محبوب‌ترین غذای تهرانی‌ها چیست؟

محبوب‌ترین غذای تهرانی‌ها چیست؟


منبع: دلتا پیام

697

1401/8/25

12:34


آش شله قلمکار یکی از آش‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که بیشتر به عنوان نذری برای مراسم مذهبی و البته در ماه‌های سرد سال طبخ می‌شود.

محبوب‌ترین غذای تهرانی‌ها چیست؟

تهیه آش شله قلمکار یکی از آش‌های قدیمی و سنتی ایرانی است که بیشتر به عنوان نذری برای مراسم مذهبی و البته در ماه‌های سرد سال طبخ می‌شود. آش شله قلمکار مانند آش بادمجان از غذاهایی محسوب می‌شود که هر کسی نمی‌تواند آن را به خوبی بپزد. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش شله قلمکار

  • پیاز ۴ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • برنج ۱/۲ لیوان
  • نخود ۱/۲ لیوان
  • عدس ۱ لیوان
  • گندم ۱/۲ لیوان
  • لوبیا چیتی ۱/۲ لیوان
  • سبزی آش ۵۰۰ گرم
  • کشک به اندازه کافی
  • گوشت بدون استخوان ۲۵۰ گرم
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه آش شله قلمکار

مرحله اول

ابتدا برای اینکه نفخ حبوبات از بین برود نخود و لوبیا را جداگانه در کاسه‌ای بریزید و روی آن‌ها آب بگیرید و به مدت ۶ ساعت اجازه دهید تا خیس بخورند. بهتر است ۲ الی ۳ مرتبه در این ۶ ساعت آب آن‌ها را بیرون بریزید.

می‌توانید از شب قبل حبوبات را خیس و صبح آبکش کنید. ۳ عدد از پیازها را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید و در تابه‌ای بزرگ روغن بریزید و روی حرارت کم بگذارید تا سرخ شود.

آش

مرحله دوم

صبر کنید تا نرم و طلایی رنگ شوند. در یک بشقاب پیازهای سرخ شده را بریزید و کنار بگذارید. گندم را بشویید و آبکش کنید و در قابلمه‌ای خالی کنید و ۵ لیوان آب روی آن بریزید.

با حرارت ملایم اجازه دهید تا بپزد. نخود را در قابلمه‌ای بریزید و روی آن آب بگیرید و روی حرارت بگذارید تا بپزد. پس از گذشت ۱ ساعت، لوبیا را نیز آبکش و به نخود اضافه کنید تا با هم خوب مغزپخت شوند.

مرحله سوم

گوشت را بشویید و روی تخته آشپزخانه خرد کنید و در قابلمه‌ای بریزید و روی آن چند لیوان آب سرد ریخته و پیاز باقیمانده را به همراه سیر پوست بگیرید. پیاز را به ۴ قسمت تقسیم کنید و داخل گوشت بریزید.

گوشت را روی حرارت بگذارید تا با حرارت ملایم بپزد. عدس را در کاسه‌ای بریزید و روی آن آب بگیرید تا به مدت ۱ساعت خیس بخورد. پس از پخت، گوشت‌ها را از آب جدا و صاف کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

گوشت‌ها را ریش ریش کنید و کنار بگذارید. برنج را بشویید و در قابلمه‌ای بزرگ بریزید. عدس را آبکش و به برنج اضافه کنید و ۶ لیوان آب روی مواد داخل قابلمه بریزید و روی حرارت زیاد بگذارید تا به جوش بیاید.

تهیه آش شله قلمکار

مرحله پنجم

سپس حرارت را ملایم کنید تا عدس و برنج نرم شوند. سبزی این آش اسفناج، مرزه، ریحان، جعفری، نعنا و گشنیز است. به مقدار یکسان از هر کدام در آش استفاده کنید. سبزی‌ها را از قبل پاک کنید و بشویید و روی تخته آشپزخانه ساطوری خرد کنید.

پس از پخت برنج و عدس، قبل از اینکه سبزی‌ها را به مواد اضافه کنید، کمی نمک روی مواد بریزید. بعد سبزی‌ها را به قابلمه اضافه کنید (تا رنگ سبزی تغییر نکند). اگر به دستور غذاهای ایرانی علاقه دارید، ته چین کوکو سبزی با تن ماهی را در مجله بخوانید.

مرحله ششم از تهیه آش شله قلمکار

و تقریبا ۲۰ دقیقه زمان کافی است تا سبزی‌ها نرم شوند. سپس نخود و لوبیا و گندم پخته را نیز اضافه کنید. گوشت‌های ریش شده و آب گوشت را نیز بریزید.

نصف پیاز داغ را همراه ادویه‌ها تفت دهید و همراه آب جوش داخل آش بریزید. در قابلمه را بگذارید و حرارت را ملایم کنید تا به مدت ۲ الی ۳ ساعت آش خوب بپزد و لعاب‌دار شود. آش شله قلمکار آماده شده را در کاسه‌ای بزرگ بکشید و با نعناداغ و کشک و پیازداغ تزئین کنید.

آش شله قلمکار

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن دستورهای بیشتر از آشپزی کتلت بدون گوشت و پیاز را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو