خونریزی بعد از کاشت مو

خونریزی بعد از کاشت مو


منبع: اوما

21

1401/8/25

09:59


خونریزی بعد از کاشت مو

با رسیدن به سن 30 سالگی بیش از دو سوم مردان، دچار مشکل ریزش مو و طاسی سر می‌شوند. با عبور از سن 50 سالگی این آمار بیشتر خواهد شد و به بیش از 85 درصد می‌رسد. اما ریزش مو تنها مشکل مردان نیست و بسیاری از زنان با آن درگیر هستند، الگوی ریزش در زنان و مردان متفاوت است.

اگر به دنبال کاشت مو هستید کم و بیش اطلاعاتی درباره آن کسب کرده‌اید. اطلاعاتی از قبیل نکات مراقبتی قبل و بعد از کاشت مو، نتیجه کاشت مو، دوران نقاهت کاشت مو و.... ازجمله اطلاعاتی هستند که برای انجام کاشت مو باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید. اما کاشت مو مانند دیگر عمل‌ها دارای عوارضی بوده که خونریزی بعد از کاشت یکی از آن‌ها می‌باشد.

کاشت مو چیست؟

با توجه به بلاگ منتشر شده در وب‌سایت کلینیک صدف در رابطه با کاشت مو: کاشت طبیعی مو یک فعالیت زیبایی است که به انتقال فولیکول­‌های مو از یک نقطه در سر یا بدن به قسمت‌های جلویی و میانی سر در افراد می‌­گویند. قسمتی که فولیکول‌­ها از آن برداشت می­‌شوند، «بانک مو» و نواحی بدون موی سر که فولیکول­‌ها در آن قرار می­‌گیرند، قسمت «دریافت کننده» نام دارد.

جراحی با برداشتن موهای سالم توسط متخصص پوست آغاز می­‌شود. برای طبیعی شدن کاشت مو، متخصص پوست می‌­تواند به دو صورت عمل کند؛ جراح در روش اول یک نوار از پوست سر را با موهای سالم برش می‌­دهد و در روش دوم عمل برداشت مو را روی هر تار مو به صورت جداگانه انجام می­‌دهد. زمان روش دوم طولانی‌تر است؛ در عوض از ایجاد زخم‌های نواری روی پوست سر جلوگیری می­‌کند.

خونریزی از نواحی کاشته شده و نواحی بانک مو از نشانه‌های بارز آن هستند. معمولا بانداژ بسته شده به قدری خونی می‌شود که باید به سرعت آن را تعویض کنید.

علت خونریزی بعد از کاشت مو چیست؟

خونریزی بعد از کاشت مو

خونریزی بعد از کاشت مو، یکی از عوارض رایج کاشت موی سر است. این عارضه تا دو هفته بعد از کاشت مو همچنان ادامه خواهد داشت. در ناحیه بانک مو که معمولا در قسمت پشت سر قرار دارد، در محل برداشت فولیکول خونریزی شدیدی وجود دارد، در ناحیه کاشت شده هم به دلیل ایجاد حفره و قرار دادن گرافت‌های مو در آن ناحیه خونریزی وجود خواهد داشت. البته در روند کاشت مو پزشکان و متخصصان سعی می‌کنند از روش‌هایی استفاده کنند که حداقل میزان تهاجم را برای فرد در پی داشته باشد.
بعد از کاشت مو با رعایت نکات مراقبتی و مصرف داروهای تجویز شده، میزان خونریزی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

چطور از خونریزی بعد از کاشت مو جلوگیری کنیم؟

خونریزی بعد از کاشت مو

برای کاهش خونریزی بعد از کاشت مو و برای جلوگیری از خونریزی، باید به چند نکته توجه داشته باشید. این نکات قطعا می‌توانند موجب کاهش شدت خونریزی شوند.

  1. به هیچ عنوان از غذاها و داروهای رقیق کننده استفاده نکنید، این داروها می‌توانند به شدت خون را رقیق کنند و در مقابل شدت خونریزی هم افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید تنها از داروهای تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. این داروها نقش بسیار تاثیرگذار و مهمی در میزان خونریزی بعد از کاشت مو دارند.
    مولتی ویتامین‌ها، غذاهای تند، کافئین و.... می‌تواند موجب رقیق شدن خون شوند.
  2. به زخم‌ها دست نزنید، لمس ناحیه کاشته شده می‌تواند موجب خونریزی و تازه شدن زخم‌ها شود. به همین دلیل به هیچ وجه نباید به زخم‌ها دست زد، با این کار احتمال ابتلا به عفونت در فرد افزایش پیدا می‌کند. با این کار روند بهبودی کند می‌شود و در برخی نواحی فولیکول‌های کاشته شده از جای خود خارج می‌شوند.
  3. تا یک هفته او سر خود را بالا نگه دارید. بالا بودن سر باعث می‌شود شدت خونریزی و تورم بسیار کمتر باشد از این رو دچار کبودی کمتری بعد از کاشت خواهید شد.
  4. تا 15 روز یا دو هفته بعد از کاشت به هیچ عنوان سر خود را نخارانید.
  5. استفاده از کمپرس سرد می‌تواند موجب کاهش التهابات و تورم در ناحیه موهای کاشته شده شود.
  6. تا چند روز بعد از کاشت مو از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

آیا خونریزی بعد از کاشت مو همیشه اتفاق می‌افتد؟

خونریزی بعد از کاشت موی سر، همیشه وجود ندارد و اندازه آن در هر فردی با توجه به وضعیت جسمی که دارد متفاوت است. مدل کاشت مو و وضعیت ناحیه تحت درمان روی شدت خونریزی بعد از کاشت مو تاثیرگذار خواهد بود. در روش FUT روند خونریزی تا یک هفته بعد از کاشت مو همچنان ادامه دارد. این مراحل تماما بخشی از پروسه کاشت مو است و جای هیچ نگرانی نخواهد بود. در واقع می‌توان با رعایت تمام نکات مراقبتی بعد از کاشت مو، میزان خونریزی را به حداقل رساند.
در برخی موارد نادر که شدت خونریزی افزایش پیدا می‌کند بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. بعد از کاشت موی سر خونریزی شدید در روزهای اول و دوم طبیعی است و حتی ممکن است تا چند روز دیگر ادامه پیدا کند. در روزهای اول که بانداژ در ناحیه بانک مو قرار دارد، فرد به دلیل بی حسی که تزریق شده هیچ دردی حس نمی‌کند. اما بعد اینکه اثر داروی بی حسی از بین رفت، فشار خفیفی در ناحیه پشت سر حس می‌کند که به آن ضربان در ناحیه پشت سر می‌گویند. استفاده منظم از داروها می‌تواند شدت درد و خونریزی را کاهش دهد.

مراقبت‌های بعد از کاشت مو برای جلوگیری از خونریزی

بعد از کاشت مو متخصصان نکات مراقبتی را برایتان بازگو می‌کنند که این نکات می‌تواند شدت عوارض را به حداقل برساند:

خونریزی بعد از کاشت مو

  • از یک هفته قبل از کاشت مو از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات خودداری کنید.
  • استفاده از کمپرس سرد می‌تواند کمی از درد و التهاب کاشت مو جلوگیری کند.
  • به هیچ عنوان به دلمه‌های موجود در ناحیه کاشت مو دست نزنید، این کار باعث از بین رفتن و عفونت در این ناحیه خواهد شد.
  • برای شست و شوی موهای خود طبق دستورالعمل پزشک و با استفاده از شامپوهای مخصوص این کار را انجام دهید.
  • در زمان شستن هیچگونه فشاری به پوست سر خود وارد نکنید و تنها با سرم و شامپو‌های مخصصو آن را شست و شو دهید.
  • مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین E، D را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • سعی کنید سرتان را به سمت بالا نگهدارید و از انداختن سر به پایین خودداری کنید.
  • تا دو هفته بعد از عمل ممکن است سرتان شروع به خارش کند، البته این موضوع یک امر طبیعی است.
  • برای یک تا دو هفته بعد از کاشت مو از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. 

جمع بندی

رسیدگی به ظاهر و کار بسیار پسندیده‌ای است. بیشتر افراد برای زیباتر شدن و جوانی به دنبال کاشت مو هستند. این عارضه در آقایان بسیار بیشتر از خانم‌ها بوده، به قدری زیاد است که موجب طاسی سر در آقایان خواهد شد. البته لازم به ذکر است که الگوی رشد موها و ریزش آن‌ها در زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است.
کاشت مو یک عمل تخصصی زیبایی است و نباید انجام آن را به دست هر کسی سپرد، از این رو بهتر است به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. کاشت ابرو نیز مانند کاشت مو ممکن است و البته عملی حتی تخصصی تر از کاشت مو است. هزینه کاشت ابرو تقریبا برابر کاشت مو بوده و ممکن است در مواردی بیشتر نیز باشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو