بازداشت امام جماعت مسجد «قبا» به اتهام رشوه

منبع: برترین ها

10

1401/8/24

11:20


رسانه‌های مختلف از بازداشت قاضی دادگاه تجدید نظر مدینه و امام جماعت مسجد قبا به اتهام رشوه خبر دادند.

تسنیم: مقامات سعودی روز دوشنبه از بازداشت قاضی دادگاه تجدیدنظر مدینه و امام جماعت مسجد معروف «قبا» به اتهام دریافت رشوه هنگفت خبر دادند.

سازمان موسوم به کنترل و مبارزه با فساد « النزاهه» اعلام کرد :« قاضی «ابراهیم بن عبدالعزیز الجهنی» به دلیل دریافت رشوه به مبلغ نیم میلیون ریال (۱۳۳ هزار دلار) دستگیر شد».

این سازمان سعودی در ادامه تاکید کرد: ابراهیم بن عبدالعزیز الجهنی موافقت کرده بود در ازای دریافت رشوه از یک شهروند سعودی، حکم قطعی به نفع او صادر کند.

سازمان موسوم به کنترل و مبارزه با فساد تاکید کرد: مراحل قانونی علیه الجهنی در حالی بررسی و تکمیل است.

ابراهیم الجهنی حدود دو سال پیش به عنوان امام جماعت و خطیب مسجد «قبا» در دوره ای منصوب شد، که« صالح المغامیسی» امام مسجد قباء پس از درخواست از « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای آزادی زندانیان آزادی بیاان جنجال به راه انداخت و از سمت خود برکنار شد.

در آوریل گذشته، حساب‌های حقوق بشر گزارش دادند که مقامات سعودی بدون اطلاع از ماهیت اتهامات علیه آنها، کمپین دستگیری قضات را آغاز کردند.

از سوی دیگر حساب کاربری «نحو الحریه» اعلام کرد که «علی نایف الصحفی» مبلغ سعودی بدون دلایل قانونی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

این درحالی است که اخیرا دادگاهی در عربستان سعودی «سالم الدینی» معاون سابق وزارت کار و توسعه اجتماعی عربستان را که نزدیک به پنج سال است به دلیل انتقاد از مقامات سعودی در بازداشت به سر می برد، به ۱۵ سال حبس محکوم کرد.

سازمان موسوم به مبارزه با فساد در عربستان سال‌ها به بررسی بسیاری از پرونده‌ها ادامه داده و این امر منجر به محکومیت صدها کارمند فعلی و سابق در بخش‌های مختلف دولتی و بسیاری از شهروندان و مهاجران شده است.

عربستان سعودی به طور دوره‌ای پرونده‌های فساد مربوط به مقامات، افسران، بازرگانان و کارمندان دولتی را اعلام می‌کند.

سازمان کنترل و مبارزه با فساد عربستان اخیرا فاش کرد که در سال ۲۰۲۱ صلاحیت‌ها و وظایف خود را در مبارزه با فساد آغاز کرد و ۳۴۸۲۵ دور نظارت را انجام داد و از ۷۶۴۸ متهم در پرونده‌های اداری، جنایی و مالی تحقیق کرد. طی این تحقیقات ۲۴۶۰ متهم برای تکمیل مراحل عادی در این کشور بازداشت و به قوه قضاییه ارجاع داده شدند.

مقامات سعودی طی ماه‌های گذشته اقدامات بازرسی و نظارتی خود را تشدید کردند و صدها پرونده را به قوه قضائیه ارائه کردند که در آنها صدها نفر از جمله شاهزاده، افسران و مقامات نهادهای دولتی به حبس و جزای نقدی محکوم شدند.

مقامات سعودی همچنین در سال‌های اخیر طی چندین نوبت، تعدادی از مخالفان در این کشور را به بهانه مقابله با فساد بازداشت کرده‌اند.

سلمان بن عبدالعزیز سال ۱۳۹۶ دستور تشکیل سازمان مبارزه با فساد به ریاست پسرش «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور را صادر کرد و به دنبال آن ده‌ها نفر از شاهزادگان و مسئولان فعلی و پیشین سعودی دستگیر شدند.

دستگیری و بازداشت مقامات سعودی به اتهام فساد مالی در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان عربستان جزئیات مربوط به اتهام این افراد را اعلام نمی‌کنند؛ در واقع شفافیتی که برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی لازم است در روند دستگیری متهمان مربوطه در عربستان وجود ندارد. حتی اطلاع دقیقی از افراد بازداشت شده نیست.

محمد بن سلمان با دفاع از موج بازداشت مسئولان کنونی و پیشین عربستان و آنچه مبارزه با فساد خوانده است، مدعی شد که وی تلاش می‌کند با این کار، اقتصاد کشورش را اصلاح کند.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوب گری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی بطور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزاده نیز می‌شود.

عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقادهای بین المللی مواجه است و تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر را نیز بازداشت می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو