ساخت تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قارچ!

منبع: بیتوته

13

1401/8/24

17:37


ساخت تجهیزات الکترونیکی با استفاده از قارچ!



ساخت تجهیزات الکترونیکی  ,اخبار اختراعات ,خبرهای اختراعات

دانشمندان اتریشی در پژوهش جدیدی نشان داده‌اند که تجهیزات الکترونیکی آینده را می‌توان از قارچ‌ها ساخت تا زیست‌تخریب‌پذیر و قابل بازیافت باشند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، قارچ به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای چرم و فوم متراکم معرفی شده است. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که شاید بتوان از قارچ در دستگاه‌های الکترونیکی زیست‌تخریب‌پذیر نیز استفاده کرد.

 

"مارتین کالتنبرونر"(Martin Kaltenbrunner)، "دوریس دانینگر"(Doris Danninger) و "رولاند پراکنر" (Roland Pruckner)، دانشمندان "دانشگاه یوهانس کپلر لینز"(JKU) اتریش، این کاربرد جدید قارچ را کم و بیش به طور تصادفی کشف کردند.

 

آنها هنگام بررسی استفاده از قارچ در کاربردهایی مانند عایق ساختمانی، دریافتند که "قارچ ریشی"(reishi mushroom) با نام علمی "Ganoderma lucidum" دارای پوسته بیرونی بسیار سفتی است که از بافت نرم زیرین در برابر عوامل بیماری‌زا و انواع دیگر قارچ‌ها محافظت می‌کند.

 

بررسی‌ها نشان داد که پوسته را می‌توان به راحتی برداشت و خشک کرد تا ماده‌ای قوی، انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر حرارت تشکیل شود که می‌تواند تا دمای ۲۵۰ درجه سلسیوس را تحمل کند. پژوهشگران گفتند که وقتی این ماده در محیط مناسب بماند، به طور کامل تجزیه می‌شود. آنها با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها امیدوارند که این ماده موسوم به میسلیوترونیک"(MycelioTronic) روزی بتواند به عنوان بستری برای بردهای مدار چاپی در دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر عمل کند.

 

بسترهای موجود در چنین بردهایی در حال حاضر از پلیمرهایی ساخته می‌شوند که به سختی قابل جدا شدن از سایر اجزا هستند. در نتیجه، بازیافت پلیمرها و سایر اجزا دشوار است. در مقابل، هنگامی که بستر مبتنی بر قارچ تجزیه زیستی شود، سایر اجزای غیرقابل تجزیه را نیز به سادگی می‌توان برداشت و بازیافت کرد.

 

این ماده را می‌توان در ایمپلنت‌های پزشکی نیز مورد استفاده قرار داد که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به محض مورد نیاز نبودن، به ‌طور بی‌ضرر در بدن حل شوند.

 

پژوهشگران قبلا در یک تمرین اثبات مفهوم، حسگرهایی ساخته‌اند که در آنها، تراشه‌های الکترونیکی معمولی روی یک بستر میسلیوترونیک لحیم شده‌اند. آنها در حال حاضر به دنبال استفاده از این ماده در اجزای دیگر، با هدف نهایی تولید یک برد مدار کاملا زیست‌تخریب‌پذیر هستند.

 

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو