شیر مادر جوابگوی نیاز کودک از ویتامین D است؟

18

1401/8/25

10:24


یک دکترای تغذیه گفت: نحوه دریافت ویتامین D بعد از یک سالکی نیز باید طبق دستور پزشک انجام شود.

شیر مادر جوابگوی نیاز کودک از ویتامین D است؟

به گزارش بهداشت نیوز، گلبن سهراب دکترای تغذیه، در گفتگو با برنامه "غذا، سلامت، زندگی" شبکه رادیویی سلامت افزود: همواره بر این موضوع تاکید می شود که شیر مادر منبع غنی از تمام ویتامین ها و موادی است که برای رشد کودک نیاز است.

وی ادامه داد: در تهیه شیرهای خشک سعی شده از فرمولاسیونی استفاده شود که به لحاظ وجود ویتامین ها به خصوص مشابه شیر مادر باشد.

این دکترای تغذیه با بیان اینکه شیر مادر تنها در مورد ویتامین D نمی تواند نیاز نوزاد را رفع کند، افزود: قبلا تجویز قطره AD از ۱۵ روز پس از تولد انجام می شد که در حال حاضر به دلیل کمبود این ویتامین در کشور، مصرف آن از ۵-۳ روز بعد از تولد آغاز می شود و تا پایان یک سالگی باید ادامه یابد.

سهراب با اشاره به این که نحوه دریافت ویتامین D بعد از یک سالکی نیز باید طبق دستور پزشک انجام شود، یادآور شد: نوزادان در بدو تولد معمولا کمبود ویتامین K دارند؛ چرا که این ویتامین به قدر کافی در شیر مادر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه البته ویتامین K به طور طبیعی در روده انسان سنتز می شود، بیان کرد: به بیان دیگر، باکتری هایی که در روده وجود دارند، می توانند بخشی از ویتامین K مورد نیاز را سنتز کنند. با توجه به این که محیط روده کودک استریل است، این باکتری ها در بدن وی وجود ندارد و به همین دلیل، دوز تزریقی ویتامین مذکور برای نوزادان تجویز می شود.

این دکترای تغذیهدر پایان اظهارداشت: تزریق ویتامین K برای نوزادان جزء پروتکل درمانی است، در غیر این صورت امکان دارد نوزاد دچار خونریزی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو