خبر مهم رتبه بندی معلمان | آخرین وضعیت از رتبه‌بندی معلمان

17

1401/8/25

11:45


خبر مهم رتبه بندی معلمان | آخرین وضعیت از رتبه‌بندی معلمان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: هدف اصلی رتبه‌بندی معلمان، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگی‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است. به عبارت دیگر اگر رتبه‌بندی این سه مورد را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد.

یوسف نوری گفت: اعتبار رتبه‌بندی معلمان ۳۸همت (۳۸هزار میلیارد تومان) است. رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه را احکام بزنیم تا رقم نهایی از این ۳۸همت بالاتر نرود و بعد پرداخت‌ها را آغاز کنیم. ممکن است این‌گونه باشد که یک تعدادی از معلمان رتبه‌های بالاتر بگیرند، اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد، یعنی رتبه‌اش را اعلام می‌کنیم، اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.

نوری افزود: هنوز تصمیمی گرفته نشده چون اعلام شده است که در سقف تعیین شده باید پرداخت‌ها صورت گیرد. حالا نمی‌دانم دیون می‌شود یا نمی‌شود. ولی برای سال آینده باید بر اساس رتبه‌ای که معلمان استحقاقش را دارند، دریافتی داشته باشند و حقوق و مزایا پرداخت شود.

وی اظهار کرد: در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان آمده است رتبه یک‌بار صادر شد و ۵ سال بعد می‌توانید حکم جدید را صادر کنید. مصوبه‌ای را گرفتیم که بتوانیم علی‌الحساب به همکاران‌مان پرداخت کنیم تا یکی، دو ماه آینده که رتبه‌ برای آنها صادر می‌شود.  رتبه‌بندی معلمان به پایان سال نمی‌خورد. سامانه هم مشکلی ندارد اما در هر صورت باید به اولش یعنی کیفیت فرایند آموزش‌وپرورش، ارتقای شایستگی معلمان و رقابت تعلیم و تربیت برسیم.

رتبه بندی معلمان

​رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با استفاده از قانونی که اخیرا تصویب شد، مبالغ مربوط به معلمان مهرآفرین پرداخت و در دو ماه آینده رتبه‌های همه فرهنگیان تعیین خواهد شد.

منادی گفت: سال‌ها بود که رتبه بندی معلمان محقق نمی‌شد؛ ما از دولت قبل لایحه‌ ۵۰۰ هزار نفر را گرفتیم و به ۱ میلیون نفر رساندیم.

او افزود: ۸۰ هزار معلم مهرآفرین داشتیم که در دولت نهم و دهم استخدام شدند؛ اما کد نداشتند که با قانونی که در هفته‌ گذشته تصویب شد مبالغ مربوط به این معلمان نیز پرداخت و  در دو ماه آتی تمامی رتبه‌های فرهنگیان  تعیین خواهد شد.

منادی گفت: رتبه بندی عنصر مهم رقابت را وارد جامعه معلمان کرد و باعث افزایش کیفیت آموزشی شد؛ معلمی که در  ۳ سال نتواند رتبه بندی بگیرد تنزل خواهد داشت.

او گفت: ارزیابی یک معلم کار آسانی نیست؛ چرا که نباید در حق این افراد کوتاهی شود.

منادی گفت: تنها کشور اسلامی که ۲ درصد تولید علم دارد، ایران است. دانشمندان کشور  در حوزه‌ پهپادی رشد چشمگیری داشتند  و بیش از ۶۰ درصد دانش بنیان‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. گردش شرکت‌های دانش بنیان حدود یک  سوم گردش مالی دولت است.

منادی گفت: در ایران ۶ نوع واکسن را همزمان تولید کردیم که این حاصل تلاش فرزندان میهن است. در دو سالی که مدارس به‌صورت غیرحضوری بودند، بسیار صدمه دیدیم که باید به طور حضوری جبران شود.

منادی گفت: تدوین قانون تاسیس سازمان فنی حرفه‌ای را در دستور کار داریم تا تمامی جوانان، حرفه‌ای را فرا بگیرند.

او افزود: ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در نظر گرفته شده بود.

منادی ادامه داد: به این جمع بندی رسیدیم که ۴۰ درصد سوابق تحصیلی را برای کنکور امسال در نظر بگیریم؛ اما هنوز اختلافاتی وجود دارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییراتی را خواهد داد که جواب نهایی در هفته‌ آینده تعیین خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره خوابگاه‌های دانشجویان متاهل تصریح کرد: در بازدیدی که از خوابگاه دانشگاه شیراز داشتیم قرار شد مبلغی که تعیین شده بود، پرداخت شود. تلاش می‌کنیم که حمایت از دانشجویان متاهل از جمله خوابگاه‌های متاهلی را انجام دهیم.

منادی بیان کرد: تعداد قابل توجهی پیشنهاد از سوی نمایندگان برای حمایت از جوانی جمعیت وجود دارد و بودجه صندوق شکوفایی نوآوری را ۳ هزار میلیارد افزایش دادیم.

او ادامه داد: باید نیم درصد از درآمد های تولید ناخالص ملی به پژوهش ها اختصاص داده شود که البته انتظار می‌رود با قانون حمایت از دانش بنیان ها در بودجه‌ امسال  اقدامت خوبی انجام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو