روش های پیشگیری، علائم و درمان فتق یا باد فتق

منبع: نمکستان

22

1401/8/24

16:01


فتق هنگامی رخ می دهد که یک ارگان یا بافت چربی از طریق یک نقطه ضعف در یک عضله اطراف یا بافت پیوندی به نام فاشیا فشرده شود.

نمکستان : فتق هنگامی رخ می دهد که یک ارگان یا بافت چربی از طریق یک نقطه ضعف در یک عضله اطراف یا بافت پیوندی به نام فاشیا فشرده شود. شایع ترین انواع فتق اینگوینال (کشاله ران)، برش (ناشی از برش)، استخوان ران (کشاله ران)، ناف (دکمه شکم) و هیاتال (معده فوقانی) است. در فتق اینگوینال، روده یا مثانه از طریق دیواره شکم یا داخل کانال Inguinal در کشاله ران بیرون می زند. حدود ۹۶٪ از کل فتق های کشاله ران، inguinal هستند و بیشتر آن ها در مردان به دلیل ضعف طبیعی در این منطقه مشاهده می شود.

در  فتق برش، روده از محل دیواره شکم در محل جراحی قبلی شکم فشار می آورد. این نوع بیشتر در افراد مسن یا اضافه وزن که بعد از انجام عمل های شکمی، شایع است. فتق استخوان ران در هنگام ورود روده به کانال حامل شریان فمور به ران فوقانی رخ می دهد. فتق فمورال در خانم ها به ویژه در زنان باردار یا چاق بیشتر دیده می شود. در فتق ناف بخشی از روده کوچک از دیواره شکم در نزدیکی ناف عبور می کند. این نوع در نوزادان متداول است، این بیماری معمولاً زنان چاق یا کسانی که فرزندان زیادی نیز دارند را درگیر می کند. فتق هیاتال هنگامی که معده فوقانی از طریق فتق فشرده می شود، باز می شود در دیافراگم که از طریق آن مری می گذرد.

فتق همچنین می تواند نقایص هنگام تولد باشد. فتق دیافراگم مادرزادی هنگامی رخ می دهد که دیافراگم به درستی شکل نگیرد. این عارضه می تواند فضایی را برای حرکت معده به سینه می باشد را اشغال کند. بعضی اوقات پزشکان این نقص را سنین کودکی تشخیص می دهند. اما گاهی هم ممکن است تشخیص آن در سنین بالاتر اتفاق بیوفتد. در موارد شدید تر در این بیماری، معده می تواند انام های دیگر مانند ریه ها و قلب، جمع کند. جراحی می تواند به ترمیم دیافراگم کمک کند تا شما مشکلات دیگری مانند مشکلات تنفسی را ایجاد نکنید.

چه عواملی باعث ایجاد فتق می شود؟

سرانجام ، تمام فتق ها در اثر ترکیبی از فشار و باز شدن یا ضعف عضله یا فاشیا ایجاد می شوند. فشار یک اندام یا بافت را از طریق لکه باز یا ضعیف فشار می دهد. گاهی اوقات ضعف ماهیچه در بدو تولد وجود دارد. بیشتر اوقات، در مراحل زندگی رخ می دهد. هر چیزی که باعث افزایش فشار در شکم شود می تواند باعث ایجاد فتق شود، از جمله:

  • بلند کردن اجسام سنگین بدون آمادگی عضلات شکم
  • اسهال یا یبوست
  • سرفه مداوم یا عطسه

علاوه بر این، چاقی، تغذیه نامناسب و سیگار کشیدن، همگی می توانند عضلات را تضعیف کرده و فتق را بیشتر کنند.

علائم فتق

بسته به نوع فتق شما ممکن است علائمی داشته باشید یا بلعکس هیچ علائمی در شما بروز نکند. یکی از علائم شایع فتق، برآمدگی قابل مشاهده در ناحیه آسیب دیده است. سایر علائم گزارش شده شامل فشار، سرفه، سوزش سر دل و مشکل در بلع است. علائم شدید فتق عبارتند از درد، استفراغ و یبوست. اگر فتق شما نرم شد یا نمی توانید دردآن را تحمل کنید، به اورژانس بروید. فتق می تواند باعث آلوده شدن، انسداد یا خفه شدن اعضای بدن یا بافت شما شود.

فتق چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معمولاً می تواند در معاینه فیزیکی فتق را تشخیص دهد. او همچنین ممکن است برای ارزیابی بیشتر وضعیت و علت شما آزمایشاتی تجویز کند. آزمایش سونوگرافی از امواج صوتی برای اسکن بدن شما استفاده می کند. اشعه ایکس باریم از مناطق دستگاه گوارش و روده شما عکس می گیرد.  اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) نیز برای گرفتن عکس از اشعه X استفاده می کند. آندوسکوپی با استفاده از یک دوربین کوچک در انتهای یک لوله انعطاف پذیر، مری و معده شما را مورد بررسی قرار می دهد.

آیا می توان از بروز فتق جلوگیری کرد؟

شما همیشه نمی توانید از فتق جلوگیری کنید. برخی از آن ها ناشی از ژنتیک است که شما نمی توانید از آن جلوگیری کنید. فتق مادرزادی دیافراگمی یک نقص هنگام تولد است. همچنین یک نوزاد می تواند با عضلات ضعیف متولد شود که  این عارضه باعث می شود بعداً در زندگی دچار فتق شود. شما می توانید احتمال ابتلا به برخی از انواع فتق را از طریق موارد زیر کاهش دهید:

  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر
  • اگر چاق هستید وزن کم کنید.
  • ترک مصرف یا محدود کردن مصرف الکل و دخانیات
  • جلوگیری یا محدود کردن مصرف غذاهای نا سالم
  • استفاده از تکنیک های مناسب بلند کردن برای جلوگیری از آسیب

درمان فتق

گزینه های درمانی بستگی به نوع فتق شما و وضعیت سلامتی شما دارد. در ابتدا، پزشک شما ممکن است توصیه کند شرایط را برای ایجاد تغییرات کنترل کنید. این تغییرات  شامل تغییر در رژیم غذایی، فعالیت و عادات شما باشد. داروها ممکن است به کاهش علائم فتق کمک کنند.

اگر فتق بهبود نیابد یا بدتر شود، پزشک در مورد جراحی صحبت خواهد کرد. دو نوع درمان جراحی وجود دارد. جراحی لاپاروسکوپی که کمتر تهاجمی است. پزشک یا جراح شما برای رفع فتق برش های کوچکی در ناحیه آسیب دیده ایجاد می کند. جراحی ترمیم باز برای ایجاد ترمیم نیاز به یک برش بزرگتر دارد. به عنوان بخشی از عمل، ممکن است پزشک شما از مش جراحی استفاده کند. این یک وسیله پزشکی محسوب می شود. هدف از مش جراحی این است که به عنوان یک پشتیبان برای عضله یا بافت ضعیف خود عمل کند. محصولات مش می توانند مصنوعی باشند یا از بافت حیوانات تهیه شوند. مش جراحی به دو شکل ارائه می شود. مش موقت موضوعی است که بدن شما آن را جذب می کند. با تقویت عضلات و بافت شما به مرور زمان تقویت می شود. منظور از توری دائمی برای پشتیبانی طولانی مدت از عضلات است.

بیشتر انواع فتق قابل درمان و اصلاح هستند. با این حال، بازگشت به فتق متداول است. در بعضی موارد، مش جراحی می تواند به کاهش این احتمال کمک کند. در مورد بهترین گزینه درمانی برای شما و نحوه جلوگیری از عود فتق با پزشک یا جراح خود صحبت کنید. افرادی که فتق دیافراگم مادرزادی دارند ممکن است به بیماری های دیگری نیز نبتلا شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو