معنی ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها ⚜️+ انشا

منبع: ماگرتا

11

1401/8/25

13:38


معنی ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها : این اصطلاح به این معنا است که حتما یک اتفاقی حتی کوچک افتاده و به همین دلیل ماجرایی بر سر زبان‌ها افتاده است. زمانی که یک حرفی بین مردم شایع شود، کسانی که گوینده آن اتفاق هستند این مَثَل را به کار می‌برند. در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: معنی ضرب المثل شریک دزد و رفیق قافله

معنی ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

مفهوم ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

مفهوم این ضرب‌المثل یعنی حتما یک چیزی بوده که الان همه دارند در موردش حرفش می‌زنند و هیچ وقت سخنی شایعه پیدا نمی‌کند. این ضرب‌المثل زمانی به کار برده می‌شود که شایعه‌ای (چه درست چه غلط در مورد شخصی که اغلب سر زدن چنین خطایی از او دور از انتظار است) بر سر زبان‌ها بیفتد.

مثلا در یک مهمانی که شما حضور پیدا می‌کنید، شاید کسی که از شما خوشش نمی‌آید بعدا بیاید از کسی دیگری حرفی دربیاورد و به شما بگوید که فلانی چنین چیزی در مورد شما گفته است و بخواهد بین شما دعوا و بحث راه بیندازد. به همین دلیل است که این ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها را به کار می‌برند.

خود شخص باید آن قدر عاقل باشد که هر حرفی را که هر کسی زد باور نکند و تا خودش مطمئن نشده که درست است یا غلط به هرکسی اعتماد نکند.

اصطلاح انگلیسی: در زبان انگلیسی از اصطلاح «There is no smoke without fire» برای بیان این ضرب المثل استفاده می شود.

حکایت تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

این ضرب المثل برای شخصی که در دولت حکومت می‌کند و کشور را اداره می‌کند صدق می‌کند؛ یعنی کسی که مردم به آن اعتماد می‌کنند و آن را به عنوان حاکم کشورشان انتخاب می‌کنند ولی آن حاکم خیلی محکم و مقتدر به مردم می‌گوید به من اعتماد کنید و من همه چیزی که در کشور مشکل دارد چه از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی درست خواهم کرد و به فقیران کمک کرده و آن‌ها را از فقر در خواهم آورد.

ولی بعد از مدتی مردم خبر دار می‌شوند که آن حاکم کارهای ناپسند و زشتی انجام داده است و این کار حاکم بین همه مردم پخش می‌شود و همه عصبانی و خشمگین می‌شوند که آیا این حرف درست است یا غلط؛ آیا واقعاً همچنین کاری حاکم کشوری که ما انتخاب کرده‌ایم و به ما قول‌هایی داده است انجام داده، به همین خاطر دوگانگی بین مردم به وجود می‌آید که چکار کنند و به کدام حرف گوش کنند ولی امکان دارد آن حرف درست باشد؛ چون تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.

انشا با موضوع ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

مقدمه: عموما حرف‌های مردم برای ما انسان‌ها در مورد هر موضوع اهمیت دارد و کم‌تر پیش می‌آید که نظر و قضاوت مردم برای ما مهم نباشد. به این معنا که آن‌ها در مورد هر کاری که انجام می‌دهیم چه فکری می‌کنند و چه احساس دارند؟!

بدنه: گاها به ناحق و از روی کدورت شخصی برای شما یا دیگری شایعه پراکنی می‌کند که واقعیت ندارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یک ضرب‌المثل کاربردی و واقعی است. بهتر است با شنیدن هر حرفی به درست بودن آن باور نداشته باشیم.

نتیجه: با کمی تدبر می‌توان فهمید که همیشه شایعات درست نبوده و نباید به آن توجه کرد.

مَثَل های پیشنهادی:
معنی ضرب المثل یکی به دو کردن
و
معنی ضرب ‌المثل نان به نرخ روز خوردن

✅ به پایان معنی ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو