وقتی توکن ‌های عرضه اولیه ارز دیجیتال از بین می‌روند، چه اتفاقی می ‌افتد؟

13

1401/8/25

13:11


در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مبالغ بسیار زیادی در توکن‌های عرضه اولیه جمع شده که باعث هجوم شرکت‌هایی شد که برنامه دقیق و مشخصی برای سرمایه‌گذاری نداشتند. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند منجر به از بین رفتن توکن‌های عرضه اولیه شود که در این مقاله آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای بررسی قیمت …

در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مبالغ بسیار زیادی در توکن‌های عرضه اولیه جمع شده که باعث هجوم شرکت‌هایی شد که برنامه دقیق و مشخصی برای سرمایه‌گذاری نداشتند. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند منجر به از بین رفتن توکن‌های عرضه اولیه شود که در این مقاله آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای بررسی قیمت ارزهای دیجیتال به نمودار بیت کوین (تبدیل) مراجعه کنید.

وقتی توکن ‌های عرضه اولیه ارز دیجیتال از بین می‌روند، چه اتفاقی می ‌افتد؟

انواع ارز دیجیتال

عرضه اولیه ارز دیجیتال چگونه صورت می گیرد؟

هر پروژه جدید ارز دیجیتال لازم است برای شروع عرضه اولیه کوین یا ICO یک برگه سفید یا وایت پیپر منتشر کند. وایت پیپر در واقع یادداشت نقشه کلی پروژه و اهداف مشخص آن است که میزان سرمایه مورد نیاز پروژه، سهم صاحبان پروژه، نام رمز ارزهای قابل ورود و مدت زمان عرضه در آن اعلام شده است.

هنگامی که عرضه اولیه یک توکن ارز دیجیتال صورت می‌گیرد، کاربران از طریق ارزهای دیجیتال مورد تایید صاحبان پروژه می‌توانند نسبت به خرید توکن اقدام کنند. حالا اگر یک توکن بتواند صرافی‌های بزرگی چون بایننس را به پذیرش خود متقاعد کند، مسیر رشد توکن و پیشرفت افرادی که در عرضه اولیه آن را خریده‌اند، کاملا هموار می‌شود که البته این به معنی پیشرفت همیشگی نیست و به عوامل مختلفی وابسته است.

در مواقعی ممکن است بعد از پایان یافتن عرضه اولیه ارز دیجیتال، سرمایه پیش‌بینی شده جمع نشود که این به معنی شکست یک پروژه است و صاحبان پروژه باید مبالغ جمع‌شده را به حساب سرمایه‌گذاران برگردانند.

با وجود این توضیحات، باید توجه داشته باشید که فرآیند عرضه اولیه دارای مزایا و معایبی است. مزایای عرضه اولیه عبارت است از:

  • آنلاین بودن تمام مسیر سرمایه‌گذاری، کاربران زیادی را به سمت معامله توکن‌ها سوق می‌دهد.
  • توکن‌ها خیلی آسان و سریع به پول نقد تبدیل می‌شوند.
  • با توجه به محبوبیت ارزهای دیجیتال در بین کاربران جهانی، شرکت کردن در رویداد عرضه اولیه می‌تواند با سود بسیار خوبی همراه باشد.

معایب عرضه اولیه نیز عبارت است از:

  • نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال در بازه زمانی کوتاه ریسک معامله را بالا می‌برد.
  • احتمال کلاهبرداری در رویدادهای عرضه اولیه بیشتر است.
  • ممکن است پروژه‌ای که تعریف شده با شکست مواجه شود که منجر به از بین رفتن ارزش سرمایه می‌شود.

پروژه ها چگونه با شکست مواجه می شوند؟

افرادی که توکن‌های عرضه اولیه را خریداری کرده‌اند، هیچ حقی نسبت به دارایی‌های شرکت ندارند و در واقع خرید توکن عرضه اولیه شبیه کمک مالی به یک پروژه نوپا است. پس هیچ قانونی برای هیچ شرکتی در بازار ارز دیجیتال وجود ندارد که سرمایه افراد را به آنها بازگرداند. اما از آنجا که راه‌اندازی یک توکن و کسب اعتبار برای آن کار ساده‌ای نیست، بسیاری از صاحبان پروژه سرمایه خریداران را پس می‌دهند.

وقتی توکن ‌های عرضه اولیه ارز دیجیتال از بین می‌روند، چه اتفاقی می ‌افتد؟

کسب درآمد در بازار ارز دیجیتال

توکن‌های عرضه اولیه تعهد می‌دهند که در صورت پایان پروژه، دارایی دارندگان توکن را به آنها پس می‌دهند که البته این تعهد یک امر اخلاقی است و به شکل قانونی قابل پیگیری نیست. در این بخش به دلایلی می‌پردازیم که ممکن است به انحلال پروژه‌ها و در ادامه به از بین رفتن توکن منجر می‌شود.

خرید یک توکن به وسیله پروژه های دیگر

یکی از دلایلی که باعث از بین رفتن یک توکن می‌شود، هم‌پوشانی است که بعضی از پروژه‌ها با هم پیدا کرده و به صلاحدید صاحبانشان با هم ادغام می‌شوند. البته ادغام شرکت‌ها هوشمندانه‌ترین حرکت است و از متضرر شدن سرمایه‌گذاران نیز جلوگیری می‌کند. به این ترتیب باقی‌مانده پول فروش عرضه اولیه توکن به صورت بیت کوین یا اتریوم به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.

استفاده نکردن از ابزار Direct Coin

اغلب صاحبان پروژه نمی‌توانند استفاده مستقیم از رمز ارز را برای کاربران به تصویر بکشند. در واقع بازار ارزهای دیجیتال جریان معاملات مختلف است که طی آن ارزهای دیجیتال به شخص دیگری منتقل می‌شوند. این عدم استفاده مستقیم از رمز ارز از دلایل عمده شکست عرضه اولیه یک توکن در مراحل ابتدایی فعالیت است.

عدم توجه به وایت پیپر توکن

اگر در دنیای ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده باشید یا با اصطلاحات رایج این فضا آشنایی داشته باشید، مفهوم وایت پیپر را می‌شناسید. این برگه سفید یک فایل پی دی اف است که بعضی از گزارش‌های توکن از زمان تاسیس تا برنامه‌های بعدی را به کاربران نمایش می‌دهد. این مفهوم در واقع معادل مفهوم بیزنس پلن است که هر شرکتی برای جذب سرمایه‌گذار باید آن را ارائه دهد.

وقتی توکن ‌های عرضه اولیه ارز دیجیتال از بین می‌روند، چه اتفاقی می ‌افتد؟

نمونه وایت پیپر

یکی از دلایلی که به سقوط ارزش توکن منجر می‌شود، توجه نشان ندادن به وایت پیپر و جزییات ثبت‌شده در آن است. نحوه جمع‌آوری سرمایه، نحوه استفاده از سرمایه، برنامه بلندمدت پروژه و… از جمله مواردی هستند که در وایت پیپر ثبت می‌شوند.

مدل نا مناسب کسب و کار

یکی از مهم‌ترین مواردی که صاحبان یک توکن لازم است به آن دقت کنند، توجیه مخاطب برای سرمایه‌گذاری روی پروژه است. بعضی از کارآفرینان معتقدند ورود به بازار مهم‌ترین کار است اما واقعیت این است که مسئله اساسی در بازار ارز دیجیتال، پتانسیل بقای پروژه حتی بدون وجود سرمایه است.

بازاریابی ضعیف توکن های عرضه اولیه

از دیگر عواملی که باعث سقوط ارزش یک توکن می‌شود، بازاریابی ضعیف توکن است. بازاریابی در دنیای ارز دیجیتال نیز به قوت خود باقی است و صاحبان پروژه باید برای بازاریابی موثر برنامه‌ریزی و اجرای دقیقی داشته باشند.

چگونه می‌ توان از عرضه اولیه ارز دیجیتال با خبر شد؟

برای در جریان قرار گرفتن عرضه اولیه ارز دیجیتال روش مشخص و دقیقی وجود ندارد. افرادی که در بازار ارز دیجیتال فعالیت دارند، در معرض اخبار منابع مختلف قرار گرفته و از عرضه اولیه یک توکن باخبر می‌شوند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال را دارید، لازم است شبکه‌های اتماعی مرتبط با ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها را دنبال کنید.

در ادامه مقاله لیست صرافی‌های مجاز ارز دیجیتال را که به تایید بانک مرکزی رسیده‌اند با شما به اشتراک می‌گذاریم.

فهرست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی

امروز بیش از ۱۴ هزار ارز دیجیتال در دنیا وجود دارد که برای خرید و فروش آنها به پلتفرمی امن و مورد تایید نیاز است. نقش صرافی در معاملات ارز دیجیتال بسیار موثر است و بهتر است به صرافی‌هایی مراجعه کنید که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند. لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی عبارت است:

  • صرافی تبدیل
  • صرافی ارزجو
  • صرافی نوبیتکس
  • صرافی والکس

کلام پایانی

در بازار ارز دیجیتال ارزش یک توکن ممکن است به دلایلی سقوط کرده و به از بین رفتن توکن منجر شود. شرکت‌هایی که عرضه اولیه ارز دیجیتال را به مردم ارائه می‌دهند، در واقع برای شروع کردن پروژه خود از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنند.

سرمایه‌گذار با خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال، به پروژه و صاحبان آن کمک می‌کند که به بازار ارزهای دیجیتال ورود پیدا کرده و پس از کسب موفقیت، سرمایه‌گذاران خود را نیز به سود خیلی خوبی برسانند. اما برای اینکه یک پروژه بتواند به سوددهی قابل توجهی دست پیدا کند، باید به خوبی برنامه‌ریزی شده و وایت پیپر جامع و کاملی را با کاربران به اشتراک بگذارد که بتواند سرمایه‌گذار را برای خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال متقاعد کند.

عوامل متعددی وجود دارند که منجر به سقوط ارزش توکن شده و به شکست پروژه منجر می‌شود که در این مقاله به معرفی و توضیح آنها پرداختیم.

 

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو