علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان


منبع: هومکا

21

1401/8/24

20:01


  زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های مقاربتی بوده که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. عامل ایجادکننده زگیل تناسلی، یک ویروس به نام ویروس HPV است و می‌تواند از طریق رابطه جنسی از افراد مبتلا به افراد سالم منتقل شود. شناخت علائم زگیل تناسلی در گروه‌های مختلف …

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

 

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌های مقاربتی بوده که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. عامل ایجادکننده زگیل تناسلی، یک ویروس به نام ویروس HPV است و می‌تواند از طریق رابطه جنسی از افراد مبتلا به افراد سالم منتقل شود. شناخت علائم زگیل تناسلی در گروه‌های مختلف زنان و مردان، بسیار بااهمیت است. در ادامه این مقاله از مجله سلامت هومکا راجع به علائم زگیل‌های تناسلی بیشتر توضیح می‌دهیم، اگر به فکر سلامتی خود هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. برای انجام آزمایش بیماری‌های مقاربتی در منزل کلیک کنید.

علائم زگیل تناسلی در زنان

ویروس عامل زگیل تناسلی، در اغلب مواقع بر بافت‌ها و بخش‌های مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارد. زگیل تناسلی در زنان ممکن است در فرج، دیواره واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد و همچنین در دهانه رحم رشد کند. زگیل‌های تناسلی در این ناحیه یک سری برجستگی‌های کوچک و گوشتی هستند که گاهی شکلی شبیه به گل‌کلم دارند. در بسیاری از زنان نیز زگیل‌های تناسلی اندازه کوچکی دارند و نمی‌توان آن‌ها را به‌راحتی تشخیص داد.

از دیگر علائم زگیل تناسلی در زنان می‌توان به خروج ترشحات غیرعادی از واژن اشاره کرد. زگیل تناسلی در زنان ممکن است بدون درد باشد یا در برخی دیگر همراه با خارش باشد. گاهی برخی از زنان مبتلا به زگیل تناسلی، در هنگام برقراری رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شوند که می‌تواند به دلیل زگیل تناسلی باشد.

علائم زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی داخل واژن

همان‌طور که گفتیم زگیل تناسلی بیشتر در نواحی مرطوب بدن مثل واژن ایجاد می‌شود. علائم زگیل تناسلی داخل واژن، مشابه با دیگر علائم این بیماری است. یعنی ممکن است درون واژن یک سری توده‌های کوچک و گوشتی تیره‌رنگ ایجاد شود. این توده‌ها عموماً درد ندارد، اما ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در هنگام برقراری رابطه جنسی و همچنین خونریزی شوند. در برخی موارد زگیل تناسلی داخل واژن، منجر به خروج ترشحات غیرعادی از واژن می‌شود.

علائم زگیل تناسلی در مردان

همان‌طور که گفتیم زگیل‌های تناسلی همیشه قابل‌مشاهده نیستند و ممکن است بسیار کوچک باشند، به‌طوری‌که دیدن آن‌ها با چشم امکان‌پذیر نباشد. زگیل تناسلی در مردان به‌صورت تکی یا دسته‌ای ممکن است در نواحی زیر مشاهده شود:

  • بر روی آلت تناسلی
  • روی کیسه بیضه
  • در کشاله ران
  • روی ران
  • داخل و یا در اطراف مقعد

علاوه بر این نواحی زگیل تناسلی می‌تواند در اثر برقراری رابطه جنسی دهانی و مقعدی هم منتقل شود و دارای یک سری علائم دهانی باشد.

آزمایش در منزل

علائم زگیل تناسلی در دهان

ویروس HPV که عامل ایجاد زگیل‌های تناسلی است، می‌تواند در طول رابطه جنسی دهانی منتقل شود. خانواده ویروس‌های HPV یا همان پاپیلومای انسانی، متشکل از ده‌ها ویروس مختلف است که هر کدام علائم مختلفی می‌توانند به همراه داشته باشند. برای مثال برخی از این ویروس‌ها منجر به ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند و برخی دیگر می‌توانند دهان و گلوی افراد را تحت تأثیر قرار دهند.

در اغلب مواقع سلول‎‌های سیستم ایمنی قبل از ایجاد علائم زگیل تناسلی در دهان، آن را از بین می‌برند و فقط تعداد کمی از افراد دچار HPV دهانی علامت‌دار می‌شوند. در موارد خاص نیز ممکن است در برخی افراد مبتلا زگیل در دهان و گلو ایجاد شود. علاوه بر این زگیل تناسلی در دهان می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهان و حلق (سرطان اوروفارنکس) شود که در آن صورت دارای علائم زیر است:

  • مشکل در بلع مواد غذایی
  • درد مزمن و مداوم در گوش
  • سرفه خونی
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • گلودرد مداوم و مزمن
  • ایجاد توده بر روی گونه‌ها و گردن
  • گرفتگی صدا و تغییرات صدایی
  • بی‌اشتهایی و بی‌میلی به غذا و به دنبال آن کاهش وزن شدید

به گفته‌ی وب‌سایت healthline بسیاری از این علائم در اثر ابتلا به بیماری‌های دیگر ازجمله آنفلوآنزا نیز ایجاد می‌شوند. به همین دلیل برخی از افراد مبتلا به زگیل تناسلی دهانی، ممکن است به این علائم توجه کافی نداشته باشند و برای درمان اقدام نکنند.

اگر به فکر سلامتی خود هستید، باید با بدن خود دوست باشید و آن را بشناسید.  شناخت کافی بدن و عادات آن، به شما کمک می‌کند تا در صورت ایجاد هر بیماری و تغییری به‌موقع برای درمان اقدام کنید؛ بنابراین اگر هر کدام از این علائم را دارید و فکر می‌کنید به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم زگیل تناسلی مقعدی

برقراری رابطه مقعدی با افراد مبتلا به زگیل تناسلی، می‌تواند منجر به ایجاد زگیل مقعدی شود. زگیل مقعدی یا کاندیلوما، به زگیل‌هایی گفته می‌شود که در اثر ویروس HPV در درون مقعد و نواحی اطراف آن ایجاد می‌شوند. بیشتر انواع زگیل‌های مقعدی به درمان و مصرف دارو نیاز دارند و خودبه‌خود از بین نمی‌روند. ایجاد زگیل مقعدی، یک امر شایع نیست و همه افراد زگیل مقعدی را تجربه نمی‌کنند، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ممکن است پس از ورود به بدن، به حالت خفته بماند و منجر به ایجاد علائم نشود. بااین‌حال برخی از علائم زگیل تناسلی مقعدی عبارت‌اند از:

  • ایجاد یک سری توده‌های نرم در داخل یا اطراف مقعد
  • ایجاد یک سری توده‌های کوچک گوشتی به رنگ قهوه‌ای روشن، زرد و صورتی در مقعد و اطراف آن
  • خونریزی مقعدی
  • خارش ناحیه مقعد
  • خروج ترشحات غیرمعمول از مقعد

علائم زگیل تناسلی در مردان

علائم زگیل تناسلی در گلو

همان‌طور که گفتیم در برخی موارد نادر عامل زگیل تناسلی می‌تواند گلو و دهان را تحت تأثیر قرار دهد. ویروس HPV در برخی افراد تنها باعث ایجاد زگیل در ناحیه گلو می‌شود، این در حالی است که در برخی دیگر می‌تواند منجر به ایجاد سرطان اوروفارنکس شود. علائم این سرطان عبارت‌اند از:

  • گرفتگی صدا
  • مشکل در بلع
  • ناتوانی در جویدن غذاها
  • بروز یک سری زخم در ناحیه گردن
  • احساس وجود یک توده در گلو
  • تغییر صدا

سخن پایانی از هومکا

در این مقاله راجع به علائم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی یعنی زگیل تناسلی توضیح دادیم. زگیل تناسلی یک بیماری ویروسی با علائم پوستی است که می‌تواند در طول رابطه جنسی از افراد مبتلا به دیگران منتقل شود. متأسفانه تعداد زیادی از مبتلایان به دلیل عدم توجه به این زگیل‌ها و علائم آن‌ها، خیلی دیر متوجه بیماری خود می‌شوند و به‌این‌ترتیب سلامت دیگر افراد به‌خصوص شریک زندگی خویش را به خطر می‌اندازند. هدف از این مقاله، ارائه توضیحی مختصر در رابطه با علائم زگیل تناسلی است و مطالعه آن به افزایش سطح آگاهی شما از این بیماری بسیار کمک می‌کند.

چنانچه علائم زگیل تناسلی را در خود یا شریک زندگیتان مشاهده کردید، می‌توانید برای اطمینان خاطر تحت نظارت پزشک متخصص قرار بگیرید. همچنین برای استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا، کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ در تماس باشید. شما می‌توانید در خانه و در محیطی امن آزمایش بیماری‌های مقاربتی را انجام دهید. برای ثبت درخواست آزمایش زگیل تناسلی کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو