میسوفونیا یا صدا بیزاری چیست؛راهکارهایی برای درمان آن

منبع: پلازا

22

1401/8/25

12:34


میسوفونیا یا صدا بیزاری چیست؛راهکارهایی برای درمان آن

میسوفونیا چیست؟ این سوال یکی از سوالاتی است که افرادی که نزدیکان آن‌ها دچار این اختلال هستند از ما می‌پرسند. در پاسخ به سوال میسوفونیا چیست را در ادامه این مطلب با هم بررسی می‌کنیم اگر شما هم دوست دارید در مورد این اختلال یعنی میسوفونیا یا همان صدابیزاری بیشتر بدانیم حتماً ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

فهرست عناوین مطلب:

میسوفونیا (صدا بیزاری) چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم جزئیات زیادی را در مورد این اختلال یعنی میسوفونیا یا همان صدابیزاری بدانیم باید در ابتدا بدانیم که این اختلال چیست و به چه شکلی در افراد خود را بروز می‌دهد. در واقع افرادی که دچار اختلال میسوفونیا هستند نسبت به بعضی از صداهای معمولی و عادی حساسیت روحی دارند و در واقع این صداها باعث اذیت و آزار اعصاب آن‌ها می‌شود. بعضی از این صداها مثل صدای تنفس افراد، آدامس جویدن، هورت کشیدن و … است. به این موضوع مهم توجه کنید که عصبی شدن افراد در مقابل بعضی از صداهایی که برای همه اذیت کننده است مثل صدای کشیدن گچ روی تخته، جزء موارد میسوفونیا نیست. عصبی شدن در مقابل صداهای عادی و معمولی را میسوفونیا می‌نامند.

چگونه می توان صدا بیزاری را درمان کرد؟

چگونه می توان صدا بیزاری را درمان کرد؟

همانطور که در قسمت بالا در مورد آن صحبت کردیم صدابیزاری اختلالی است که افراد دچار آن حساسیت بسیار زیادی در مقابل بعضی از صداهای عادی و معمولی دارند. اگر شما هم افرادی را در اطراف خود دارید که با شنیدن بعضی از صداهای عادی مثل صدای تنفس، آدامس جویدن، کلیک کردن و … عصبی می‌شوند حتما حالا دیگر علت این تحریک عصبی را متوجه شده‌اید. اما برای اینکه بتوان این اختلال را درمان کرد چه راه‌هایی وجود دارد.

متاسفانه تا امروز دارو و یا درمان قطعی مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است. در نتیجه راهکارهایی را برای افرادی که مبتلا به این اختلال هستند پیشنهاد می‌کنند تا این صداها یعنی صداهایی که با آن حساس هستند تاثیرات کمتری بر روح و روان آن‌ها بگذارد. از جمله این راهکارها می‌توان به استفاده از هدفون و استفاده از موسیقی‌های مورد علاقه برای گوش دادن در ازای گوش دادن به این صداهای آزاردهنده اشاره کرد. همچنین بسیاری از افراد استفاده از گوشی را برای نشنیدن بعضی از صداهای آزار دهنده پیشنهاد می‌کنند. یکی دیگر از توصیه‌هایی که به افراد مبتلا به این اختلال می‌شود این است که در محیط های عمومی مثل رستوران‌، مترو اتوبوس با فاصله  زیادی از دیگر افراد قرار بگیرند. یا اگر در محیط هایی که صداهای آزار دهنده برای شما وجود دارد هستید در صورت امکان در اسرع وقت این مکان‌ها را ترک کنید. به دیگران و نزدیکان خودتان این اختلال را توضیح بدهید تا آن‌ها در حد امکان این موارد را برای شما رعایت کنند. استفاده از روش‌های مختلف در جهت آرامش و مدیتیشن نیز می‌تواند کمک کننده باشد. حتما از یک روانشناس و یا درمانگر برای به وجود آمدن احساس آرامش بیشتر استفاده کنید.

حقایقی درباره ی صدا بیزاری یا همان مسوفونیا

این بیماری نیز مثل دیگر بیماری‌های روانی می‌تواند با درجات مختلفی در انسان‌های مختلف وجود داشته باشد. بعضی از افرادی که مبتلا به نوع حاد این بیماری هستند با شنیدن هر کدام از این صداهایی که برای آن‌ها آزاد دهنده است، واکنش‌های عصبی بسیار شدیدی از خود نشان می‌دهند که گاهی می‌تواند هم برای خودشان و هم برای دیگران خطرناک باشد. به این موضوع توجه کنید که ممکن است که برای هر فرد مبتلا به این اختلال این صداها متفاوت باشد.

 

محرک‌ها و علت صدا بیزاری یا میسوفونیا کدامند؟

بعد از اینکه در مورد تعریف کلی میسوفونیا  با شما صحبت کردیم حالا باید محرک‌ها و علل این بیماری را نیز با هم بررسی کنیم. همانطور که در بالاتر در مورد آن صحبت کردیم شدت این بیماری ممکن است در هر یک از افراد متفاوت باشد. بعضی از افرادی که دچار این بیماری هستند با شنیدن صداهای حساس رفتارهای غیرعادی و رفتارهایی که در کنترل آن‌ها نیست را انجام می‌دهند که بعد از گذشت مدت زمانی و برگشت به حالت عادی از انجام آن کار پشیمان می‌شوند. مثلاً ممکن است که بعضی از افراد مبتلا به این اختلال با افرادی که این صداهای محرک و آزاردهنده را تولید می‌کنند رفتار پرخاشگرایانه و رفتارهای فیزیکی خطرناک انجام بدهند که باعث آزار و اذیت آن‌ها بشود و یا اینکه در بعضی از افراد به شکل تهاجم کلامی و دادن فحش و ناسزا بروز می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افرادی که دچار این اختلال هستند معمولاً از مشکلاتی مثل احساس اضطراب، استرس، افسردگی و یا روان رنجوری نیز رنج می‌برند.

شایع ترین علائمی که در افراد مبتلا به این اختلال بروز می‌کند می توان به افزایش ضربان قلب،افزایش فشار خون، سفت شدن عضلات، افزایش دمای بدن، افزایش فشار زیاد در سراسر بدن به خصوص در قفسه سینه و … اشاره کرد. آزمایش در مورد افراد مبتلا به این اختلال نشان می‌دهد که حدود نیمی از افراد مبتلا به این بیماری از اختلال شخصیت وسواسی نیز رنج می‌برند.

اگر شما برای درمان بیماری‌های روحی خود از جمله میسوفونیا به دنبال روانشناس هستید می‌توانید با استفاده از یک روانشناس خوب در تهران از کلینیک دکتر کاشفی زاده تا حد زیادی مشکلات روحی خود را کنترل کنید.

ارتباط میسوفونیا با اوتیسم چیست؟

اگر در مورد بیماری اوتیسم اطلاعاتی داشته باشید حتماً می‌دانید که افراد مبتلا به این بیماری نیز به صداها بسیار حساس هستند و در بسیاری از موارد بعضی از صداها می‌تواند محرکی برای آن‌ها باشد تا رفتارهای غیر عادی و غیر قابل کنترل را از خود بروز دهند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد ریشه بیماری اوتیسم و میسوفونیا را یکی می‌دانند و آن را صدا بیزاری می‌نامند. از آنجایی که اختلال میسوفونیا نسبت به دیگر بیماری‌های روانی از جمله اوتیسم جدید تر است نمی‌توان ارتباط خاص و یا مستقیمی بین بیماری اوتیسم و صدابیزاری برقرار کرد زیرا اطلاعاتی که در مورد این اختلال یعنی صدابیزاری وجود دارد بسیار محدود و کم است و در واقع آزمایشات و آزمون خطاهای کمی در این حوزه انجام شده است.

چگونه می توان میسوفونیا را کنترل کرد؟

چگونه می توان میسوفونیا را کنترل کرد؟

بعد از این که جزئیات زیادی در مورد بیماری میسوفونیا را با هم بررسی کردیم حالا باید به شما بگوییم که بهتر است به چه شکلی بیماری را کنترل کرد. در حال حاضر دارو و یا درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و بهتر است که از رویارویی با این محرک‌های عصبی جلوگیری به عمل آید. مثلا اگر قصد بیرون رفتن از منزل و حضور در محافل شلوغ و پرجمعیت را دارید بهتر است که از هدست، هدفون و یا گوش گیر استفاده کنید تا بعضی از صداهای آزار دهنده آرام را نشنوید. به نزدیکان و دیگران این اختلال را توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید که تولید این صداهای آزاردهنده را تا حد ممکن کاهش دهند. پیشنهاد دیگری که در این حوزه برای مبتلایان به این اختلال پیشنهاد می‌شود این است که از ورزش استفاده کنید زیرا ورزش تا حد زیادی می‌تواند تحریک افراد را کاهش بدهد. همچنین از روش‌های مختلفی برای کنترل خشم و افزایش احساس آرامش و آسایش استفاده کنید و اضطراب و استرس خود را تا حد زیادی کاهش بدهید. در این راستا می‌توانید از مشاوره روانشناسی و حمایت و کمک یک درمانگر خبره نیز استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو