محدودیت صفر چیست؟

محدودیت صفر چیست؟


منبع: فوت و فن

20

1401/8/24

13:04


بسیاری از متخصصان رشد فردی و موفقیت بر این باور هستند که انسان پیش از ورود به مسیر موفقیت و پیشرفت، باید وجود خودش را از عواطف، انرژی‌ها و احساسات منفی پاک کند

محدودیت صفر چیست؟

بسیاری از متخصصان رشد فردی و موفقیت بر این باور هستند که انسان پیش از ورود به مسیر موفقیت و پیشرفت، باید وجود خودش را از عواطف، انرژی‌ها و احساسات منفی پاک کند؛ چون این انرژی‌های منفی، مثل غل و زنجیر به پای ذهن انسان بسته می‌شود و محدودیت‌های زیادی در ذهن می‌آفرینند. از این رو تا زمانی که این احساسات منفی از بین نرود، انسان به حالت محدودیت صفر یا «بدون محدودیت» نمی‌رسد. آقای جو ویتالی، نویسنده و متخصص رشد فردی و موفقیت کتاب محدودیت صفر را نوشت و در این کتاب، راهکاری برای رهایی از انرژی‌ها و عواطف منفی ارائه داد.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد محدودیت صفر و راهکارهای جو ویتالی در این زمینه صحبت کنیم. در صورتی که شما هم می‎خواهید درون خود را پاکسازی کنید و تمام محدودیت‌ها را از جلوی راه موفقیت خود بردارید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. تمام محدودیت‌ها از درون ما نشات می‌گیرد. درون را که پاک کنیم، موفقیت و ثروت را به شکل حیرت انگیزی جذب خواهیم کرد.

راهکار کتاب محدودیت صفر برای از بین بردن انرژی‌های منفی

جو ویتالی (Joe Vitale) در کتاب محدودیت صفر در مورد راهکاری برای از بین بردن انرژی‌ها و عواطف منفی می‌نویسد. او این راهکار اسرارآمیز را از یک روانشناس اهل هاوایی به نام ایهالیاکالا هیولن آموخته است. راهکار مورد بحث به بومیان منطقه هاوایی تعلق دارد و به قدری قوی و کارآمد است که ایهالیاکالا هیولن ادعا می‌کند تبهکاران روانی بستر در یکی از بیمارستان‌های هاوایی را با تکیه بر همین راهکار ساده درمان کرده است.

کتاب محدودیت صفر

احتمالاً این سوال به ذهنتان خطور کرده که نام این راهکار چیست؟ این روش سنتی و جذاب، «هواوپونوپونو» یا « Hoʻoponopono» نام دارد و از چهار مرحله تشکیل شده است. هواپونوپونو، یک روش پاک‌سازی درونی و مبتنی بر عشق، بخشش و دگرگونی است. کلمه هواپونوپونو در زبان منطقه هاوایی، به معنای «درست کردن اشتباه» است.

بومیان هاوایی بر این باور بودند که اشتباهات و محدودیت‌های موجود در زندگی آدمی از افکار آلوده یا خاطرات تلخ گذشته نشئت می‌گیرند. هواوپونوپونو یا هواپونوپونو به افراد کمک می‌کند که مسئولیت رنج‌ها و خاطرات تلخ گذشته را بر عهده بگیرند و در عین حال، انرژی منفی ناشی از این خاطرات و اتفاقات تلخ را پاک و آزاد کنند.

محدودیت صفر یا حالت بدون محدودیت، مربوط به زمانی است که انسان، احساسات و مسائل منفی را از وجود خودش پاک می‌کند و به همین خاطر می‌تواند تمام خواسته‌های خودش را جذب کند.

تاریخچه روش هواوپونوپونو

در سال 1976 بود که مورنا سمئونا، یک رهبر روحانی از هاوایی، روش سنتی هواوپونوپونو را به‌روز کرد. اعتقاد او این بود که همه اتفاقات در درون انسان میفتد و به همین خاطر چاره همه مشکلات و مسائل را باید در درون آدمی جستجو کرد. در روش سنتی، تکنیک هواپونوپونو به صورت گروهی انجام می‌شد ولی مورنا، هواپونوپونو را به تکنیکی شخصی و فردی تبدیل کرد تا افراد بتوانند در هر زمان، مکان و شرایطی از آن کمک بگیرند و انرژی‌های منفی را از خود دور کنند.

دکتر ایهالیاکالا هیولن، روش نوین هواوپونوپونو را از مورنا آوخت و به دکتر جو ویتالی یاد داد. دکتر ویتالی هم که ثمرات این تکنیک را به طور کامل تجربه کرده بود، تصمیم گرفت این روش را در قالب کتاب محدودیت صفر آموزش دهد. مفهوم اساسی هواوپونوپونو نخستین بار از سوی دکتر ویتالی مطرح شد و امروزه شاهد کاربرد گسترده آن در جوامع مختلف هستیم.

اصلاً هواوپونوپونو چیست؟

سبک مدرن هواوپونوپونو به این صورت است که همه اتفاقات بیرونی را به درون هر شخص نسبت می‌دهد و به همین شخص، کسانی که به این روش عمل می‌کنند، لازم است فرایند پاک‌سازی درونی را طی کنند تا در نهایت بتوانند اتفاقات بیرونی را به بهترین و زیباترین شکل ممکن رقم بزنند.

روش هواوپونوپونو، چهار عبارت «متأسفم»، «لطفاً مرا ببخش»، «متشکرم» و «دوستت دارم» را کلید پاک‌سازی درونی می‌داند. این چهار عبارت را باید خطاب به خداوند بگوییم و منشأ پاکی و عامل رسیدن به هدف‌های خود را، «خداوند» بدانیم. در واقع این روش مبنی بر ابراز تأسف، طلب بخشش، سپاس‌گزاری و عشق‌ورزی است و به همین خاطر می‌تواند به پاک‌سازی درونی ما کمک کند. بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که منظور از این چهار عبارت که باید به ترتیب بیان شود، چیست؟ در ادامه این عبارات را توضیح می‌دهیم:

  • متأسفم: خدایا متاسفم که از افکار، باورها، احساسات و انرژی‌های ناشی از خاطرات گذشته‌ام آگاه نبوده‌ام.
  • لطفاً مرا ببخش: خدایا لطفاً مرا ببخش که به خاطر بی‌توجهی به درونیاتم در حال تجربه مسائل فعلی هستم.
  • متشکرم: خدایا از تو متشکر و سپاسگزارم که مرا از این افکار، باورها، احساسات و انرژی‌ها، پاک و رها می‌کنی.
  • دوستت دارم: این جمله نماد عشق‌ورزی به خداوند است.

همین چهار عبارت ساده، پس از مدتی تأثیر چشمگیری روی ما می‌گذارد و ما را به حالت بدون محدودیت یا اصطلاحاً محدودیت صفر می‌رساند. زمانی که به این وضعیت برسیم، خیلی راحت می‌توانیم خواسته‌ها و علایق خود را (سلامتی، ثروت، معنویت یا هر چیز دیگر) بدون هیچ محدودیتی جذب کنیم و طعم شیرین سعادت و خوشبختی را به معنای واقعی کلمه بچشیم.

توجه داشته باشید که بیان این چهار عبارت، نیاز به یک شرایط خاص ندارد و می‌توانیم در هر ساعتی از شبانه‌روز آن‌ها را بر زبان جاری کنیم.

راه رسیدن به محدودیت صفر در روابط شخصی و اجتماعی

همان طور که پیش از این بیان کردیم کتاب محدودیت صفر ، همه مسائل و مشکلات را به درون انسان نسبت می‌دهد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هر انسان، روابط اجتماعی و شخصی اوست که این روابط هم معمولاً از درون ما نشئت می‌گیرد. اگر درون خود را پاک‌سازی کرده باشیم، می‌توانیم با سایر انسان‌ها هم روابط خوبی برقرار کنیم؛ چون هم خودمان را خوب می‌دانیم و هم معتقدیم که آن‌ها خوب هستند. با این حساب، رابطه دو انسان خوب، حتماً نتایج مثبت و مفیدی به همراه دارد.

کتاب وضعیت آخر

کتاب وضعیت آخر اثر تامس آنتونی هریس دقیقاً به همین مسئله می‌پردازد و دیدگاهی را به ما هدیه می‌دهد که به کمک آن می‌توانیم در روابط شخصی و اجتماعی خودمان به محدودیت صفر برسیم، بهترین انسان‌ها را به خودمان جذب کنیم و بهترین روابط ممکن را برای خودمان رقم بزنیم.

در صورتی که می‌خواهید روابط زیبایی داشته باشید، حتماً روی پاک‌سازی درونی خودتان از طریق روش هواوپونوپونو کار کنید و این روش را به سایر دوستان، عزیزان و اعضای خانواده خود آموزش دهید. مطمئن باشید که تأثیر شگفت‌انگیز آن را پس از مدتی احساس خواهید کرد.

در کتاب وضعیت آخر می‌خوانیم که روابط متقابل انسان‌ها می‌تواند به چهار شکل زیر باشد:

  • من خوب نیستم، تو خوب نیستی
  • من خوب هستم، تو خوب نیستی
  • من خوب نیستم، تو خوب هستی
  • من خوبم و تو هم خوبی

منظور از وضعیت آخر، «من خوبم و تو هم خوبی» است. زمانی که در روابط خود به وضعیت آخر برسیم، مطمئناً با افراد مختلف می‌توانیم به خوبی ارتباط برقرار کنیم و با هم‌نوعان خودمان به صلح و آرامش برسیم.

کتاب سه شنبه ها با موری ؛ منبع توصیه‌های مبتنی بر روش هواوپونوپونو

یکی از کتاب‌هایی که می‌تواند مکمل خوبی برای کتاب محدودیت صفر جو ویتالی باشد، کتاب سه شنبه ها با موری اثر میچ آلبوم است. این کتاب حاصل آموخته‌های میچ آلبوم از استادش موری شوارتز است و می‌تواند نکات اساسی و بسیار مهمی در مورد شیوه زندگی را به مخاطب خود آموزش دهد.

کتاب سه شنبه ها با موری

محور اصلی و اساسی کتاب سه شنبه ها با موری، مرگ است؛ چون موری شوارتز، با یک بیماری لاعلاج دست و پیجه نرم می‌کند ولی با این حال موفق شده که بر ترس از مرگ غلبه کند. در صورتی که انسان به مرگ فکر کند، پس از مدتی می‌فهمد که خیلی از دارایی‌ها و اتفاقات در این جهان، ناپایدار و گذرا هستند و در نتیجه دیگر اتفاقات و دگرگونی‌ها جهان، حالش را بد نمی‌کند.

از کتاب سه شنبه ها با موری یاد می‌گیریم که باید هر چه سریع‌تر، کارها و مسائل اشتباه را متوقف کنیم و دنبال چنین کارهایی نباشیم. برای رسیدن به این هدف، باید معنای درست و ارزشمندی را به زندگی خودمان تزریق کنیم تا زندگی‌مان شکل زیباتر و باارزش‌تری به خودش بگیرد.

خلاصه کتاب‌های همیار آکادمی؛ رهگذری برای رسیدن به آگاهی، موفقیت و ثروت

در این مقاله تلاش کردیم با مفهوم محدودیت صفر آشنا شویم و راهی که دکتر جو ویتالی برای رسیدن به آرامش، ثروت و موفقیت پیشنهاد داده است را بررسی کنیم. در صورتی که دوست دارید دانش خود را در زمینه موفقیت افزایش دهید و راه‌های بیشتری برای دستیابی به خواسته‌های خود یاد بگیرید، باید کتاب‌های بیشتری در زمینه موفقیت و رشد فردی بخوانید تا بتوانید نگرش و افکار محدودکننده خود را دگرگون کنید.

همیار آکادمی به عنوان مجموعه‌ای که در کنار آموزه‌های تخصصی کسب و کار، به دگرگونی ذهن و نگرش اهمیت می‌دهد، کلکسیونی از کتاب‌های ارزشمند در زمینه کسب و کار و موفقیت را انتخاب و خلاصه‌ای از مهم‌ترین مباحث آن‌ها را ارائه داده است. در صورتی که تمایل دارید خلاصه این کتاب‌ها را به صورت رایگان مطالعه کنید، کافی است وارد وب‌سایت همیار آکادمی شوید، از قسمت فوقانی سایت به بخش مجله بروید و روی «معرفی کتاب» کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو