پرتقال میوه پاییزی خوشرنگ و خوش طعمی است و مصرف ان برای درمان و پیشگیری از سرما خوردگی موثر عنوان شده است.زیرا این میوه پاییزی سرشار از ویتامین C است،که با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می کند. اما آیا می دانستید که پرتقال پخته یا بخارپز هم برای سرماخوردگی و رفع علائم آن موثر و مفید است؟ برای آشنایی بیشتر با خواص پرتقال پخته و بخار پز برای سرماخوردگی، سرفه، پاکسازی ریه، خواص پرتقال پخته با پوست، عسل و طرز تهیه پرتقال بخارپز و مضرات پرتقال پخته تا پایان این مطلب سلام دنیا همراه ما باشید.

خواص پرتقال پخته برای سرماخوردگی

پرتقال از گذشته به عنوان بهترین مرکبات برای درمان و پیگشری از سرماخوردگی استفاده شده است. زیرا پرتقال سرشار از ویتامین C،نوعی آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است،ماده ای که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار موثر است. به همین خاطر مصرف پرتقال با تقویت سیستم ایمنی می تواند به درمان و پیشگیری از سرماخوردگی کمک می کند. اما علاوه بر مصرف میوه خام، پرتقال پخته نیز برای درمان سرماخوردگی و علائم مرتبط با ان نظیر سرفه های خشک ، مزمن و الرژیک بسیار موثر است.

خواص پرتقال پخته برای سرماخوردگی

خواص پرتقال با عسل برای سرفه

هم پرتقال و هم عسل از ترکیبات و خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی برخوردار هستند و می توانند به بدن برای مقابله با عفونت ها کمک کنند.همانطور که در قسمت بالا هم گفته شد مصرف پرتقال چه بصورت خام و یا پخته برای درمان سرفه مفید است. حالا اگر این میوه به همراه عسل مصرف شود خواص سلامتی ان دو برابر می شود، زیرا عسل علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، از خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و مسکنی برخوردار است و با پاکسازی ریه از هرگونه آلودگی به درمان و تسکین سرفه کمک می کند.برای این منظور بعد از گرفتن پوست پرتقال، ان را به 6 قسمت برش بزنید و مقداری عسل روی ان بریزد و میل کنید.


حتما بخوانید: برای درمان سرفه چی بخوریم


خواص پرتقال بخار پز برای پاکسازی ریه

مصرف پرتقال بخار پز شده می تواند به پاکسازی ریه و درمان مشکلات ناشی از ان یعنی خلط و سرفه کمک کند.زیرا زمانی که پرتقال ها بخار پز می شوند،روغن موجود در پوست انها یعنی روغن لیمونن (Limonene)نیز تجزیه می شود و به داخل میوه نفوذ پیدا می کنند،این روغن موجود در پوست پرتقال برای کاهش سرفه و خلط نقش بسیار موثری دارد.علاوه براین،معجون پرتقال بخار پز از خاصیت مرطوب کننده ریه برخوردار است.

خواص پرتقال بخار پز برای درمان سرفه

همانطور که در قسمت بالا هم اشاره شد مصرف پرتقال بخار پز می تواند با پاکسازی ریه و کاهش خشکی ان به درمان سرفه کمک کند.در طب سنتی پرتقال بخار پز یک شیوه درمانی فوق العاده برای رفع ﺧﺸﮑﯽ ﮔﻠﻮ ،ﺳﺮﻓﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﺸﮏ و مزمن عنوان شده است.

خواص پرتقال بخار پز برای درمان سرفه

خواص پرتقال پخته با پوست

پوست پرتقال هم مانند میوه آن حاوی ترکیبات بسیار قوی نظیر فلاونون‌ها (آنتی اکسیدان‌های قوی) است،این ترکیبات نوعی سرکوب‌کننده هیستامین طبیعی محسوب می شوند که عوارض جانبی خواب آلودگی داروهای آنتی هیستامین‌ را هم ندارند.علاوه براین،پوست پرتقال حاوی دو عنصر مهم به نام نوسکاپین (Noscapine) یا نارکوتین (Narcotine) و روغن لیمونن (Limonene) یا روغن پرتقال است، این ترکیبات برای کاهش سرفه و خلط بسیار موثر هستند. در حقیقت شما از پوست پرتقال می توانید به عنوان داروی گیاهی پاک‌سازی کننده ریه، درمان سرفه و خلط بهره بگیرید.

خواص پرتقال بخار پز با نمک

استفاده از پرتقال بخار پز به همراه نمک یک درمان موثر برای سرفه های خشک عنوان شده است. در واقع این درمان خانگی طبیعی می تواند به رفع علائم اصلی بیماری مانند سرفه، خشکی دهان، سوزش و درد گلو کمک کند.توجه داشته باشید که استفاده از پرتقال بخار پز با نمک تنها برای درمان سرفه های خشک مفید است، و نباید برای درمان سرفه های ناشی از سرما و علائمی مانند لرز، درد شدید گلو، خلط سفید و شفاف استفاده شود. همچنین این درمان طبیعی می تواند به درمان سرفه های ناشی از خشکی ریه کمک کند.


حتما بخوانید: درمان سرفه های خشک با روش خانگی و گیاهی


خواص پرتقال بخار پز با نمک

طرز تهیه پرتقال بخار پز

برای تهیه پرتقال بخار پز مراحل زیر را دنبال کنید.

مواد لازم:
  • 1 عدد پرتقال شیرین
  • 1/4 قاشق چایخوری نمک، برای پاشیدن روی پرتقال
  • 1 قاشق چایخوری نمک، برای خیساندن

طرز تهیه پرتقال بخار پز:

  • کار را با خیس کردن پرتقال در آب نمک شروع کنید.
  • اجازه دهید پرتقال به مدت 20 دقیقه در آب نمک بماند.
  • در ادامه برشی در قسمت بالای پرتقال (حدود 2 سانتی متر از بالا) ایجاد کنید تا به شکل کلاه یا روکش دربیاید.
  • حالا قسمت بالای پرتقال را برش بزنید و بعد با کمک چاقو روی آن را برش بزنید.
  • حالا با یک چنگال چند سوراخ روی پرتقال و چند سوراخ در بالای ان ایجاد کنید. در روش دیگر می توانید با استفاده از چاقو برشی روی آن بزنید و مقدار خیلی کمی از آن را بردارید. این کار را  برای ریختن نمک روی آن انحام می دهیم.
  • بعد حدود 1/4 قاشق چایخوری نمک روی پرتقال بپاشید و صبر کنید تا نمک حل شود و به درون پرتقال نفوذ کند.
  • روی پرتقال نمک بپاشید و قسمت بالایی که برش زدید را روی آن قرار بدهید.
  • بعد از اینکه روی پرتقال را با قسمت بالایی آن پوشاندید. حالا پرتقال را در یک کاسه خالی بگذارید.

حتما بخوانید: خواص پرتقال خونی و تامسون برای سلامتی


  • کاسه را در یک بخار پز بگذارید و پرتقال را به مدت 25 دقیقه بخارپز کنید.
  • درصورتی که بخار پز نداشتید،اب را داخل قابلمه‌ای بریزید و کاسه‌ی پرتقال را درون آن بگذارید. در قابلمه را ببندید و روی حرارت بگذارید. اجازه دهید پرتقال به مدت 20-25 دقیقه بخارپز شود. بعد از گذشت این مدت کاسه‌ را از قابلمه خارج کنید و به صورت گرم گوشت و آب پرتقال را میل نمایید.

طرز تهیه پرتقال بخار پز

نکته: پوست پرتقال بعد از بخار پز شدن به راحتی جدا می شود، بعد از جدا کردن پوست گوشت و آب داخل پرتقال را همانطور که گرم است برای عزیزان خود سرو کنید.

مضرات پرتقال پخته

  • مصرف بیش از حد پرتقال پخته ممکن است باعث تشدید سرفه شود.علاوه براین، ممکن است ناراحتی و سوزش معده را هم در پی داشته باشد.
  • به دلیل وجود مقادیر زیاد نمک در این درمان طبیعی،این درمان به بیماران مبتلا به فشارخون بالا توصیه نمی شود.
  • مصرف بیش از حد نمک علاوه بر مضر بودن می تواند باعث افزایش سرفه در بیماران مبتلا به برونشیت شود.
  • درصورتی که بعد از مصرف پرتقال و نمک بخارپز، بازهم سرفه شما ادامه داشت و یا حتی سرفه تشدید شد، فورا به پزشک مراجعه کنید.
سخن پایانی:

مصرف پرتقال پخته و بخار پز به همراه نمک یک درمان طبیعی فوق العاده برای سرماخوردگی و سرفه های خشک شناخته شده است. زیرا این درمان طبیعی می تواند با پاکسازی ریه به درمان سرفه ها خشک کمک کند و ریه راه هم مرطوب کنند. اما در صورتی که به فشار خون بالا مبتلا هستید این درمان به شما توصیه نمی شود.