون گچساران»، «مجموعه تاریخی خیرآباد» شامل دو پل و یک چهار طاقی آتشکده، «محوطه تاریخی تنگ سولک» و اثر تاریخی «دوگور دوپا» در شهرستان باشت از جمله آثار تاریخی استان هستند که نیاز دارند فوری تعیین حریم شوند که در حال حاضر روی پرونده تعیین حریم و عرصه آنها کار می کنیم.

او اضافه کرد: در حریم این آثار همواره چالش هایی وجود داشته است، برای مثال محوطه خیرآباد منطقه ای نفت خیز است و در کنار جاده اصلی و رودخانه قرار دارد و از سویی، زمین های کشاورزی در اطراف آن وجود دارد، اینها مخاطراتی هستند که این محوطه تاریخی را تهدید می کنند و برای حفظ آن ضرورت دارد به فوریت، حریم تعیین شود.

معاون میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: چهک، تپه ا ی تاریخی در روستای چهار بیشه است که به دلیل نداشتن حریم و عرصه، همواره با چالش هایی از سوی مالکان خصوصی مواجه بوده است، مردمی که اطراف این محوطه تاریخی زندگی می کنند درصدد هستند ساخت و سازهایی انجام دهند که میراث فرهنگی با آنها موافقت نمی کند و برای رفع این مشکل، باید این محوطه تاریخی خیلی فوری تعیین حریم شود.

دادی نژاد درباره چالش های تعیین حریم و عرصه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مطالعات و پژوهش تعیین حریم و عرصه را جز اعتبارات استانی قرار داده اند، با توجه اینکه کهگیلویه و بویراحمد استان محرومی است و در کل اعتبارات ضعیفی دارد، تامین بودجه چالشی برای تعیین حریم و عرصه در استان شده است. لازم است در این باره بازنگری شود تا علاوه بر اعتبارات استانی از اعتبارات ملی هم بهره مند شویم و بتوانیم اقدامات تعیین حریم و عرصه را انجام دهیم. از دیگر چالش های ما در این حوزه کمبود کارشناس متخصص است و بکارگیری متخصصان بیشتر در این زمینه جز برنامه های کاری امسال است.

او همچنین درباره دیگر آثار تاریخی استان که تعیین حریم آنها چالش برانگیز شده، اظهار کرد: تپه خسرو (تل خسرو) از جمله آثار تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است که تعیین حریم آن چالش هایی بدنبال داشته و برای رفع آن، حریم آن را اصلاح کردیم، همچنین بافت تاریخی دهدشت از جمله آثار تاریخی است که تعیین حریم شد اما نیازمند بازنگری حریم بوده و اقداماتی در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد درباره وضعیت همکاری مدیریت شهری برای حفظ حریم آثار تاریخی گفت: خوشبختانه مدیریت شهری برای چالش هایی که میراث فرهنگی با مردم و مالکان خصوصی در حریم آثار تاریخی دارد، همکاری لازم را انجام می دهد. بزرگترین بافت تاریخی استان ما مربوط به دهدشت است که شورای شهر و شهرداری برای حفظ آن همکاری های لازم را با میراث فرهنگی انجام می دهند و ضوابط را اجرا می کنند.

گاهی هم درخواستهایی دارند که اگر منطقی باشد، میراث فرهنگی آنها را می پذیرد و اعمال ضوابط می کند. البته درباره همکاری مدیریت شهری با میراث فرهنگی توافق هایی شده که تاکنون اجرایی نشده است، برای مثال بخشنامه هایی وجود دارد که مسکن و راه و شهرسازی باید زمین های معوض را در اختیار مالکانی که در حریم آثار تاریخی ملک دارند، قرار دهد و این مطالبه را بارها درخواست کرده ایم اما انجام نشده است.

دادی نژاد درباره اثر تفویض اختیار تعیین حریم و عرصه به اداره کل استانها گفت: این اقدام بسیار خوب است، با توجه به اینکه تصویب حریم توسط شورای ثبت و حریم یک فرآیند زمان بر است، تفویض اختیار در این باره به استان کار را راحت تر می کند. شاید کمبود کارشناس متخصص داشته باشیم، اما همان کارشناسانی که داریم می توانند خیلی خوب در این زمینه کار کنند. نمیتوان گفت که ممکن است این تفویض اختیار موجب هیچ خطایی نشود، اما باستان شناسانی که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می کنند نسبت به این حوزه متعصب هستند و نمیتوان روی آنها اعمال نفوذی داشت، علاوه بر این قرار است حریم ها با نظارت کارشناس ناظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین شوند.

اصلاح حریم تل خسرو و بازنگری در حریم بافت تاریخی شهر دهدشت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو