عملیات مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری شروع شد

منبع: همگردی

12

1401/8/24

19:03


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر گشته، عملیات مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری شروع شد.

عملیات حفاظتی، مرمتی و ساماندهی منظر محیطی در این بنای تاریخی از جمله اقداماتی است که در این فصل انجام خواهد شد.

آرامگاه یعقوب لیث چندین بار مرمت شده و آنطور که میراث فرهنگی دزفول میگوید پیمانکاری که بار اول مسئولیت مرمت بنا را برعهده گرفته به دلیل نابلد بودن باعث تخریب دیوار ضلع جنوبی آرامگاه شده و این دیوار حتی پس از مرمت با مصالح سنتی جنبه تاریخی خود را از دست داد و تفاوت آن با سایر قسمت های بنا کاملا مشخص است.

این آرامگاه در روستای شاه آباد در نزدیکی شهر دزفول استان خوزستان و فاصله 10 کیلومتری آن شهر قرار دارد.

عنصر اصلی و مهم بکار رفته در آرامگاه یعقوب لیث خشت خام است و نقش برجسته های بسیاری را روی آن میتوان دید که از ترکیب گچ و خاک درست شده است.

قدمت این بقعه تاریخی به دوران سلجوقی تا قاجار می رسد و طبق اظهاراتی که مردم محلی داشته اند در حدود چند دهه پیش کتیبه ای با خط عربی بر روی دیوار گنبد وجود داشت که نام یعقوب لیث بطور واضح بر روی آن نوشته شده بود.

در معماری زیبای این بنا گنبدی دندانه دار با طراحی ظریفی را مشاهده می کنید و از نکته های دیگر در معماری این مقبره وجود اتاق انتظار، حیاط شبانه و مسجد در بنا است که در دوره های مختلف تاریخی به آن اضافه شده اند.

در بنای یادبود یعقوب لیث صفاری دوران مختلف و عمر سازه ها را میتوان از طریق معماری آن حدس زد.

در طراحی این بنا نکته های زیادی از دوران مختلف تاریخ معماری ایران دیده می شود که به عنوان مثال میتوان از بخش بالایی در که دوران ایلخانی ساخته شده و سقف منحنی شکل راهرو در زمانی که سبک رومی باب بود ساخته شده، نام برد.

این آرامگاه اثری برجای مانده از دوره تیموریان است که در هشتم دی 1378با شماره 2550 در ردیف آثار ملی ثبت شد.

عملیات مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری شروع شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو