پشت میزنشین ها مراقب ابتلا به این بیماری ها باشند

9

1401/8/24

15:04


کارگاه آموزشی "کنترل و مدیریت چاقی در کارمندان" دوشنبه  مورخ۲۳ آبان۱۴۰۱  توسط آزاده فلاح کارشناس تغذیه مرکز ارتقا سلامت کارکنان و اعضای هیات علمی با حضور کارمندان معاونت پژوهشی برگزار گردید.

پشت میزنشین ها مراقب ابتلا به این بیماری ها باشند

به گزارش بهداشت نیوز، آزاده فلاح در این دوره آموزشی اظهارداشت: چاقی و اضافه وزن ماحصل عدم تعادل دریافت و مصرف کالری بوده که علاوه بر مسائل ظاهر فرد نقش زیادی در بیماری های مزمن مانند دیابت، سکته های قلبی، کبد چرب، فشار خون و حتی مشکلات روانی مانند کاهش اعتماد به نفس، اختلال تصویر بدنی وگاها افسردگی را بدنبال دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد چاق تجربه ی رژیم های متعدد و شکسته خورده داشته اند که این امر انگیزه و اراده ی آنها را برای شروع مسیر جدید تناسب اندام و سلامتی را دشوار می کند. لزوم آموزش های تغییر سبک زندگی می تواند در دراز مدت منجر به تغییرات چشمگیری در سلامت افراد شود؛ در واقع تغییرات و اصلاحات کوچک یه طور مداوم و مکرر تغییرات بزرگ را رقم می زنند. در این نشست حضوری فلاح کارشناس تغذیه مرکز ارتقا سلامت دانشگاه ضمن صحبت در رابطه با لزوم توجه به امر سلامت در حوزه ی تغذیه سالم و فعالیت بدنی به اهمیت تغییر سبک زندگی از اصلاح سبد خرید خانوار تا نحوه ی پخت و پز، سرو غذا، ساعات خواب و مدیریت استرس ها صحبت کرد.

فلاح توضیح داد: مسئله ای مانند چاقی می تواند نتیجه ی مجموعه ای از رفتارهای فرد و حتی ژنتیک او باشد که برای اصلاح آنها نمی توان فقط به یک برگه ی رژیم کاهش وزن بسنده کرد و باید طیف گسترده ای از عادات و رفتارهای فرد دچار اضافه وزن اصلاح گردد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل قابل توجه نداشتن فعالیت بدنی کافی بعنوان یکی از مشکلات جدی سبک زندگی برای همه ی افراد جامعه و بخصوص قشر کارمند می باشد که به دنبال خود می تواند مشکلات سلامتی جدی را برای فرد بوجود بیاورد. شمار زیادی از کارمندان با توجه به ساعت کاری و مشغله های زندگی داشتن فعالیت روزانه را فاکتور گرفته و به آن بی توجه هستند. در این کارگاه آموزشی فلاح همچنین در رابطه با لزوم حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی و ۲ جلسه ورزش های قدرتی در هفته برای حفظ تناسب اندام صحبت کرد.

این کارشناس تغذیه مسئول عنوان کرد: اهمیت توجه به دریافت میان وعده های سالم بعنوان یک عامل اصلی کنترل گرسنگی و تامین مواد مغذی ضروری روزانه و همچنین لزوم جایگزینی میان وعده های سالم مانند میوه ها و سبزی های سالم و غلات سبوس دار و مغزدانه ها بجای مواد غذایی کم ارزشی مانند کیک ها و بیسکوییت ها که منبع قندهای ساده و چربی های ناسالم و دارای کالری بالا هستند و مقایسه تفاوت کالری های دریافتی و مضرات آنها در این جلسه به تفضیل بیان شد.

وی یادآور شد: همچنین کارمندان حاضر در این جلسه ی گفتگومحور از موفقیت ها و عدم موفقیت های خود در در برنامه های کاهش وزن گفتند و تجربیات خود را با بقیه ی شرکت کنندگان به اشتراک گذاشتند.

بنابر گزارش مفدا، این کارشناس تغذیه اظهارامیدواری کرد: با اصلاح رفتارهای سلامت محور جامعه ای با نشاط و پویا و ایرانی آبادتر را بسازیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو